חשד: התוכנה הישראלית שימשה לריגול אחרי בתו ואשתו לשעבר של שליט דובאי

הסתעפות בפרשת תוכנת ריגול הישראלית: גם בתו ואשתו לשעבר של שליט דובאי היו נתונות למעקב של פגסוס, של חברת NSO, המאפשרת פריצה לטלפונים ניידים ואף השתלטות עליהם מרחוק

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/07/21 10:21 יג באב התשפא

חשד: התוכנה הישראלית שימשה לריגול אחרי בתו ואשתו לשעבר של שליט דובאי
נמל התעופה בדובאי, צילום: shutterstock

בתחילת השבוע נחשפה הדלפת ענק על ידי מספר כלי תקשורת בעולם, בה פורסמו ממדי השימוש של ממשלות ברחבי העולם, כולל ממשלות שנויות במחלוקת, בתוכנת ריגול ישראלית, "פגסוס", של חברת NSO, המאפשרת פריצה לטלפונים ניידים ואף השתלטות עליהם מרחוק. מההדלפה עולה כי על הכוונת של לקוחות החברה היו בחלק מהמקרים, עיתונאים, פוליטיקאים בכירים ואנשי עסקים.

אתמול (ד'), התברר כי בתו ואשתו לשעבר של שליט דובאי,שייח' מוחמד בן ראשד אאל-מכתום, היו גם הן תחת מעקב של "פגסוס". על פי דיווחים של ה"גרדיאן" הבריטי ו"וושינגטון פוסט", ברשימת המספרים המודלפים שהיו נתונים לכאורה תחת מעקב נמצאו מספרים השייכים לנסיכה לטיפה בינת מוחמד אל-מכתום ולנסיכה האיה בינת חוסיין. גם עוזריהן, חבריהן ומקורביהן של הנסיכות היו תחת מעקב טלפוני. המספרים ברישומים שהודלפו כוללים את אלה של העוזרת האישית של האיה, הצוות הבכיר במשרד האבטחה הפרטי שלה וגם אחד מעורכי הדין המייעץ לה במאבקי המשמורת שלה עם שליט דובאי. 

גם הנסיכה לטיפה, בתו של שליט דובאי, שניסתה לברוח מהאמירות, עלתה על סירה ונתפסה באוקיינוס ההודי על ידי לוחמי קומנדו ששלח אביה. היא הוחזרה לדובאי ומאז, על פי הדיווחים, מוחזקת בתנאי מעצר ביחד עם אחות נוספת שנתפסה בלונדון. על פי חקירה של ה"וושינגטון פוסט" ועשרות כלי תקשורת נוספים מגלה כי מספריהם של לטיפה ושל חבריה הקרובים מופיעים במאגר המספרים שהופעל נגדם מעקב באמצעות תוכנת "פגסוס". 

את התחקיר הובילו אמנסטי אינטרנשיונל לצד Forbidden Stories שהקימו את "פרויקט פגסוס". מדובר בשיתוף פעולה של יותר מ-80 עיתונאים מ-17 כלי תקשורת ב-10 מדינות. אנייס קלמאר, מזכ"לית אמנסטי אינטרנשיונל, אמרה: "פרויקט פגסוס חושף את האופן שבו תכנת הריגול מתוצרת NSO משמשת כנשק המועדף על ממשלות דכאניות שמבקשות להשתיק עיתונאים, לתקוף פעילים ולרסק מחאות, תוך הצבת חייהם של אינספור בני אדם בסכנה".

רק אתמול, התפרסם כי בישראל ובישראל חוששים ממשבר ביחסים עם מרוקו, זמן קצר לפני טיסתו המתוכננת של שר החוץ לפיד. צוות הבדיקה צפוי לכלול נציגים ממשרד הביטחון, מהמטה לביטחון לאומי, מהמוסד, וכן גורמים נוספים. הצוות ילווה משפטית, ומטרתו לברר אם חברת NSO פעלה בניגוד להיתר היצוא הביטחוני שניתן לה על ידי האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני במשרד הביטחון, ואם נעשה שימוש במוצרים שלה על ידי לקוחות שונים בניגוד לתנאי ההיתר.

ההחלטה על בדיקת הפרשה התקבלה בעקבות התהודה העצומה שקיבל התחקיר רחב היקף שפורסם השבוע ב־17 כלי תקשורת ברחבי העולם, ובהם עיתונים מובילים כמו ה"וושינגטון פוסט" האמריקני וה"גרדיאן" הבריטי. התחקיר התבסס על רשימה מודלפת של 50 אלף מספרי טלפון, שאחריהם ביקשו ממשלות שונות בעולם לעקוב לכאורה באמצעות תוכנת פגסוס שאותה רכשו מחברת NSO.