הדלפת ענק חושפת: חברת ריגול ישראלית סייעה למשטרים אפלים ברחבי העולם

תחקיר של מספר כלי תקשורת בעולם חושף את היקף השימוש בתוכנת פגסוס של חברת NSO. התוכנה הפכה לכלי מעקב אחר טלפונים של עיתונאים חוקרים ופעילי זכויות אדם ב-11 מדינות | תגובת החברה: "מדובר בדו"ח שקרי שמבוסס על הנחות יסוד שגויות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/07/21 08:01 י באב התשפא

הדלפת ענק חושפת: חברת ריגול ישראלית סייעה למשטרים אפלים ברחבי העולם
צילום: shutterstock

הדלפת ענק נחשפה אמש (א') על ידי מספר כלי תקשורת בעולם, בה פורסמו ממדי השימוש של ממשלות ברחבי העולם, כולל ממשלות שנויות במחלוקת, בתוכנת ריגול ישראלית, "פגסוס", של חברת NSO, המאפשרת פריצה לטלפונים ניידים ואף השתלטות עליהם מרחוק. מההדלפה עולה כי על הכוונת של לקוחות החברה היו בחלק מהמקרים, עיתונאים, פוליטיקאים בכירים ואנשי עסקים.

את התחקיר הובילו אמנסטי אינטרנשיונל לצד Forbidden Stories שהקימו את "פרויקט פגסוס". מדובר בשיתוף פעולה של יותר מ-80 עיתונאים מ-17 כלי תקשורת ב-10 מדינות. אנייס קלמאר, מזכ"לית אמנסטי אינטרנשיונל, אמרה: "פרויקט פגסוס חושף את האופן שבו תכנת הריגול מתוצרת NSO משמשת כנשק המועדף על ממשלות דכאניות שמבקשות להשתיק עיתונאים, לתקוף פעילים ולרסק מחאות, תוך הצבת חייהם של אינספור בני אדם בסכנה".

"הצעד הראשון ש-NSO חייבת לעשות הוא לכבות מיידית את מערכותיהם של לקוחותיה שיש ראיות אמינות לשימוש לרעה במערכות שברשותם. פרוייקט פגסוס מספק ראיות כאלו בשפע", היא הוסיפה.

הדיווח בגרדיאן

הדיווח בגרדיאן. צילום: צילום מסך

תוכנת הריגול מותקנת בחשאי במכשיר סלולרי ומעניקה למשתמש בה גישה מלאה למכשירי אנדרואיד ואייפון, כשהוא נחשף להודעות טקטס, אימיילים, מיקום, מדיה, מיקרופון, מצלמה, שיחות, אנשי הקשר ואף להפעיל באופן סודי את המיקרופון או את המצלמה. בהדלפה נחשף כי היו 50 אלף מספרי טלפון של מטרות פוטנציאליות למעקב. ב"גרדיאן" הבריטי הדגישו כי לא כל 50,000 הטלפונים שנכללים בהדלפה אמש בהכרח נפרצו.

בנוסף, כלי התקשורת ב"פרויקט פגסוס" ערכו ניתוח מעבדתי מעמיק ל-67 טלפונים שנכללו ברשימה שהודלפה והבדיקה העלתה כי ב-37, נמצאו עדויות לפעילות של תוכנת הריגול הישראלית.

ברשימה שהודלפה נכללים חשודים בפלילים ולצדם גם מאות אנשי עסקים, אנשי דת, אקדמאים, עובדים בארגונים ללא מטרות רווח ופקידי ממשל. ב"גרדיאן" המשתתף בפרויקט נכתב כי מדובר בשרים, נשיאים או ראשי ממשלות. עוד דווח כי קרובי משפחה של שליט מדינה שזהותו לא נחשפה הופיעו ברשימה, מה שמצביע לכאורה על הוראה שלו לאנשי המודיעין שלו לעקוב אחרי בני משפחתו.

לפי הניתוח שערכו גופי התקשורת השותפים לחשיפה, לפחות 10 ממשלות שהיו לקוחותיה של NSO הכניסו מספרי טלפון לרשימה שהודלפה: אזרבייג'ן, בחריין, קזחסטן, מקסיקו, מרוקו, רואנדה, סעודיה, הונגריה, הודו ואיחוד האמירויות. מקסיקו, על פי הדיווח, הזינה 15,000 מספרי טלפון, מרוקו ואיחוד האמירויות הכניסו שתיהן 10,000 מספרים לרשימה. מספרי הטלפון שנכללו ברשימה שייכים כאמור לגורמים ב-45 מדינות, 1,000 מהמספרים שייכים לגורמים מאירופה.

כמו כן, ב"גרדיאן" דווח כי מהמידע שהודלף עולות ראיות לניצול לרעה של "פגסוס" בידי ממשלת הונגריה, שבראשה עומד ויקטור אורבן שמואשם תקופה ארוכה בהתנהלות אוטוריטרית. לפי הנכתב, ישנן ראיות שהונגריה ניצלה את התוכנה כדי לפגוע בפעילותם של עיתונאים-חוקרים במדינה.

מ-NSO נמסר: "מדובר בדו"ח שקרי שמבוסס על הנחות יסוד שגויות במסגרת קמפיין מאורגן ומתוזמר היטב על-ידי בעלי עניין ידועים. החברה שוקלת את צעדיה המשפטיים למול הטענות ההזויות המוצגות בדו"ח. יודגש כי מוצרי החברה נמכרים אך ורק לגופי מודיעין ואכיפת חוק כחלק מהמלחמה בטרור ובפשיעה חמורה ברחבי העולם".