בנט התקפל: בעקבות לחץ אמריקאי לא יאושרו תכניות בניה חדשות ביו"ש

ראש הממשלה ושר הביטחון עצרו את התכנסות מועצת התכנון העליונה ביהודה ושומרון, שאמורה היתה להתכנס כבר לפני למעלה מחודש. הבניה בישובים נפסקת ומנגד הבניה הבלתי חוקית הערבית - נמשכת | שדולת ארץ ישראל: "הקפאה דה פקטו של ההתיישבות ביו״ש"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 20/07/21 19:57 יא באב התשפא

בנט התקפל: בעקבות לחץ אמריקאי לא יאושרו תכניות בניה חדשות ביו"ש
קרני שומרון, צילום: Sraya Diamant/Flash90

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ, החליטו לעצור הלכה למעשה את עבודות הבניה ביהודה ושומרון. בשל דרישה שהועברה לבנט מהממשל האמריקאים, לא כונסה מועצת התכנון העליונה ביו"ש, שהייתה אמורה להתכנס גם לפני למעלה מחודש - כך פורסם הערב (ג') בישראל היום.

המשמעות היא אחת: הקפאה מוחלטת של הבנייה העתידית ביו"ש שכן המועצה היא זו שמאשרת את תכניות הבניה החדשות. ההתכנסות האחרונה של מת"ע היתה בינואר 2021.

בתקופת ממשל טראמפ התכנסה מת"ע כל שלושה חודשים, למעט פעמיים, על מנת לאשר תכניות חדשות, פיתוח תשתיות ומבני ציבור ביו"ש. מדובר במועצה המקבילה לוועדה הארצית לתכנון ולבנייה. ההתכנסות האחרונה אמורה היתה להתרחש לפני יותר מחודש בתפר שבין חילופי הממשלות. אולם על פי הפרסומים, ההתכנסות נדחתה על ידי גנץ שסירב לכנסה עד לכינונה של ממשלה חדשה, וכעת היא נדחית למועד לא ידוע.

נזכיר כי בחודש שעבר ועדת המשנה במנהל האזרחי אישרה 31 תכניות בנייה ברחבי יהודה ושומרון, מדובר באישור של הוועדה המצומצמת יותר, שמאשרת פרויקטים קטנים. האישורים האחרונים ניתנו לבניית מבני ציבור בלבד, בין היתר: בית ספר לילדי חינוך מיוחד ביישוב אלקנה וקניון ענק לעיצוב הבית במישור אדומים. 

דגן: "קורא לבנט להבהיר כי אין הקפאת בנייה"

ראשי שדולת ארץ ישראל, חברי הכנסת יואב קיש ואורית סטרוק הגיבו להתקפלות לכאורה של ראש הממשלה בנט: "אי כינוס מועצת התכנון העליונה ביהודה ושומרון היא הקפאה דה פקטו של ההתיישבות ביו״ש. שדולת ארץ ישראל מצפה מהממשלה לא להיכנע לתכתיבי הממשל האמריקאי ולהורות למועצת התכנון להתכנס מידית ולאשר את התכניות שעל הפרק".

עוד אמרו השניים: "מראש הממשלה בנט, שכמנכ"ל מועצת יש"ע ניהל מאבק נחוש נגד ההקפאה, מצופה לנהוג לפי העקרונות שהוא עצמו קבע ולהבהיר לאמריקאים שבניה ביהודה ושומרון היא זכות וחובה בסיסית שישראל לא תוכל לוותר עליה".

עודד רביבי הגיב לדברים: "תראו מופתעים, ממשל ביידן לוחץ שלא לקדם בנייה וממשלת ישראל נענית. תראו מופתעים כאילו שלא הזהרנו והתרענו. ניסו להסביר לנו שטראמפ האט את הבנייה כעת היא בכלל לא מתקיימת. ניסו להסביר לנו שהממשלה הקודמת לא בונה מספיק, נראה שזה מבחן לזו הנוכחית, אבל גם להנהגת ההתיישבות".

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, הגיב הערב גם הוא על הפרסומים בנושא. "‏אני קורא לראש הממשלה נפתלי בנט, להבהיר בצורה שאינה משתמעת לשני פנים, כי הממשלה בראשותו לא תעשה שום סוג של הקפאת בנייה ביהודה ושומרון ובירושלים".

לדבריו, "כחצי מיליון אזרחים המתגוררים ביהודה ושומרון ועוד ארבע מאות אלף המתגוררים במזרח וצפון ירושלים, הם לא סוג ב' במדינה הזו. אני מקווה שהדיווח לא נכון וקורא לראש הממשלה להבהיר זאת ולאשר בניה". דגן הוסיף כי "התירוץ והטיעון הלחץ האמריקני לא תפס ולא היה נכון בממשלות הקודמות בראשותו של בנימין נתניהו - ובאותה מידה בדיוק הם לא נכונים בממשלה בראשותו של נפתלי בנט.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן