התפרצות הקורונה נחמן אש: "נגיע לעשרות חולים קשה ביום"

בצל התפשטות מהירה של הנגיף בישראל מנכ"ל משרד הבריאות ערך תדרוך לעיתונאים והתייחס לסוגיית נתב"ג: "מי שטס לחול מסכן את עצמו משפחתו, לא שוקלים לסגור את נתב"ג"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/07/21 17:49 י באב התשפא

נחמן אש: "נגיע לעשרות חולים קשה ביום"
בדיקות קורונה בנתב"ג, צילום: Flash90

בצל העלייה החדה בתחלואה לצד עוד ועוד מקרים של חולים קשה מנכ"ל משרד הבריאות כינס מסיבת עיתונאים ושיתף את הציבור במצב התחלואה. אש סיפר כי טרם ידוע עד כמה נפגעה יכולתו של החיסון למנוע תחלואה קשה.

בפתח דבריו אמר התייחס אש לנתב"ג. אש אמר כי: "גם הבוקר אנחנו רואים תמונות שעומסים בנתב"ג בגלל ישראלים שטסים לחופשות בחול, רואים צפיפות בתורים, התקהלויות ומה שנראה כחוסר קבלה של המלצת גורמי המקצוע. אנחנו שבים וקוראים לציבור זה לא הזמן לטוס לחול לטיסות שאינן חיוניות התחלואה במדינות רבות עולה, וריאנט הדלתא התפשט וגורם לתחלואה שהולכת ועולה בארצות רבות ומי שטס לחול מסכן את עצמו משפחתו".

בנוגע לתקנות הקורונה החדשות אמר אש כי: "השינוי ייכנס לתוקפו בחמישי הקרוב בחצות ויהיה תקף לשבועיים כפי שנוהגים כל הזמן על מנת שתהיה יציבות מסוימת. משרד הבריאות בוחן את הרחבת הרשימה של המדינות האסורות לטיסה ומקיים דיון וגורמי המקצוע ממליצים אילו מדינות להכניס לתוך הרשימה ואילו להוציא, כשאתם נוסעים לחול דעו לכם שזה יכול להשתנות, הרשימה יכולה להשתנות ומדינה שקודם לא חויב למשל בידוד של מחסונים ממנה כשתחזרו יכול להיות שכן תהיה מחויבת, צריך לקחת את זה בחשבון.

"החל מיום רביעי יחול או ייכנס לתוקף התו השמח כמו שאתם מכירים, שמחייב כניסה של מחוסנים, עם בדיקות לאירועים, בישיבת הקבינט הקורונה נמליץ לאשר את התו הירוק על פי לכל אירוע או התכנסות מעל 100 משתתפים יתאפשר למחוסנים ומחלימים לא רק באירועים מסיבות וכאלה אלא גם במקומות אחרים שיש בהם מעל 100 איש" אמר אש.

אש חשף את עמדת משרד הבריאות ואמר כי: "אנחנו ממליצים להפעיל את התו הירוק כדי להמשיך את שגרת החיים כמה שניתן הלאה ולמנוע התקהלויות קשות... מסכות. אז שוב אני חוזרת על כך שלצערנו אין הקפדה על עטית מסכות במקומות סגורים גם בקניונים, תחב"צ, אני מזכיר שבמקומות סגורים המסכה זה אמצעי מצוין למנוע הדבקות, אכיפה בנושא תוגבר.

אני קורא לכם להקפיד על ההנחיות כדי שלא נצטרך להגיע לצעדים יותר קשים בהמשך. חיסונים, אני שוב קורא לכל מי שהתחסן, מי שעומד בקריטניום לבוא להתחסן, זה נכון לפני פתיחת שנהל כאשר ההתכנסות סביב הלימודים יגבירו התדבקות לכן נכון להתחסן עכשיו ולהיות מוכן לשנהל. זה הזמן לבוא להתחסן, החיסון טוב ויעיל והוא קריטי במלחמה מול המגפה כדי להוריד תחלואה באופן כולל אבל כל אחד כדי לשמור על עצמו וסיבתו הקרובה".

במענה לשאלה על יעילות החיסון אמר אש כי: "עובדים על הנתונים העדכניים, אתם מכירים את הנתונים הקודמים אני מעריך שלא יהיה שינוי דרמטי אבל העיקרון הוא שזן הדלתא עמיד יותר לחיסון ויש ירידה ביעילות של החיסון כנגד הדבקה. על פי נתנונים ראשוניים היעילות נגד מחלה קשה נשמרת ויש הגנה של מעל 90% נגד מחלה קשה גם עם הדלתא וזו בשורה טובה ומדגישה את הצורך להתחסן".
 

אחד העיתונאים שאל: "בעוד שבועיים מה יהיה מספר המאומתים היומי"? אש ענה כי: "מקדם ההדבקה היום סביב 1.4, ובמקדם הדבקה כזה, קצב ההכפלה של מספר מאומתים הוא של כ-עשרה ימים, זאת אומרת אם היום אנחנו בממוצע סביב 800 מאומתים ביום בעוד 10 ימים נעמוד על 1,600 זה הממוצע כך שעוד שבועיים יהיו מעל 2,000 מאומתים ליום, מבחינת התחלואה הקשה, אנחנו מעריכים היום שתחלואה קשה היא ערך 1.5% מסך המאומתים, ואפשר לעשות אקסטפולציה כשנגיע ל2000 נראה את זה קצת יותר משבועיים ונגיע ל30 חולים קשים ליום, הגענו היום בין 10-15 וגם זה בעוד שבועיים יוכפל".

לסיום נשאל מנכ"ל המשרד אם המשרד שוקל לסגור את נתב"ג. "כרגע זה לא על הפרק וזה אפשרות שיכולה להיות קיימת, אנחנו כרגע לא שוקלים את זה". ענה אש.

במקביל להצהרת אש  מליאת הכנסת אישרה את המדינות הנוספות שהחוזרים מהן מחויבים בבידוד. הצו מוסיף אל רשימת המדינות שהחוזרים מהם חייבים בבידוד, גם אם הם מחוסנים או מחלימים, מדינות נוספות: אוזבקיסטן ובלרוס – החל מ-12.7.2021; איחוד האמירויות, איי סיישל, אתיופיה, אקוודור, בוליביה, גואטמלה, הונדורס, זימבבואה, זמביה, נמיביה, פרגוואי, צ'ילה, קולומביה, קוסטה ריקה, קירגיסטן, ותוניסיה – החל מ-16.7.2021. חובת בידוד זו לא תחול על מי ששהה עד 12 שעות רק בשטח שדה התעופה של אותה המדינה. הפרת חובת הבידוד מהווה עבירה פלילית.