ארגון הבריאות העולמי: חיסון שלישי אינו נצרך

הרשויות בארצות הברית אומרות כי על פי הנתונים הידועים בימים אלה, אין כל צורך בחיסון שלישי למי שכבר חוסן בשתי מנות | הממשל האמריקאי קובע כי כרגע אין צורך במנה שלישית, ובישראל מתחילים לחסן את מדוכאי החיסון

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 13/07/21 07:41 ד באב התשפא

ארגון הבריאות העולמי: חיסון שלישי אינו נצרך
קורונה, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

מחלקת הבריאות בארצות הברית ערכה הלילה (בין שני לשלישי) פגישה עם נציגי חברת פייזר, ולאחריה נמסר כי אמריקאים שחוסנו בשתי מנות לא צריכים לקבל מנה נוספת. בשבוע שעבר הודיעו בפייזר כי הם מתכננים לבקש ממנהל המזון והתרופות, FDA, אישור חירום למנה נוספת, שלישית במספר, בעקבות עדויות שחצי שנה לאחר מתן החיסון השני יעילותו יורדת. למרות הודעת יצרנית התרופות, בארצות הברית ממתינים לנתונים נוספים, שייאספו בין היתר בישראל. 

החלטת הרשויות בארצות הברית מגיעה ברקע דבריה של המדענית הראשית של ארגון הבריאות העולמי, סומיה סוומינאתאן, שאמרה אתמול כי היא אינה מכירה נתונים המצביעים על כך שהחיסון השלישי נצרך. היא הוסיפה כי בימים אלה אין ראיות מדעיות התומכות במנה נוספת אך ייתכן ובעתיד יהיה צורך בזריקת חיזוק.

משרד הבריאות הודיע אתמול כי ניתן לחסן מטופלים מדוכאי חיסון במנה השלישית, בשל החשש שיחלו בצורה קשה. האישור ניתן בעקבות עדויות מצטברות של מטופלים הסובלים מדיכוי חיסוני ואינם מפתחים תגובה נוגדנית מספקת לאחר שתי מנות של חיסון נגד נגיף הקורונה, וחלקם עשויים לפתח נוגדנים לאחר מנה שלישית.

מניתוח אפידמיולוגי של שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, שפורסם בשבוע שעבר, יש ירידה במועילות החיסון במניעת הדבקה ל-64% ובמניעת מחלה עם תסמינים ל-64%. הירידה נצפתה בו-זמנית עם התפשטות וריאנט דלתא בישראל. עם זאת, מועילות החיסון במניעת אשפוזים ותחלואה קשה בנגיף הקורונה נאמדת ב-93%.


(מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש)