ליכוד במשבר | חוק פיצול הסיעות עבר במליאה: "אף אחד לא יערוק"

ניצחון לקואליציה במליאת הכנסת, עם העברתו של החוק שיסייע ל-4 ח"כים להתפצל מסיעתם. המשותפת נמנעה והאופוזיציה טוענת כי היו לה הסכמים קודמים עם הקואליציה. אלקין מכחיש: "לא ידוע לי" | היה גם הפסד: הקואליציה משכה את הצעת חוק שירות ביטחון

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 07/07/21 07:01 כז בתמוז התשפא

ליכוד במשבר | חוק פיצול הסיעות עבר במליאה: "אף אחד לא יערוק"
הלילה נרשם ניצחון לקואליצה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הקואליציה אמנם הפסידה את הקרב על חוק האזרחות, אבל לפנות בוקר (ד') היא רשמה לעצמה ניצחון חשוב על האופוזיציה, ובמיוחד על מפלגת הליכוד. מליאת הכנסת אישרה בקריאה שלישית את החוק שמאפשר לארבעה חברי כנסת להתפצל מסיעתם, גם אם הם לא שליש ממנה. מאחורי הקלעים מעריכים כי מטרת החוק היא לאפשר בהמשך הדרך לחברי כנסת מהליכוד להתפצל מהמפלגה ולהצטרף לקואליציה.

כפי שהתחייב אתמול, ח"כ אלי אבידר ניסה לשכנע את הקואליציה למשוך את ההצבעה על חוק "פיצול הליכוד" והתנגד לו מכיוון שהוא "ממשיך ואף מעצים תרבות פוליטית קלוקלת, שגוש השינוי בא לשנות". אף על פי כן, 60 חברי כנסת תמכו בחוק לעומת 54 בלבד שהתנגדו. 

מי שלא לקחה חלק בהצבעה היתה הרשימה המשותפת. בחלק הימני של האופוזיציה טענו כי למשותפת היו הסכמים קודמים עם הקואליציה. מהומה התפתחה לאחר שח"כ אופיר אקוניס דרש להציג את הסיכומים בין הקואליציה למשותפת, אם אכן היו כאלה.
אלקין הכחיש: "בתור השר המקשר בין הממשלה לכנסת, לא ידוע לי על שום סיכום עם הרשימה המשותפת"
נתניהו השיב: "אני לא מכיר מצב שאומרים 'לא ידוע'. זה או כן או לא".
מיקי לוי שאל: "אז התשובה היא לא?".
אלקין חתם: "חושב שהתשובה היא לא".

חבר הכנסת דוד ביטן טען במהלך הלילה בדיונים כי אף ח"כ מהליכוד לא יערוק בהמשך.

לא הכל היה ורוד הלילה: הקואליציה משכה את הצעת חוק שירות הביטחון

 

לפני הניצחון ובטרם ההצבעה, נאצלה הקואליציה למשוך את הצעת חוק שירות הביטחון. הצעה שנוגעת לביטול פטורים מגיוס לבנות ששיקרו לצה"ל בנוגע לרמת דתיותן, לאחר שהבינה כי לא יהיה לכך רוב.

שר הביטחון בני גנץ מסר לאחר משיכת הצעת החוק: "נאלצתי למשוך הלילה חוק חשוב מאוד שמטרתו מניעת השתמטות מצה"ל של נשים שנתנו הצהרת שווא על דתיותן. המשמעות היא שהוועדה שיכלה לבטל פטורים כאלו, תפורק, ואנחנו במערכת הביטחון ניוותר בלי הכלים להתמודד עם התופעה". גנץ הוסיף: "צר לי מאוד, שמפלגת הליכוד ומפלגות ציוניות נוספות, מביאות לפגיעה בביטחון ועידוד השתמטות. כשר הביטחון אכנס את הצוותים המקצועיים, ונבחן כיצד לפעול בנושא כבר בימים הקרובים".

מוקדם יותר אמש, נרשם רגע מביך במיוחד עבור הקואליציה. אחותו של חבר הכנסת מאיר יצחק הלוי מתקווה חדשה נפטרה אתמול. האופוזיציה הודיעה כי היא לא מתכוונת לקזז אותו בימי השבעה אך מאוחר יותר הסכימו באופוזיציה למהלך של קיזוז, כשבליכוד החליטו לקזז את הלוי ללא תנאים.

למרות הקיזוז, הלוי הגיע לסבב הצבעות נוסף מספר שעות לאחר הלווית אחותו כשהוא חובש כיפה ולובש את חולצתו הקרועה. הלוי גרם לסערה נוספת והשיח בין האופוזיציה והקואליציה התחמם בפעם המי יודע כמה.