החלטת קבינט: מצעד הדגלים יתקיים בשבוע הבא במתווה שיסוכם בין המשטרה למארגנים

לאחר ביטול מצעד הדגלים, החליטו שרי הקבינט כי האירועי יערך ביום שלישי בשבוע הבא על פי מתווה שיסוכם בין משטרת ישראל למארגני המצעד | גורם בליכוד: "מנדלבליט הכריח שאוחנה ונתניהו לא יוכלו להחליט על קיום המצעד בלי הקבינט". בן גביר: "

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 08/06/21 21:05 כח בסיון התשפא

החלטת קבינט: מצעד הדגלים יתקיים בשבוע הבא במתווה שיסוכם בין המשטרה למארגנים
ריקוד דגלים. ארכיון, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הסתיים דיון הקבינט המדיני-ביטחוני שעסק בקיום מצעד הדגלים. במהלך הדיון שהתקיים הערב (ג') יזם ראש הממשלה בנימין נתניהו הפסקה בישיבת הקבינט, ופנה לשר הביטחון בני גנץ, כדי להגיע להסכמות. ראש הממשלה ושר הביטחון הביאו לאישור הקבינט את ההחלטה הבאה שאושרה בקבינט: 
המצעד יתקיים ביום ג׳ הקרוב (15.6, ה' תמוז) במתווה שיסוכם בין משטרת ישראל למארגני המצעד.

גורם בליכוד אמר הערב כי מצעד הדגלים - יצעד: "מנדלבליט הכריח שאוחנה ונתניהו לא יוכלו להחליט על קיום המצעד בלי הקבינט. בהצבעה בקבינט היה תיקו. לכן ראש הממשלה התעקש וסיכם על קיום המצעד בתחילת השבוע הבא כדי לא להיכנע לשום תכתיב של חמאס".

בתגובה להחלטת הקבינט אמר ח"כ איתמר בן גביר כי דחיית המצעד היא כניעה לחמאס והתקפלות בפני ארגון טרור וכי הוא מתכוון לצעוד בחמישי הקרוב. "החמאס קבע שיהודים לא יצעדו ביום חמישי ברחבי העיר העתיקה וממשלת ישראל ומשטרת ישראל נכנעים. זאת ועוד המשטרה אפילו אינה מוכנה להתחייב בפני המארגנים שיצעדו בשער שכם, או ברחבי העיר העתיקה והמגמה לתחום אותנו רק בכותל. ביום חמישי אגיע לעיר העתיקה בירושלים ואצעד עם דגלי ישראל - לא אשלים עם הביזיון".

מצעד הדגלים: השתלשלות האירועים

משטרת ישראל ערכה ביום ראשון בערב פגישה עם מארגני מצעד הדגלים שתוכנן להתקיים ביום חמישי בירושלים, ובסופה הוחלט כי הצעדה תבוטל לחלוטין. ההחלטה גררה ביקורת חזקה מימין וראש הממשלה נתניהו זימן את שר הביטחון גנץ והשר לביטחון הפנים אוחנה לדיון באפשרויות השונות. לאחר מכן הוחלט על כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני, לדיון שהחל הערב (ג'), בו שוקלים את קיום המצעד במתווה שונה.

תחילה הוצע ביום ראשון על ידי המשטרה, לשנות את מסלול המצעד, בין היתר בשל לחץ אמריקאי להרגיע את הרוחות בירושלים וכדי לא לפגוע בתהליכים מדיניים. "נציע למארגני הצעדה לערוך אותה במערב העיר ואף להגיע לכותל דרך שער יפו שהוא פחות נפיץ מבין כל השערים", נמסר מהמשטרה עוד בטרם הוחלט על ביטול האירוע.

הדיון בפיקוד הדרום

הדיון בפיקוד הדרוםצילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

גנץ ערך היום ביקור בפיקוד הדרום ביחד עם הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי ובכירים נוספים, וקיים סדרת דיונים ובהם הערכת מצב לאחר מבצע "שומר החומות". גנץ אמר בהקשר למבצע ואירועי האלימות סביבו: "אמשיך להוביל מדיניות אחראית מבחינה ביטחונית ולא אתן לשום שיקול פוליטי להיכנס לתוך העניין הזה. אפעל באחריות המדינית-ביטחונית הנדרשת".



ח"כ שמחה רוטמן אמר אתמול לחדשות כיפה כי במפלגת הצינות הדתית מזהירים כבר תקופה ארוכה מפני מתן הכוח הפוליטי לתנועה האסלאמית ולרע"מ. רוטמן אמר כי הדבר "יפגע ביכולת כוחות הביטחון שלנו לעמוד מול איומים כמו שאנחנו רואים כרגע שמובילים לביטול המצעד. התחילה בזה תנועת הליכוד בשיח שלה עם רע"מ ועכשיו הולכת לקום ממשלה שכזו. הדבר מחליש את כוח העמידה של כולנו".

עוד הוא אמר: "בסופו של דבר נדרשת החלטה מנהיגותית אמיצה לאפשר למצעד לצעוד. יצאנו למלחמה מול החמאס כדי שלא הוא יקבע  מה קורה בירושלים; לא בשייח' ג'ראח, לא בהר הבית ולא במצעד הדגלים. צריכים לעמוד על שלנו. רוטמן אמר כי הוא חושש כיצד הממשלה המתרקמת תפעל, והוסיף: "אנחנו בממשלה הנוכחית חייבים לומר את דברנו בקול רם: לאפשר למצעד לצעוד".