מנדלבליט לבג"צ: לא אתערב בפינוי משפחות הערבים בשמעון הצדיק

לאחר עיון במכלול החומרים שהועברו לידיו משני הצדיים, הודיע היועץ המשפטי לממשלה לבג"צ כי לא יתערב בסוגיית המקרקעין שבמוקד המחלוקת כבר שנים ארוכות. "אין מקום להתייצבותו להליך"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/06/21 10:16 כז בסיון התשפא

מנדלבליט לבג"צ: לא אתערב בפינוי משפחות הערבים בשמעון הצדיק
הפגנה נגד כניסת משפחות יהודיות לאזור שמעון הצדיק-שייח' ג'ראח, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע הבוקר (ב') לבית המשפט העליון כי החליט שלא להתערב בסוגיית פינוי משפחות הערבים משכונת שמעון הצדיק-שייח' ג'ראח במזרח ירושלים. בשמעון הצדיק מתגוררות 20 משפחות יהודיות. 

"לאחר עיון במכלול החומרים שהועברו ליועץ משפטי לממשלה על ידי הצדדים, ולנוכח ההליכים המשפטיים הרבים שנוהלו ביחס למקרקעין שבמוקד המחלוקת במהלך השנים, לרבות בבית משפט נכבד זה, ולנוכח הקביעות העובדתיות והמשפטיות שנקבעו בהליכים אלה, הגיע היועץ משפטי לממשלה לכלל מסקנה כי אין מקום להתייצבותו להליך בהתאם לסמכותו מכוח סעיף 1 לפקודת סדרי הדין".

משלום עכשיו נמסר לאחר הודעת היועמ"ש: "הודעת מנדלבליט כי לא יתערב בהליך המשפטי סביב פינוי המשפחות הפלסטיניות מבתיהן בשייח ג'ראח היא ניסיון ציני לברוח  מאחריות. נישול המשפחות הפלשתיניות במזרח ירושלים אינו סכסוך נדל"ני, וממשלת ישראל חייבת להציג לציבור ולבית המשפט מהי עמדתה".

עוד אמרו בשלום עכשיו:"עד היום הקימה ישראל התנחלויות על אדמות שנגזלו מפלשתינים אך מעולם לא בוצע פינוי מאסיבי של משפחות מבתיהן כדי להחליפן במתנחלים בחסות הממשלה. זהו עוול נוראי שפוגע באינטרס הישראלי ואנו מצפים מבית המשפט העליון שלא לקבל את עמדת היועמ"ש ולדרוש מהמדינה להציג בפניו את עמדתה בנושא".

בחודש שעבר הורה בית המשפט העליון למנדלבליט להגיש את חוות הדעת שלו על פינוי המשפחות הערביות, זאת במסגרת הדיון בבקשת רשות הערעור שהגישו שלוש משפחות שקיבלו צווי פינוי מבתיהן בשכונה. בית המשפט העליון קבע בשנת 2018 כי משפחות ערביות שגרות בשכונה על קרקע יהודית צריכות לפנות את בתיהן.

מזה שנים רבות מתגוררות 20 המשפחות היהודיות במתחם שכונת שמעון הצדיק ובליבה, קבר שמעון הצדיק, אותו פוקדים מתפללים מידי יום. במהלך חודש מרץ האחרון, בעקבות שורה של פסקי דין לטובת המתיישבים ולקראת פינוי של עשרים משפחות ערביות בשכונה, התקיימו הפגנות מחאה של אנשי שמאל ותושבים ערבים בשכונה בכל יום שישי בשעות אחר הצהריים.

מתפללים שעשו דרכם לפני כחודשיים משכונות בית ישראל ושמואל הנביא לתפילה בקבר שמעון הצדיק הוכו והוברחו. בשעת לילה החלו יידוי אבנים לעבר בתי התושבים, פנייתם למוקד 100 נענתה באמירה "תמתינו". ידויי האבנים המשיכו ופגעו ברכבים, אך לטענת התושבים - המשטרה נעלמה. לאחר שעה וחצי מהשיחה למוקד המשטרה הגיעה למקום ניידת ואמרה לתושבים כי "אין לנו מה לעשות... תרשמו תלונה 3310".