"לוחמים לשלום": סימון מוצרים מהתנחלויות גם בישראל

תנועת השמאל שהוקמה על ידי ישראלים ופלשתינים דורשת לסמן את המוצרים המגיעים מיהודה ושומרון, גם אצלנו בישראל. יו"ר מועצת יש"ע: "שנחזיר את תעודת הזיהוי שלנו?"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 04/05/21 17:00 כב באייר התשפא

"לוחמים לשלום": סימון מוצרים מהתנחלויות גם בישראל
אזור התעשייה ברקן, צילום: Sraya Diamant/Flash90

תנועת השמאל "לוחמים לשלום", שהוקמה על ידי ישראלי ופלשתינים בשנת 2005, פועלת רבות בנושא סימון מוצרים המיוצרים ביהודה ושומרון באירופה ובארצות הברית, אך כעת, על פי פרסום בגלובס, יש לתנועה דרישה חדשה: סימון מוצרים מיו"ש כאן בישראל, תוך הסתמכות על חוק הגנת הצרכן.

בסוף שנת 2019 בית הדין הגבוה לצדק של האיחוד האירופי החליט כי על כל המדינות החברות באיחוד להתחיל ולתייג מוצרים ישראליים מיו"ש, מזרח ירושלים ומרמת הגולן, ולסמנם ככאלה שיוצרו ב"התנחלות ישראלית". בארצות הברית נקבעה חובת סימון לאחר הסכמי אוסלו, ההחלטה לא יושמה והנשיא דאז, דונלד טראמפ, ביטל אותה בסוף כהונתו.

עו"ד איתי מק שלח פניה אל הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עו"ד מיכאל אטלן, בשם לוחמים לשלום, בה נאמר, כי הוראות החוק והצווים הרלוונטיים קובעים כי על היצרן לסמן על גבי אריזת המוצר את ארץ ומקום הייצור. לטענתו מוצרים הנכנסים לישראל מיו"ש צריכים לקבל את הגדרת יבוא, ועל כן, על פי התקן יש לסמן בהם את "ארץ הייצור". עוד כתב איתי מק, כי סימון המוצרים הוא בבחינת הטעיה של הלקוחות. 

"אי סימון נכון של ארץ ומקום הייצור על גבי מוצרי ההתנחלויות המשווקים בתוך מדינת ישראל, מצג השווא כי מדובר בתוצרת ישראל וכן ההסתרה המכוונת מהצרכנים/ות הישראלים/ות כי מקורם בהתנחלויות ובמאחזים הישראליים בגדה המערבית, מהווים הטעיה אסורה ושלילה או פגיעה מהותית בחופש ההתקשרות של הצרכנים/ות הישראלים/ות", כתב עו"ד מק, ורש מהממונה על הרשות להגנת הצרכן לחייב את היצרנים ביו"ש לסמן את התוצרת שלהם - גם כשזו נמכרת בישראל.

דוד אלחיאני, יושב ראש מועצת יש"ע, אמר לגלובס: "אנחנו אזרחי המדינה - בוחרים לכנסת, משרתים בצבא ומשלמים מסים. המדינה רואה בנו ישובים מן המניין. הדרישה הזויה. מה מבקשים הדורשים? שנחזיר את תעודת הזיהוי שלנו?".

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הגיבה: "על פי החוק הקיים, יש חובה לסמן ארץ ייצור בלבד ואין חובה לסמן מקום ייצור. במקום שבו בחר העוסק לכתוב את מקום הייצור עליו לכתוב את מקום הייצור כפי שהוא".