מנדלבליט פסל את מינוי אקוניס: "ההצבעה לא חוקית"

הסערה בישיבת הממשלה: השרים אישרו את מינויו של אופיר אקוניס לתפקיד שר המשפטים, אך בשל העובדה כי הנושא לא נקבע בסדר היום והיה מנוגד לדעת גנץ, כפי שקובע הסכם הפריטטיות, היועץ המשפטי לממשלה פסל את המהלך

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 27/04/21 16:15 טו באייר התשפא

מנדלבליט פסל את מינוי אקוניס: "ההצבעה לא חוקית"
נתניהו ומנדלבליט., צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

הדרמה בישיבת הממשלה בניסיון למנות שר משפטים קבוע - הגיע לשיא חדש. הממשלה התכנסה היום (ג') בזום לדון במינוי שר משפטים, תפקיד שלא מאויש כבר מספר חודשים במינוי קבע. ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה לשר הביטחון בני גנץ וביקש ממנו דחייה של 48 שעות בניסיון להגיע להסכמות, גנץ נענה בתחילה בחיוב אך לאחר זמן מה חזר בו ודרש הצבעה באופן מיידי.

לאחר סיום ההתנצחויות, מינוי של גני גנץ לתפקיד שר המשפטים עלה להצבעה, אך לא עבר בגלל 17 שהצביעו נגד ורק עשרה תומכים. מיד לאחר מכן העלה בנימין נתניהו את מועמדותו של אופיר אקוניס לתפקיד שר המשפטים, זאת למרות שהדבר לא נקבע בסדר היום, ובזמן שגנץ ומנדלבליט מביעים את התנגדותם. לאחר שיו"ר כחול לבן אמר כי הוא מתנגד לכך, השיב לו נתניהו: "אתה יכול להתנגד כמה שאתה רוצה, עולים להצבעה - קדימה".  

בעקבות זאת, דרשו שרי כחול לבן ממזכיר הממשלה, צחי ברוורמן, שלא להעלות את ההצבעה על אקוניס. אולם זה השיב: "אני כפוף לחוק, לנוהל, למנהג. ראש הממשלה מנהל את הישיבה ואני כפוף אליו קודם כל". גם מנדלבליט דרש מברוורמן שלא להעלות את ההצבעה לדיון: "אני מציע שמזכיר הממשלה יפעל בהתאם לחוק".

בשלב זה מנע נתניהו ממנדלבליט את רשות הדיבור. היועץ המשפטי לממשלה המשיך להתנגד להצבעה וטען כי היא אינה חוקית: "שלא תחשבו לרגע אחד שההצבעה הזאת תעבור". למרות זאת, הממשלה הצביעה על מועמדותו של אקוניס, והמינוי אושר. 17 הצביעו בעד, 7 נגד ושלושה לא השתתפו: מיכאל ביטון, עומר ינקלביץ' ואיציק שמולי.

נתניהו: "אף אחד לא מבין את ההסברים של היועמ"ש". מנדלבליט: "בג"ץ יבין"

מנדלבליט מיהר לקבוע שהצבעה הייתה לא חוקית: "מרגע שראש הממשלה החליפי ביקש לא לעלות את זה לסדר היום, חלה חובה לא לעלות זאת - כי יש צורך בהסכמה מראש בין ראש הממשלה לראש הממשלה החליפי. ההצבעה לא חוקית, אסור היה לקיים אותה".

בהמשך ביקשו השרים ביטון, ינקלביץ' ושמולי, שלא נכחו בהצבעה, לצרף את התנגדותם -  ולמנוע מלכתחילה את המינוי של אקוניס בשל עיקרון הפריטטיות. היועץ המשפטי לממשלה המשיך לטעון שהמינוי לא יצא אל הפועל והתלונן על יחס עוין מצד נתניהו: "סתמו לי את הפה, ראש הממשלה לא נתן ליועץ המשפטי לממשלה לדבר".

בהמשך עקץ נתניהו את מנדלבליט ואמר: "אף אחד לא מבין את ההסברים שלו", היועמ"ש ענה: "בג"ץ יבין, אל תדאג". נתניהו המשיך את ההתנצחות: "הציבור לא יבין את ההתפלפלויות שלכם". "מה שקרה כאן זה היה לא תקין, לא בסדר שלא אפשרו לי לדבר. ביצעתם הצבעה לא חוקית כנגד היועמ"ש - דבר חסר תקדים", אמר מנדלבליט וקבע: "השר אקוניס איננו שר המשפטים של ישראל".