כלת פרס ישראל התפרצה במחאה באמצע הטקס

מיכל בת אדם, כלת פרס ישראל לקולנוע, התפרצה במהלך הטקס הרשמי, חטפה את המיקרופון והביעה את מחאתה על ביטול הפרס לפרופ' גולדרייך, שהתבטא בעד חרם על מדינת ישראל

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/04/21 08:42 ל בניסן התשפא

כלת פרס ישראל התפרצה במחאה באמצע הטקס
ארכיון: טקס הענקת פרס ישראל, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

סערת פרס ישראל: הערב (א') צולם טקס הענקת פרס ישראל לשנת תשפ"א, שישודר במוצאי יום העצמאות, בחמישי הקרוב. הטקס הרשמי, שהוענקו בו הפרסים לארבע כלות וארבעה חתנים, הופרע על ידי זוכת פרס ישראל לקולנוע, מיכל בת אדם, שהתפרצה לאחר קבלת הפרס וחטפה במחאה את המיקרופון בכדי להביע את התקוממותה על ביטול הפרס לפרופ' עודד גולדרייך, שהתבטא בעד חרם על מדינת ישראל.

פרס ישראל הצליח לעורר כמה וכמה סערות השנה, בנוגע למידת זכאותם של המיועדים לזכות בו. האחרונה שבהן, נוגעה לפרופ' עודד גולדריך, מי שהיה אמור לקבל את פרס ישראל בתחום חקר המתמטיקה ומדעי המחשב.

פרופ' גולדרייך חתם על עצומה הקוראת לאיחוד האירופי להפסיק שיתופי פעולה של מוסדות או תכניות הקשורים לאיחוד האירופי עם אוניברסיטת אריאל ובנוסף, היה חתום על פניה לפרלמנט הגרמני לבטל את ההכרה בתנועת ה-BDS כתנועה אנטישמית. לאחר שנודע לשר החינוך גלנט על קריאתו של גולדרייך לחרם, הוא סרב לאשר את המלצת ועדת הפרס על זכייתו של פרופ' גולדרייך, ולמרות שהוועדה עתרה לבג"ץ, בית המשפט העליון קיבל את עמדתו של השר ואישר לו לבחון זאת מחדש.

כלת הפרס, מיכל בת אדם, החליטה להביע את מורת רוחה בנוגע לשלילת הפרס מפרופ' גולדרייך והתפרצה לטקס בכדי למחות על כך. "אני מאוד שמחה לקבל את הפרס, ואני מאוד עצובה שאנחנו ארבעה וארבע הערב, בגלל שחסר כאן זוכה אחד", אמרה בת אדם.

זו לא הייתה הסערה היחידה סביב פרס ישראל השנה. כזכור, לאחר התפוצצות פרשת התקיפות המיניות נגד יהודה מש זהב והחשדות החמורים שעלו נגדו, החליט יו"ר זק"א לוותר על קבלת פרס ישראל על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה.

סערה נוספת הייתה כאשר אחת מחברות וועדת הפרס, פרופ' יפה ברלוביץ, הביעה את התנגדותה להחלטה להעניק את פרס ישראל לחקר הספרות העברית והכללית לפרופ' ניצה בן דוב, ואמרה כי "פרופ' ניצה בן דב היא חוקרת חרוצה ומגוונת, אבל היא לא עומדת בסימן המצוינות משכמה ומעלה, כפי שדורש הפרס". על אף טענותיה, קיבלה פרופ' בן דוב את הפרס.