למה תקווה חדשה לא המליצה על אף מועמד?

זאב אלקין מסביר כי מפלגתו לא המליצה על יו"ר יש עתיד, מכיוון ש"הטלת המנדט על לפיד הייתה מפוצצת את המשא ומתן בינו לבין בנט". הערכה: המנדט להרכבת הממשלה הבאה יוענק היום על ידי נשיא המדינה לראש הממשלה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 06/04/21 09:01 כד בניסן התשפא

למה תקווה חדשה לא המליצה על אף מועמד?
זאב אלקין, הנדל ושאשא ביטון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מפלגת תקווה חדשה החליטה אתמול שלא להמליץ לנשיא על אף מועמד לקבלת המנדט להרכבת הממשלה הבאה, וזאת בשל אי ההסכמות בין יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, ויו"ר ימינה נפתלי בנט. מעריכים כי בסופו של דבר, המנדט להרכבת הממשלה יוענק היום (ג') על ידי הנשיא המדינה ראובן ריבלין לראש הממשלה בנימין נתניהו, אחרי שיו"ר הליכוד השיג 52 ממליצים לעומת 45 בלבד של יו"ר יש עתיד.

סקר מנדטים לאחר הבחירות | יש עתיד וימינה מתחזקות, גוש השינוי גדל

להחלטתו של יו"ר המפלגה גדעון סער קדמו שעות ארוכות של דיונים ומאמצי תיווך בין לפיד ובנט על הקמת ממשלת רוטציה, כשבנט ראשון, אך כאמור, ללא הצלחה. "בשבועיים האחרונים, עשינו מאמצים גדולים כדי להביא את הצדדים לשבת ולהגיע להסכמות, אך רק לפני יומיים התחילו להתנהל מגעים ישירים ביניהם. הזהרנו כי עיסוק באיסוף המלצות לא יביא לתוצאה הנדרשת וכך קרה- התהליך לא מוצה והתוצאה היא שכל אחד מהם המליץ היום על עצמו", הסבירו בתקווה חדשה.

הבוקר, במהלך ראיון ב"חדשות הבוקר" הסביר מספר 3 ברשימה, השר לשעבר זאב אלקין, את הסיבה המרכזית בגינה לא המליצו על לפיד או בנט. "אנחנו יודעים שאפשר להגיע להבנות בין השניים, אבל אי אפשר לעשות את זה כשלפיד מחזיק במנדט באופן רשמי ובנט, בלי שיש הבנות, יצטרך לנקוט עמדה. לפיד ידע זאת מראש כשהוא יצא לדרך של איסוף ההמלצות, זה היה מסוכם בינינו שאם לא יהיו הבנות בינו לבין בנט, לא יהיו המלצות שלנו. הוא בנה בכלל על המפלגות הערביות שבסוף לא נתנו לו אפילו קול אחד".

בהמשך אמר: "היות ואני רוצה שהמשא ומתן הזה יגיע לסיומו המוצלח, לא אפרט את סלע המחלוקת. ייצרנו אופציה ובנינו את הגשר שדרכו בנט הגיע לתחילת המשא ומתן הזה. עם זאת, ברמת הבשלות שקיימת כרגע, אם הבוקר לפיד היה מקבל את המנדט ומזמין את בנט למשא ומתן רשמי, הוא היה מקבל תשובה שלילית. האופציה הזאת הייתה מתפוצצת. עוד אין בשלות למהלך הזה".

דבר מעניין נוסף אותו חשף אלקין בראיון, מגיע שוב מכיוון לפיד ובנט שבחרו לא לבקש הארכה מריבלין, למרות שיש עוד זמן עד יום רביעי. "תבקשו הארכה ושבו בחדר עד שייצא עשן לבן" אמרו בתקווה חדשה ללפיד, בנט וריבלין. "הנשיא בחר בשונה ממה שעשה עם גנץ ונתניהו לא להתערב בתהליך וזאת זכותו, אבל אם הלילה הייתה מגיעה בקשה מבנט ולפיד להארכה, אני מניח שהנשיא היה מכבד אותה. הם בחרו שלא להגיש אותה".


(אלקין באולפן כיפה)