האם מאות פלשתינים ששיתפו פעולה עם ישראל יתבעו את הרשות הפלשתינית?

בהחלטה תקדימית קבע בית המשפט כי בתביעה של פלשתינים ששיתפו פעולה עם ישראל ועונו לטענתם על ידי הרשות, נדרשים התובעים לשלם אגרה מופחתת – כמו בתביעה לפיצויים המוגשת בשל מעשה איבה. ההחלטה ניתנה במסגרת תביעה של 60 משתפי פעולה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 19/03/21 09:32 ו בניסן התשפא

האם מאות פלשתינים ששיתפו פעולה עם ישראל יתבעו את הרשות הפלשתינית?
משת"פ מוצא להורג ברשות הפלשתינית. ארכיון, צילום: Najeh Hashlamoun / Flash 90

בהחלטה תקדימית ובעלת השלכות רחבות היקף המתפרסמת הבוקר (ו'), קבע בית המשפט המחוזי בירושלים כי בתביעה של פלשתינים ששיתפו פעולה עם ישראל ועונו לטענתם על ידי הרשות הפלשתינית, נדרשים התובעים לשלם אגרה מופחתת מאוד – בדיוק כמו בתביעה לפיצויים המוגשת בשל פעולת טרור או מעשה איבה. 

החלטתה של השופטת מרים אילני מבית המשפט המחוזי בירושלים ניתנה במסגרת תביעה של 60 משתפי פעולה עם ישראל – המיוצגים על ידי עו"ד ברק קדם ממשרד "ארבוס - קדם - צור" – שלטענתם עונו, הוכו ועברו התעללות בכלא. 

סכום התביעה הועמד על סך של 10 מיליון שקלים לכל תובע. עורכי הדין שמייצגים את הרשות בהליך זה, דרשו כי כל תובע ישלם אגרה בשיעור של 2.5% מסכום התביעה, כפי שנדרש בכל תביעה נזיקית "רגילה" לפיצויים. במקרה של התביעה המדוברת מדובר על אגרה בסכום של 250,000 שקלים, כשמחצית מסכום האגרה – 125,000 שקלים, חייב להיות משולם עם הגשת התביעה. מיותר לציין, כי מדובר בסכומים אסטרונומיים בעבור פלשתינים אלה, הגורמים כי לא יוכלו להגיש תביעה. 

עו"ד קדם, לעומת זאת, טען כי יש להחיל על התביעה את סעיף החוק הקובע כי בתביעה לפיצויים עונשיים בשל פעולת טרור או מעשה איבה, ישלם התובע אגרה בסכום זניח בהחלט. לדוגמה, בתביעה של עד 20 מיליון שקלים נדרש תובע לשלם אגרה של 654 שקלים בלבד, אם התביעה מתנהלת בבית-המשפט השלום, ואגרה של 1,153 שקלים אם התביעה מתנהלת בבית-המשפט המחוזי. 

לאחר שפרקליטות המדינה אימצה את עמדת עו"ד קדם, דחתה השופטת אילני את עמדת הרשות וקיבלה את עמדת התובעים והמדינה, כשקבעה כי "ניתן לפרש את החוק באופן רחב כך שהוא יכול גם במקרים שבהם נטען לעינויים והתעללות במטרה להטיל מורא על האוכלוסייה הפלשתינית מפני שיתוף פעולה עם ישראל". בעקבות החלטת השופטת, נדרש כל תובע לשלם אגרה בסכום של 1,153 שקלים בלבד. 

ההשלכות של קביעה זו עשויות להיות מרחיקות לכת, שכן משמעותה, ככל שתאומץ גם בתיקים אחרים, היא פתיחת שערי בית-המשפט גם כלפי פלשתינים שחוו התעללות, עינויים או נפלו קורבן להטלת מורא בשל שיתוף פעולה עם ישראל, אך לא נפגעו מפעולות טרור. 

עו"ד ברק קדם מסר בתגובה "פרקליטות המדינה ובית המשפט אימצו לחלוטין את עמדתנו שקראה להשוות בין קהילת משתפי הפעולה הפלשתינים לבין נפגעי טרור ישראלים. זוהי תרומה משמעותית לבניית חזית אחידה למלחמה בטרור ללא הפרדה בין לוחמים ישראלים ללוחמים פלשתינים. הכרת תודה זו כלפי אלה מבין הפלשתינים שסייעו לנו בשנים בהן השתולל הטרור ברחובותינו, היא גם קריאת עידוד לפלשתינים נוספים להקשיב לצו המצפון ולסייע לישראל למנוע טרור".

עו"ד ברק קדם

עו"ד ברק קדםצילום: שחר כהן

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן