ש"ס מטרפדת את הענקת האות ללוחמים בלבנון

וועדת הכספים מונעת את אישור קבלת אות השירות בלבנון. הסיבה למנוע את סגירת המאפייה המרחבית בקריית שמונה. עקב כך החוק לא יעבור וייפול עד לממשלה הבאה, אזי גם ביום הזיכרון הקרוב לא יחולקו האותות למשפחות הנופלים וללוחמים.

מתן ליונס מתן ליונס, חדשות כיפה 17/03/21 08:30 ד בניסן התשפא

ש"ס מטרפדת את הענקת האות ללוחמים בלבנון
חיילי צה"ל בדרום לבנון, צילום: Southern Lebanon

ועידת הכספים תצטרך לקבל היום (ד') החלטה בעניין קבלת אות השירות בלבנון. האות שייתן הכרה בתקופת השהות בלבנון כמלחמה אושר כבר בממשלה, אך כעת מתעכב בעקבות חוק שצריך לאשר לאנשי צד"ל שאינם שירתו בצה"ל לקבל גם כן את האות.

החוק לאנשי צד"ל עבר בקריאה ראשונה וכעת צריך אישור סופי בוועידת הכספים של הכנסת. הוועדה יכולה לקבל את החלטה עד להיום בלבד, זאת בעקבות הבחירות שמונעות את הפעלת הוועדות בכנסת החל ממחר עד לאחר שתקום ממשלה חדשה.  

ההחלטה תקועה עקב הגשת רביזיה על ידי חבר הכנסת ינון אזולאי מש"ס. אזולאי הגיש את הרביזיה כדי לעזור למאפייה המרחבית בקריית שמונה שלא זכתה במכרז לספק לחם לצה"ל וכעת היא על עלולה להיסגר ולפטר את 120 העובדים שלה.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני החליט לשתף פעולה עם ח"כ אזולאי ולא לעלות להצבעה את נושא האות למערכה ברצועת הביטחון, עקב כך החוק לא יעבור וייפול עד לממשלה הבאה, אזי גם ביום הזיכרון הקרוב לא יחולקו האותות למשפחות הנופלים וללוחמים.

"המאפייה הפסידה במכרז ואין מה לעשות"

בשיחה שחדשות כיפה קיימו עם דוברות משרד הביטחון הסבירו כי "כדי לאפשר לתת לאנשי צד"ל צריך להעביר חוק, לשם כך צריך את שר הביטחון לתת אות לאנשים שלא היו בצבא. החוק עבר את כל התהליכים ואתמול היו אמורים לאשר את החוק בקריאה שנייה ושלישית בוועידת הכספים, אך זה לא קרה." והסביר "כעת היום זו ההזדמנות האחרונה שהכנסת הזאת תהיה פעילה, אזי מה שלא מעבירים מחר, יעבור רק בעוד הרבה זמן לאחר שתושבע הכנסת החדשה."

"החוק עלה להצבעה בוועידת הכספים, עד שהגיש ח"כ מש"ס, ינון אזולאי רביזיה כדי לעזור למאפייה שלא זכתה במכרז. משרד הביטחון מנסה למצוא להם פתרון אחר, בינתיים נדחה המכרז עד סוף אפריל. ועד סוף אפריל משרד הכלכלה ינסה למצוא למאפייה פתרון אחר, אך בסופו של דבר המאפייה הפסידה במכרז ואין מה לעשות."

"ח"כ אזולאי מנסה למנוע  את המעבר של החוק לאנשי צד"ל אם לא ידאגו למאפייה. הוא הגיש רביזיה ועד שהוועדה לא תדחה אותה לא ניתן להעביר את החוק. וגפני משתף איתו פעולה." הסביר דובר משרד הביטחון

"ח"כ אזולאי לקח על עצמו לדאוג ל-120 עובדי המאפייה. ראה שמשרד הביטחון עושים צחוק"

הדובר של ח"כ אזולאי שוחח עם חדשות כיפה ונימק את דחיית החוק: "הגשנו רביזיה, לאחר שאנו מתנהלים מול משרד הביטחון ושר הביטחון כבר כמעט שלושה חודשים בנוגע למאפייה המרחבית בקריית שמונה למנוע פטורי 120 עובדים." והוסיף "שר הביטחון מונע את הפסקת המכרז, כל פעם דוחים בחודש-חודשיים אבל עדיין חרף הפיטורים על ראשם של העובדים היה ניסיון למשא ומתן שכנראה לא צלח."

"משרד הביטחון החליט להוציא הודעה אתמול שהמרכז הוקפא, הספקת הלחם הוקפאה עד חודש אפריל ואז ימשיכו הלאה, אין שום פתרון או פריצת דרך במכרז." ומסביר כי "ח"כ אזולאי לקח על עצמו לדאוג ל-120 עובדי המאפייה. לאחר שראה ראה ששר הביטחון ומשרד הביטחון עושים צחוק, הגיש רביזיה ברגע שייפתר העניין מול העובדים הוא יתמוך בחוק הזה ויוצא את הרביזיה אין לו שום עניין נגד אנשי צד"ל אדרבה הוא מעריך אותם מאד." 

"היום תתקבל ההחלטה. לנו יש את הדברים שאנחנו צריכים לדאוג להם, למאפיה. לח"כ אזולאי אין שום קשר למאפייה אלא רק רוצה לעזור לחלשים ולפריפריה. המאפייה לא פנתה אליו, אלא הוא פנה אליהם והחליט להירתם ולעזור. המאפייה לא מודעת לכך שעקב הדאגה להם נמנע החוק שיעניק ללוחמי ואנשי צד"ל את האות ללחימה בלבנון."

תגובות:

מדוברות משרד הביטחון נמסר: לבקשת משרד הכלכלה ומתוך ניסיון לסייע לעובדי המאפייה, מנהל הרכש (מנה"ר) במשרד הביטחון השהה עד לסוף חודש אפריל 2021, את מימוש ההתקשרות בהמשך למכרז לאספקת לחם ומוצרי מאפה לצה"ל. זאת בכדי לאפשר למשרד הכלכלה למצות את בחינת האפשרויות לסייע למאפיה המרחבית בקרית שמונה להמשיך ולפעול.

מח"כ ינון אזולאי נמסר: חה"כ אזולאי הגיש את הרביזיה בעקבות התנהלות משרד הביטחון כלפי 120 עובדי המאפייה המרחבית בקריית שמונה. לאחר הגשת הרביזיה פרסם משרד הביטחון באופן חד צדדי כי הוא משהה את הפעלת המכרז לאספקת הלחם לצה"ל בחודש נוסף עד חודש אפריל.

באם היה חשוב לשר הביטחון מ-150 משפחות של עובדי המאפייה לא פחות מאנשי צד"ל הדבר היה בא על מקומו בשלום, אך לצערי עד עתה בחר המשרד לא ליצור איתנו קשר בעניין אלא להוציא הודעה לתקשורת. ח"כ אזולאי רואה חשיבות רבה בקידום החוק כאות הכרה לאנשי צד"ל. 

אך עם זאת ח"כ אזולאי מביע דאגה עצומה מכך ש-150 משפחות בערב פסח יפוטרו וישארו ללא פת לחם, באם דרישתם תתקבל, ח"כ אזולאי יסיר את הרביזיה וידחף לקידום אישור החוק בוועדה.