נתניהו: נציג מתווה רמזור משולב עם אחוז המתחסנים

ראש הממשלה הצהיר כי החינוך ייפתח בערים המוגדרות ירוקות וצהובות, וכי המשך פתיחת מערכת החינוך בערים האחרות תיקבע לפי מדד משוקלל של נתוני התחלואה ונתוני החיסונים בערים ובמועצות

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 08/02/21 19:57 כו בשבט התשפא

נתניהו: נציג מתווה רמזור משולב עם אחוז המתחסנים
מחלקת קורונה בבית החולים שערי צדק, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

"נפתח בזהירות רבה מאוד את החינוך לגיל הרך בחלק מהמקומות, בהמשך נעבור למסחר ולתרבות ולדברים אחרים". כך אמר הערב (ב') ראש הממשלה נתניהו, במסיבת עיתונאים שקיים עם ראש ממשלת יוון המבקר בישראל. נתניהו הבטיח כי "נפתח בזהירות את החינוך בימים הקרובים באזורים הירוקים והצהובים, נפתח את היתר בהדרגה על ידי הנהגת רמזור משולב - גם של תחלואה וגם של שיעור החיסונים".

נתניהו הודיע: הלימודים לא ייפתחו מחר, ההתייעצויות יימשכו

לדבריו, "זה יאפשר לנו לפתוח את יתרת החינוך, הכלכלה והתרבות בזהירות. רק ישראל יכולה לעשות מה שאנחנו עושים". נתניהו אמר כי "יש לנו מגפה חדשה, מוטציה - לפחות 50% יותר מהירה ואולי פי כפליים או שלושה והיא מכה בעוצמה. כרגע יש לנו עומס כמעט מקסימלי בבתי החולים ולכן צריך לנהוג בזהירות. אין לנו מרווח, לכן אנחנו נזהרים".

"יש לנו מיליוני חיסונים ואנחנו רצים קדימה לחסן את האוכלוסיה", המשיך נתניהו. "אנחנו מוציאים דרכון ירוק שמאפשר לנו לפתוח בשלבים. אם לא נפעל כך, נקבל אסונות שמקבלים במדינות אחרות - ואני לא רוצה אלפי מתים נוספים". 


(נתניהו בישיבת הממשלה אמש)

בהמשך דבריו עקץ את שר הביטחון גנץ: "להפסיק לצעוק 'לפתוח לפתוח' כל הזמן, לפעול בצורה אחראית - אני מבקש זאת מחבריי בקואליציה ובממשלה". בשעה זו מתקיים אצל ראש הממשלה דיון המשך בנושא הקורונה, בהשתתפות שר הביטחון, שר הבריאות, שר החינוך, שרת התיירות, ראש המל"ל ובכירי משרד הבריאות.

בתום התייעצות שקיים נתניהו מוקדם יותר עם שר הביטחון גנץ, שר הבריאות אדלשטיין, שר החינוך גלנט ומומחי משרד הבריאות בעניין התפשטות המוטציה הבריטית והשלכותיה, הוחלט בהסכמה שמערכת החינוך לא תפתח מחר וכי ההתייעצויות בנושא יימשכו.

עיקר הדיון נסוב על הלמידה ביישובים הכתומים והאדומים, בצל הביקורת שהוטחה במתווה שהציגו במשרד הבריאות ללמידה ביישובים אלו, במרחבים פתוחים בלבד ובקבוצות קטנות מאוד, בטענה כי הוא איננו ישים. 

מנכ"ל משרד הבריאות מזהיר: "ייתכן שלא נוכל לחגוג את פסח בחיק המשפחה"

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אמר מוקדם יותר ל-ynet כי ההשלכות של פתיחת מערכת החינוך ביישובים בהם שיעור התחלואה גבוה - כתומים ואדומים - יהיה הרסני ומסוכן: "ההשלכות יכולות להיות הידבקויות ועלייה בתחלואה, יאמרו אשר יאמרו שהילדים נדבקים בבית וברחוב - יכול להיות, חלקם ללא ספק נדבקים גם בבית, אבל הם באים לכיתה, חלקם לא בקפסולות, ומדביקים זה את זה. מהדבקה כזאת אנחנו חוששים".

 

שמענו לאחרונה גמגום מצד אדלשטיין לגבי הערים האדומות. אתה יכול לומר בוודאות שבערים הללו לא יתקיימו לימודים בגנים וכיתות א'-ד'?
"לא שמענו גמגום, שמענו עמדות שונות והתדיינות. במצב כזה שהוא כל כך מורכב זה בסדר להתלבט ולשמוע עוד דעות. כולנו רואים את חשיבות החינוך והרצון להחזיר אותו. ועדיין, למרות הדעות וההתדיינות שהן לגיטימיות, משרד הבריאות סבור שאין לפתוח כרגע את הלימודים בערים אדומות וכתומות ויש לנהוג בזהירות".

על המשך פתיחת המשק אמר פרופ' לוי כי "אנחנו נמצאים בתחלואה מאוד גבוהה, מקדם ההדבקה קרוב ל-1. אם הוא יעלה ל-1.2, 1.3, והוא יכול לעלות לשם מהר, במקום 6,000-8,000 מאומתים נראה הכפלה שלהם תוך כשבועיים. וזאת לצד ההכפלה בכמות החולים הקשים בבתי החולים".

לדבריו, "אנחנו נמצאים על שוליים מאוד צרים, אנחנו לא יכולים להמר. וכל סטייה יכולה להעלות את התחלואה, אנחנו צריכים להיות מאוד זהירים ואם אנחנו תעדפנו בזמנו בממשלה את נושא החינוך, ומתבלטים איך בכל זאת לפתוח משהו לטובת הגיל הרך, הרי שבנושא המסחר והחנויות ברור לנו הקושי הכלכלי והנפשי, קושי כואב מאוד, אבל אנחנו לא יכולים להסתכן בחוסר שליטה מוחלט בקצב התחלואה ובקצב החולים בבתי החולים. הזהירות פה היא ממש ראויה". 

על חג פורים המתקרב וההיערכות אליו אמר מנכ"ל משרד הבריאות: "אנחנו דנים בכך. הסכנה האפידימיולוגית-התברואתית בחג הפורים, במסיבות הפורים ובהתקהלויות, ידועה לנו. אנחנו מדברים בנושא מתוך מגמה להקל על הציבור ככל שניתן, אבל בלי ליטול סיכונים מיותרים שיעלו בתחלואה ובתמותה".

לגבי חגיגות ליל הסדר בחג הפסח בחיק המשפחה אמר: "נחכה לראות מה יהיו מגמות התחלואה. ייתכן שבמגמה גבוהה מאוד לא נעשה זאת, שנה שנייה ברציפות לצערי". הוא ציין אף אפשרות להטלת מגבלות נוספות במועד זה, במידה שמצב התחלואה ידרוש זאת.

לוי פנה לציבור לקראת החגים המתקרבים: "גם אם לא יהיה סגר ולא נגביל התקהלויות, חגיגות פורים המוניות, מסיבות, מקומות סגורים - אסור שיתחוללו השנה. גם אם הוא יחוג בקרב המשפחה הגרעינית ולא לא במסיבות ענק ברחוב, אני סבור שהשנה לא נוכל לעשות את זה עם תחלואה שאינה נמוכה. אנחנו נדון ונעדכן בדיוק מה מותר יהיה ומה אסור, אבל אני חושב שמוקדם עדיין לתכנן חג פורים רגיל. אנחנו לא שם".