הצעת החוק להעלאת הקנסות למפרי תקנות הקורונה אושרה בקריאה ראשונה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק להחמרת הקנסות על הפרת הגבלות הקורונה. 52 ח"כים תמכו בהצעה מול 23 שהתנגדו לה, ולהצעה קדם דיון ארוך וטעון, שלווה בטונים גבוהים

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 25/01/21 15:57 יב בשבט התשפא

הצעת החוק להעלאת הקנסות למפרי תקנות הקורונה אושרה בקריאה ראשונה
מליאת הכנסת, צילום: פלאש 90, נעם רבקין פנטון

מליאת הכנסת אישרה אחר הצהריים (ב') בקריאה ראשונה את הצעת החוק להעלאת הקנסות למפרי הנחיות הקורונה. בהצעה, שהביא שר הבריאות יולי אדלשטיין, 52 תמכו מול 23 שהתנגדו וההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע איזו וועדה תכין את החוק לקריאה שנייה ושלישית.

על פי הצעת החוק, תוחמר הענישה המוטלת על מי שמפר הגבלות מסוימות אשר נקבעו לפי חוק סמכויות מיוחדות או לפי פקודת בריאות העם. כמו כן מוצע להרחיב את סל האמצעים העומדים לרשות גורמי אכיפת החוק בפעולת האכיפה של ההגבלות לפי חוק סמכויות מיוחדות.

בנוסף, מוצע להעלות את הסכומים המרביים של הקנסות המנהליים שניתן לקבוע לגבי עבירות מנהליות מ-5,000 שקלים חדשים ל-10,000 שקלים חדשים.
בין היתר מוצע להעלות  הקנסות על הפעלת מקום הפתוח לציבור או בית עסק, בדרך של פתיחתו לציבור, בניגוד לאיסור על הפעלתו כאמור שנקבע בתקנות, ועל הפרת ההגבלות לעניין מסיבה, כנס, טקס, לרבות טקס דתי, פסטיבל, טיול מאורגן, אירוע ספורט, מופע בידור או מופע אומנות.

כמו כן הוצע להחמיר את הקנסות על הפעלה של מוסד המקיים פעילות חינוך, בדרך של פתיחתו ללומדים, לחניכים או למטופלים בניגוד לאיסור על הפעלתו כאמור שנקבע בתקנות. יצוין כי הכוונה היא לקבוע בתקנות סכומי קנסות שונים בהתאם להיקף ההפרה ולעוצמת הסכנה הנשקפת ממנה, כך שמוסד שפותח את שעריו ומקיים פעילות לימוד למספר גדול יותר של תלמידים - יקבל קנס גבוה יותר ממוסדות שמקיימים פעילות חינוך למספר נמוך יחסית של תלמידים.

גנץ: "אפס אכיפה. עצימת עיניים שהורגת אנשים"

שר הבריאות יולי אדלשטיין הציג את ההצעה ואמר: "אוסיף ואומר שוודאי שמצופה, לפחות אני מצפה מחברי הכנסת שבנושא של החוק הזה – שחל כידוע על כולם, לא על הקואליציה, לא על האופוזיציה, לא על סקטור זה ולא על סקטור אחר – מן הראוי שתהיה תמיכה גורפת להצעת החוק. אם בוועדה ירצו לשנות איזה דבר קטן זה או אחר ודאי שזה לגיטימי ובסמכותה של הכנסת, ברור. אני פשוט קצת הייתי עצוב לראות, אדוני היושב-ראש, שעושים גיוס בסיעות השונות קואליציה – כך לפחות הדעת נותנת שבהצעת חוק כזאת צריכה להיות תמיכה מקיר לקיר".

ראש הממשלה החליפי ח"כ בני גנץ: " אני לא דורש אכיפה שוויונית כי אני נגד חרדים, אלא כי אני בעדם.  בואו נהיה ישרים עם עצמנו,  אפס מוסדות שנשללו מהם תקציבים,  אפס מוסדות שנסגרו בגלל שהפרו את הנחיות הממשלה. זו עצימת עיניים שהורגת. הורגת אנשים, הורגת עסקים, הורגת את החברה שלנו.
את המתווה הזה שאנחנו מנסים לקדם היום, חבל לומר, נתניהו תקע.  יחד עם עוד החלטות שלא יישמנו, יחד עם מדיניות דיפרנציאלית שהחלטנו עליה על הנייר, ולא הצלחנו ליישם אותה בשטח. לצערי, ראש הממשלה משתמש בקורונה כקמפיין בחירות, והוא עושה שיקול פוליטי בתהליכי האכיפה. ואני מודיע כאן זה לא תחמניסטן.  מדינת ישראל היא מדינת חוק, מדינת ישראל היא מדינת סדר. 
ואני גם מודיע מעכשיו, שאם משרד החינוך לא יפעיל את סמכויותיו - ישלול תקציבים ויסגור מוסדות שמפרים את הנחיות המדינה, לא משנה לי מאיזה זרם הם, אם החוק שאנחנו דנים בו היום לא יעבור בשלוש קריאות – לא נוכל להשאר אדישים. אני אפעל בכדי לבטל רטרואקטיבית קנסות גם לבעלי עסקים פשוטים שנפגעו- בעלי מסעדות, חדרי כושר, רבים רבים שפרנסתם נפגעה. לא נכון שתהיה כאן אכיפה סלקטיבית. 
לצערי, הקמפיין הפוליטי של נתניהו עולה לנו בחיי אדם."

בנט: "אתם מעזים לעמוד פה ולהגיד כמה הכול נפלא?"

ח"כ נפתלי בנט תקף את שרת התחבורה וראש הממשלה על אי סגירת נתב"ג בזמן ואמר: " אני פונה פה למירי רגב ולנתניהו, איך למען השם אפשרתם להכניס אוטוסטרדה של כל המוטציות בעולם לתוך מדינת ישראל? התרענו בזמן אמת, זעקנו בזמן אמת, אמרנו: תשתלטו על נתב"ג. בזמן אמת, לא בדיעבד. אמרנו: תשתלטו, תבדקו אנשים לפני שהם עולים למטוס, עם הנחיתה בארץ. בדובאי עשו את זה, בסיישל עשו את זה, בכל העולם עשו את זה. ומאז, עוד 1000 מתים, ואתם מעזים לעמוד פה ולהגיד: או, כמה הכול נפלא, בואו תלמדו מאתנו. מה נלמד מכם? בושה וחרפה. הכנסתם את כל המוטציות – המוטציה הבריטית והדרום-אפריקאית על ידיכם. אלף הרוגים. אלף הרוגים בגלל המחדל שלכם. לכו הביתה. למדינת ישראל מגיעה הנהגה רצינית שאכפת לה מהאזרחים."

ח"כ אחמד טיבי: "מזה מספר חודשים יש חוק כזה של הגדלת הקנסות, והוא לא הובא לכנסת מסיבות פוליטיות בלבד. שיקולים קואליציוניים. אבל לנו יש סיבות למה לא נוכל לתמוך בחוק הזה. מה הסיבות? המספרים. בכל מקום שיש בו אכיפה, מי נפגעים הכי הרבה? הערבים. יש בניסוח של החוק – עוד משפט, איסור וסגירה של מקומות, לרבות טקס דתי. אנחנו מתנגדים, לכל סגירה של מסגד או מקום תפילה, או להגדלת הקנסות. אפשר לנהל דיאלוג עם אנשי הדת, עם אנשי המקום, ואפשר להגיע להבנות. אנשי הדת אצלנו הקדימו את הוראות משרד הבריאות מתחילת המשבר."

ח"כ יעקב טסלר: "רוב-רובו של הציבור החרדי הוא שומר חוק, השומר בקפדנות על הנחיות הבריאות. התמונות הקשות שאנו עדים להן בימים האחרונים, אלו של נערי שוליים, מיעוט משולי המחנה. מיעוט עליו אנו מתריעים כבר חודשים  ארוכים. אלו השלכות סגירת מערכת החינוך. מה שאנו רואים כעת ברחובות, זו תוצאה ישירה של השארת נערים בבית לתקופות ארוכות בבטלה ובשעמום. אבל במקום שהמשטרה תשליט את הסדר ברחוב, ותטפל בקומץ המתפרע, הם מענישים את כל הציבור, ששגרת חייו נהרסה והוחלפה בחיים בתוך שדה קרב."

ח"כ אביגדור ליברמן: "מי ששולט במדינת ישראל זה כוהני דת קיצוניים ועסקני ש"ס ויהדות התורה. מי שרוה"מ בפועל זה היה ינקי קניבסקי נכדו של הרב קניבסקי, וראש הממשלה הוא בקושי ראש ממשלה רזרבי, ולפעמים זה לוקח לו זמן להשיג בטלפון את יענקי קניבסקי. לכן גם המציאות שאנחנו חווים היום, אותו פרץ אלימות ואותה השתוללות, מי שאחראי על המהומות האלה הם ראש הממשלה נתניהו ועסקני ש"ס ויהדות התורה, שלא רק לא טורחים לגנות את האלימות אלא להפך מגבים את הפורעים. לו ראש הממשלה היה מפעיל את כל הסמכויות אז היה מוציא צו סגירה לאותם מוסדות והיה מנתק אותם מתקציב המדינה, שני הדברים האלה היו עובדים יותר טוב מכל המשטרות".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן