לראשונה מאז נובמבר - ירידה במקדם ההדבקה

מספר הנדבקים היומי ממשיך לרדת, אך במקביל למספר הבדיקות היומי. מנגד, לא נרשמת ירידה של ממש במספר החולים במצב קשה ובמספר המונשמים. מקדם ההדבקה ירד לראשונה בגל השלישי מתחת ל-1, ועומד על 0.99

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 21/01/21 09:16 ח בשבט התשפא

לראשונה מאז נובמבר - ירידה במקדם ההדבקה
המצב במחלקות חמור. קורונה, צילום: דוד כהן, פלאש 90

הסגר ההדוק בישראל, שאמור היה להסתיים אתמול בלילה, הוארך השבוע, כזכור, בעשרה ימים נוספים, על רקע השתוללות תחלואת הקורונה בישראל, ונראה שהוא מתחיל לתת את אותותיו, אך בקצב איטי מזה שהתרגלנו. 

יום שני ברציפות: יותר מ-200 אלף התחסנו

על פי נתוני משרד הבריאות שפורסמו הבוקר (ה'), אמש אומתו כחיוביים לקורונה 8,174 בני אדם. מדובר על ירידה במספרים, אך היא מגיעה לצד ירידה במספר הבדיקות, שעמד אמש על 93,283. כזכור, בשבוע שעבר ובזה שלפניו הגיע מספר הבדיקות היומי באמצע השבוע לבין 120-130 אלף בדיקות יומיות.

עם זאת, גם שיעור החיוביים מתוך הנדבקים נמצא בירידה מתונה, ועמד אמש על 9.0%, לאחר שכבר הגיע לעשרה אחוזים בסוף השבוע. מקדם ה-R, המדד להתפשטות המגפה בישראל, ירד לראשונה בגל השלישי מתחת ל-1, היעד אליו שאפו במשרד הבריאות, והוא עומד על 0.99 במגזר הכללי.

על אף הירידה, מספר החולים במצב קשה והמונשמים ממשיך להיות גבוה מאוד, והעומס על מחלקות הקורונה ועל בתי החולים כבד מדי. נכון להבוקר מאושפזים בבתי החולים 1,901 חולים, ירידה קלה מהימים האחרונים. מתוכם 1,132 המוגדרים במצב קשה, ו-317 הזקוקים להנשמה.

ביממה האחרונה נפטרו בישראל 37 חולי קורונה, ובסך הכל עומד מספר המתים במגפה על 4,179. מאז תחילת חודש ינואר זינק באופן משמעותי מספר המתים בישראל, והוא עומד על 865 מתים מתחילת החודש.

מהו 'מקדם הדבקה'?

פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן, המייעץ לממשלה ולקבינט הקורונה, כתב בטוויטר כי "אחרי 68 יום רצופים מעל 1, מקדם ההדבקה R ירד מתחת ל-1. ובעברית: לראשונה מאז אמצע נובמבר, השבוע היו קצת פחות מאומתים משבוע שעבר".

על פי אתר עמותת 'מדעת', הפועלת להנגשת מידע מדעי מהימן בנושאים רפואיים, ופועלת באופן נרחב ברשתות החברתיות, ושמה עלה לאחרונה בעיקר סביב המאבק במתנגדי החיסונים, מקדם ההדבקה הוא מושג מתמטי המציין את עוצמת ההדבקה של מחלה זיהומית נתונה. הוא נקרא גם "מספר התרבות בסיסי" או "קצב התרבות בסיסי".
R0 מסמל את המספר הממוצע של אנשים שיידבקו במחלה זיהומית מאדם אחד בהעדר אמצעי הגנה לרבות חיסון. כשערכו עולה על 1, המחלה מתפשטת, כלומר מספר הנדבקים עולה בהתמדה.

לדוגמה, אם במחלה נתונה ערכו של R0 הוא 10, אדם חולה יעביר אותה בממוצע ל-10 אנשים אחרים. אם לא תתפתח חסינות למחלה (מעצם החולי או בעקבות חיסון), המחלה תמשיך להתפשט.

משמעויות:

  • אם R0 נמוך מ-1, כל חולה קיים מדביק פחות מאדם אחד. במקרה זה מספר החולים יירד ובסופו של דבר המחלה תיכחד.
  • אם R0 שווה ל-1, כל חולה קיים מדביק אדם אחד. המחלה תישאר יציבה באוכלוסייה אך לא תתרחש התפרצות או מגיפה.
  • אם R0 גדול מ -1, כל חולה קיים מדביק יותר מאדם אחד וכך מספר החולים יגדל, והתהליך עלול להוביל להתפרצות או למגיפה.

היום: ועדת התעדופים תדון בפתיחת החיסונים לכלל האוכלוסייה

מבצע החיסונים נמשך, ואמש חוסנו למעלה ממאתיים אלף ישראלים נגד קורונה, זה היום השני ברציפות. על פי הנתונים שמסר הבוקר שר הבריאות יולי אדלשטיין, כ-134 אלף התחסנו במנה הראשונה, וכ-71 אלף קיבלו את מנת החיסון השנייה. בסך הכל התחסנו עד כה 2,365,000 אזרחים במדינת ישראל נגד קורונה, מתוכם 692 אלף כבר קיבלו את מנת החיסון השנייה.

על רקע ההתקדמות במבצע החיסונים מחד, ומנגד ההאטה היחסית במספר המתחסנים היומי במנה הראשונה, והרצון של משרד הבריאות להגיע ליעד של רבע מיליון מתחסנים ביום, ועדת התעדופים של המשרד תדון בהמשך היום בפתיחת מבצע החיסונים לכל הגילאים, כך שכל מי שרוצה וגילו מעל 16 יוכל לקבוע תור לחיסון.

חברי הוועדה ידונו בפתיחת המבצע לכלל האוכלוסייה, בכפוף להגבלות שדורש השר אדלשטיין מקופות החולים, לפיהן ישאירו הקופות כמות מסוימת של חיסונים בצד, עבור קשישים ואוכלוסיות בסיכון שטרם התחסנו. לחילופין תדון הוועדה בתעדוף תלמידי כיתות י"א-י"ב, כדי לאפשר חזרה בטוחה ככל האפשר אל ספסל הלימודים.

החיסון של פייזר

החיסון של פייזרצילום: shutterstock

כזכור, מוקדם יותר השבוע המליץ משרד הבריאות לנשים בהריון לבוא ולהתחסן, והן קיבלו תעדוף יחד עם האוכלוסייה שמעל גיל 40, על רקע הזינוק במספר הנשים ההרות שאושפזו במצב קשה לאחר שנדבקו, כשמומחים מעריכים שייתכן קשר בין הידבקות במוטציה הבריטית לבין התחלואה של נשים בהריון. 

אמש הודיעו חלק מקופות החולים - כללית ומאוחדת - על אפשרות לקביעת תורים לחיסון גם מעל גיל 35, אך משרד הבריאות התערב והקופות חזרו בהן. עם זאת, נראה שבשל הביקוש הקיים ועל רקע הדיווחים על מתחמי חיסון ריקים, צפויה הוועדה לאשר את פתיחת מבצע החיסונים עבור כלל האוכלוסייה, אם לא היום אז בימים הקרובים.

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן