"התחושה שאנחנו בסוף המגיפה בגלל החיסונים - היא מוטעית"

ראש שירותי בריאות הציבור, הד"ר שרון אלרעי-פרייס, מזהירה את הציבור משאננות, ומבהירה כי אנחנו לא בסגר: "כולם הולכים לעבודה ולבתי הספר, זה לא סגר. לדבריה, "הממשלה לא עמדה בהחלטות שקיבלה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/12/20 11:45 טז בטבת התשפא

"התחושה שאנחנו בסוף המגיפה בגלל החיסונים - היא מוטעית"
ד"ר שרון אלרעי-פרייס, צילום: דוברות משרד הבריאות

החיסונים יסיימו את המגפה בחודשים הקרובים? ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, סבורה כי אנחנו רחוקים מהיום הזה. לדבריה, הממשלה לא עמדה בהחלטות שקיבלה, להחיל את ה'ריסון המהודק' עם ההגעה ל-2,500 נדבקים, ואומרת כי ניתן היה למנוע את ההגבלות.

מסתמן: מבצע החיסונים ייעצר למשך שבועיים

בראיון למירב כהן ב'וואלה' אמרה ד"ר אלרעי-פרייס כי המצב הנוכחי איננו סגר, בשל המשך פתיחת מערכת החינוך, והבהירה כי הסגר יארך זמן רב מהצפוי, בשל ההחלטה להשאיר את מערכת החינוך פתוחה, בניגוד להמלצת משרד הבריאות ובניגוד להחלטת קבינט הקורונה.

"יש המון אינטרסים שמושכים לכל מיני כיוונים", אמרה. "יש הרבה שיקולים חוץ משיקולי בריאות, אבל כשאנחנו רואים את המספרים הולכים ועולים, אנחנו מבינים שהיום אנחנו ב-5,500, ובלי הגבלות נגיע בעוד שבועיים ל-8,000 ואפילו 9,000. לי כרופאה קשה עם זה שאני רואה תחלואה ותמותה שהיא ברת מניעה, ואנחנו לא נלחמים כדי למנוע אותה".

"ועדת החינוך פגעה בתלמידים"

בהתייחס להמשך פתיחת הלימודים הסבירה ד"ר אלרעי-פרייס: "אני יודעת שהלימודים מרחוק קשים מאוד גם לתלמידים, גם למורים וגם להורים, אבל ההחלטה של ועדת חינוך גורמת לכך שהסגר יהיה ממושך יותר".

לדבריה, "רצינו לעשות סגר אפקטיבי וקצר, כדי להוריד מהר את התחלואה יחד עם חיסון האוכלוסייה בסיכון. גם אם אני מבינה מה עומד מאחורי זה, זה פשוט אומר שזה ייקח יותר זמן". היא הוסיפה כי "יותר מזה, ועדת החינוך בעצם פגעה בילדים בכיתות י"א-י"ב, כי במתווה שהוצע הכיתות האלו היו אמורות להמשיך ללמוד כרגיל לבגרויות בכל היישובים.

"משרד החינוך אמר שזה מאוד חשוב להם, אבל ההחלטה של ועדת החינוך גרמה לזה שהכיתות הגבוהות לומדות רק ביישובים ירוקים וצהובים, שזה פחות מ-50% ממדינת ישראל כרגע. ביישובים האדומים והכתומים, שזה רוב המדינה, אין לימודים בי"א-י"ב". לדבריה, "אני מבינה שהחינוך הוא חשוב, גם לי יש ארבעה ילדים ואני רואה כשהם בזום או לא בזום. אבל כשאני רואה אנשים, בחלקם צעירים ובחלקם מבוגרים, שמתים מוות מיותר, לי באופן אישי זה קשה".

"הממשלה לא עומדת בהחלטות שהיא קיבלה"

איך היה הרגע שהבנת שדווקא גנץ, שתמך בהצבעה בקבינט, הוא זה שאישר לראש הוועדה לבטל את התקנות?

"זה באמת מורכב. כמו שהיה מורכב כשהממשלה, לא רק הקבינט, הגדירו שבתחלואה של 2,500 ביום עושים ריסון מהודק והגיעו מדדי התחלואה האלו ולא קרה כלום - זה היה עוד יותר קשה. למה אנחנו לא עומדים בהחלטה שאתם קיבלתם? אם היינו עומדים בהחלטה הזאת, יכול להיות שהיה נמנע הסגר הנוכחי".

נתניהו וגנץ

נתניהו וגנץ בישיבת הממשלהצילום: Marc Israel Sellem/POOL

ולמה לא עמדו בהחלטות שהם קיבלו?

"קשה לי לענות על זה. יש פה כל מיני מרכיבים - חלק מהעניין זה משמעת ציבורית וחלק מהעניין הוא חוסר יכולת אכיפה. חלק גדול מזה אלו גם המאבקים בתוך הקבינט: בין אם צריך להפוך מדינות לאדומות כדי שלא תיכנס תחלואה, ובין אם לקבל החלטות מקדימות. אנחנו רואים לאן המגיפה הולכת, אז צריך לעצור את זה מוקדם ולעשות ריסון מהודק ולא סגר. היה צריך לקבל את ההחלטה, למרות שהיא קשה, אבל היא החלטה אמיצה שנדרשה באותה תקופה שלא נגיע לאן שנגיע".

"התחושות הן שאת רואה רכבת שדוהרת קדימה ומנסה לעצור אותה, אבל בכל זאת היא מתרסקת", הסבירה אלרעי פרייס. "למרות שהיינו בגל הקודם בדיוק באותו המצב, אותם מדדי תחלואה, לא הצליחו לקבל החלטה אמיצה".

"הווירוס מתפשט מהר יותר משהחיסונים ישפיעו"

"אני חייבת להגיד שקשה לי עם המילה הזאת סגר, אני מעדיפה הגבלות. כרגע אנשים הולכים לעבודה, והולכים לבית הספר. אי אפשר לקרוא לזה סגר. ברגע שאנחנו נמצאים בתחושה שמצד אחד אנחנו נמצאים בסגר, אז אתה מצפה שתוך שבועיים שלושה יקרה משהו דרמטי בנתוני התחלואה". לדברי ראש שירות בריאות הציבור, "המילים מייצרות מציאות צפויה, ואני לא רוצה שנצפה למשהו שלא יקרה - אני לא חושבת שתוך שבועיים אנחנו נראה ירידה דרמטית בתחלואה".

היא אומרת כי לא חשבה שנצטרך להגיע להגבלות מחמירות: "לא חשבתי שניכנס להגבלות כל כך מחמירות תוך חודשיים, קיוויתי שלא נגיע לזה ושנצליח לעמוד בתכנית היציאה, כפי שמשרד הבריאות התווה אותה. לא היינו רחוקים ממדדי תחלואה שאפשרו פתיחה של מדרגה מספר שלוש, אבל לצערי אי אפשר היה להמתין שנגיע למדדי התחלואה האלו ולפתוח בצורה בטוחה - זה נפתח קודם. בלי הדרגה ובלי לראות את האפקט של זה על המשק".

"ברגע שזה קרה ככה, היה ברור שאנחנו לא נצליח להחזיק כמו שצריך. היה רציונל לתכנית היציאה, אחרי ארבעה או חמישה שבועות של הסגר הקודם הבנו שאי אפשר להמשיך וחייבים לפתוח ב-2,000 מאומתים ליום, אבל רצינו שזה יהיה לאט ובהדרגה כדי לראות את האפקט. ברגע שגם יוצאים במדדים כאלו וגם לא נותנים לנו לצאת באופן מסודר, אז זה קופץ מהר מאוד".

על החיסונים אמרה ד"ר אלרעי-פרייס: "התחושה שאנחנו בסוף המגיפה בגלל החיסונים - היא מוטעית. הווירוס הזה מתפשט מהר יותר ממה שהחיסונים ישפיעו".