בשורה לנהגים: טסט רק פעם בשנתיים

תקנה שקודמה בימיו של סמוטריץ' במשרד התחבורה ונעצרה - תעבור לשלבי האישור, ותאפשר לרכבים עם ותק של עד 10 שנים על הכביש לעבור טסט רק פעם בשנתיים. הסיבה: מערכות מתקדמות בכלי הרכב שמתריעות על התקלות, שמועטות ממילא בדגמים החדשים

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 08/12/20 10:25 כב בכסלו התשפא

בשורה לנהגים: טסט רק פעם בשנתיים
רק פעם בשנתיים. טסט לרכב , צילום: David Cohen/Flash90

משרד התחבורה והשרה מירי רגב הודיעו הבוקר (ג') על שינוי מתוכנן בתקנות המבחן השנתי לכשירות כלי רכב - טסט. אחרי שייגמר תהליך המעבר, כלי רכב עם ותק של שלוש עד 10 שנים יצטרכו לעבור טסט רק פעם בשנתיים, ולא כל שנה כפי שנדרש עד עכשיו. מדובר בהצעה ששר התחבורה הקודם, בצלאל סמוטריץ' ניסה לקדם אך נעצר בעקבות הרכבת הממשלה הנוכחית וכניסת מירי רגב למשרד התחבורה.

במשרד התחבורה מדגישים ההליך ייארך מספר חודשים, וצפוי לכלול שימוע ציבורי לתקנות, תיקונים נדרשים בחוק במידת הצורך, ואישור וועדת הכלכלה, שתקבע את תאריך החלת התקנה. יחד עם זאת, יש להניח כי במידה ובחירות אכן יתקיימו בתקופה הקרובה התקנות יתעכבו בהתאם. 

כאשר ישראל כ"ץ היה שר התחבורה, הוא שינה את התקנות לפיהן רכב, בשלוש שנותיו הראשונות על הכביש יהיה פטור מבוחן כשירות, וזאת בעקבות העובדה כי מרבית כלי הרכב החדשים מצוידים במערכות בדיקה המתריעות במקרה של תקלה במערכות הבטיחות ברכב וכן במנוע ובמכללים נוספים, המיידעים את הנהג על הצורך להגיע מיידית למוסך.
 
בדגמים מתקדמים, מחשב הרכב מסוגל אף ליצור קשר ישיר עם מחשב היצרן ולעתים אף לפתור את הבעיה בעצמו. כל אלה הופכים את חובת מבחן הרישוי השנתי מיושנת ומיותרת כאשר מדובר ברכב חדש. על פי בדיקות שביצע משרד התחבורה, היקף הליקויים הצפויים בכלי רכב פרטיים נמוך ביותר במהלך 10 השנים הראשונות לעלייתם לכביש. סיבה זאת היא שהביאה את משרד התחבורה לתקן את התקנה לטסט פעם בשנתיים ולהפחית את הגעת הציבור למכוני הרכב. 

עם אישור התקנה, כלי רכב פרטיים עד 3.5 טון שנרשמו בשנת 2018 ואילך, יידרשו לבצע מבחן רישוי ראשון לאחר שלוש שנים, ולאחר מכן בכל שנתיים. החל מ-10 שנים, יידרש מבחן פעם בשנה.