פרופ' ברבש: החיסונים יחוללו מהפכה, אך מסכות וריחוק חברתי - לפחות עוד שנה

השגת החיסונים בזמן כה קצר התאפשרה בזכות שילוב בין התקדמות טכנולוגית מואצת ושיתוף פעולה בינלאומי נרחב וחסר תקדים, אך להערכת פרופ' גבי ברבש, נמשיך ללכת עם מסכות לפחות עד סוף 2021

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/11/20 11:14 י בכסלו התשפא

פרופ' ברבש: החיסונים יחוללו מהפכה, אך מסכות וריחוק חברתי - לפחות עוד שנה
ייקח עוד זמן. עטיית מסכות ברחוב, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

החיסונים נראים באופק, ובמשרדי הממשלה כבר החלו להיערך לקראת הגעתם מבחינה לוגיסטית, וכן לייצר סדרי עדיפויות בשאלה מי יזכה לקבל את החיסון ובאיזה סדר. פרופ' גבי ברבש, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות ומנהל בית החולים איכילוב, מסביר היום (ה') איך הצליחו חברות התרופות לפתח את החיסונים בפרק זמן כה מהיר, באופן יחסי, מאז התגלה נגיף הקורונה, וגם מעריך איך יתבצע השלב הבא במאבק בקורונה, ומתי נוכל להגיד שהתקופה הזו כבר מאחורינו.

זינוק במספרים: מעל אלף נדבקים חדשים בקורונה

בטור שפרסם באתר N12, הסביר פרופ' ברבש את גודל ההישג בפיתוח החיסונים לקורונה, שהגיע בפרק זמן כה קצר, כשמונה חודשים בלבד, לעומת כשמונה שנים שנדרשו עד היום לפיתוח, אישור והפצה של חיסונים חדשים. לדבריו, ההישג המרשים הזה של עולם המדע הרפואי הגיע בזכות שילוב של שלושה גורמים מכריעים.

הגורם הראשון הוא ההתפתחות הטכנולוגית, שאפשרה את הריצוף הגנטי המהיר של הווירוס: "הפצת הרצף לכל המעבדות בעולם, תוך שבועיים מגילוי המגיפה, היכולת להרכיב במעבדה צירופים גנטיים וטכנולוגיית המעטפת שבתוכה הם מוזרקים אל תוך גוף האדם באופן שמעורר את מערכת החיסון שלנו ליצר תנגודת אפקטיבית לוירוס", מסביר פרופ' ברבש.


(תדרוך הממונה על בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, אמש)

הגורם השני הוא ההשקעה המסיבית במפעלי הייצור של החיסונים, עוד לפני שנודע בכלל שהם בטוחים ומאושרים לשימוש, השקעה מוקדמת שהתקיימה במקביל לפיתוח החיסונים, וחסכה המתנה של חודשים רבים לאחר פיתוח החיסון.

הגורם השלישי הוא שיתוף פעולה חסר תקדים בהיקפו בין כלל הגורמים העולמיים - חברות תרופות, מדענים, ממשלות וארגוני בריאות ורפואה, ש"התעלו על עצמם ושיתפו פעולה בפתיחות ללא תקדים, בלי לחשוב על קרדיט ועל קניין רוחני", כפי שמסביר פרופ' ברבש.

פרופסור גבי ברבש

פרופסור גבי ברבשצילום: קובי גדעון, לע"מ

עם זאת, לדבריו, ההישג הזה הוא רק השלב הראשון. כעת יש להסדיר את השלב הלוגיסטי, של ההכנה להפצת החיסונים בעולם, ובישראל בפרט, להכריע בשאלה מה יהיה סדר העדיפויות של המתחסנים (צוותי רפואה בתחילה, אוכלוסיות סיכון לאחר מכן ואוכלוסיות סיכון ברמות נמוכות יותר לפי סדר שייקבע), וכן להקים מערך הסברה מקיף אחרי שיגיעו החיסונים לכלל האוכלוסייה, כדי לשכנע את הציבור להתחסן, על אף הסיכונים שייתכן ויהיו כרוכים בהישענות על חיסונים שהושגו תחת לחץ כבד.

בסופו של דבר, מעריך פרופ' ברבש, עד סוף קיץ 2021 ניתן יהיה לחסן כשמונים אחוזים מאוכלוסיית ישראל, אך עדיין יישארו "כיסים" באוכלוסייה שטרם חוסנו. להערכתו, עד לסוף שנת 2021, בעוד שנה מהיום, ניאלץ להמשיך לשמור על כללי הריחוק החברתי, המסכות ומגבלות ההתקהלות ברמה זו או אחרת.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן