ההגבלות הסתיימו: פולארד יעלה לישראל?

כל ההגבלות שהושמו על יונתן פולארד, הסתיימו, חמש שנים אחרי שהשתחרר מהכלא האמריקאי. האם הזוג פולארד יעלה לישראל כפי שציינו לאורך השנים? מה יכול להמשיך ולמנוע זאת גם עכשיו? ומה עמדתו של הנשיא החדש ביידן?

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 19/11/20 21:12 ג בכסלו התשפא

ההגבלות הסתיימו: פולארד יעלה לישראל?
פולארד בראיון, צילום: צילום מסך, חדשות 12

האם יונתן פולארד בדרך לישראל? זאת השאלה שמעסיקה רבים, בעקבות הפסקת ההגבלות שהוטלו עליו לפני חמש שנים, עם שחרורו מהכלא האמריקאי. פולארד, שהורשע ב-1987 בריגול למען ישראל, והוטל עליו מאסר של 30 שנים, ומאז השתחרר הוטלו עליו הגבלות רבות שבין היתר מנעו ממנו את היכולת לצאת מארצות הברית. 

בחמש השנים שמאז שוחרר, מלבד האיסור על יציאתו מארצות הברית, נאסר עליו לצאת מתחומי העיר ניו יורק, הוצמד לגופו מתקן GPS, הושת פיקוח על המחשבים שלו והוא חוייב לשהות בביתו בשעות הלילה. 

על פי הפרוטוקול, תוקף ההגבלות יפוג מחר, בתום חמש השנים מיציאתו מהכלא, כאשר לכאורה הוא יכול לעלות לישראל, דבר שציין פולארד מספר פעמים. יחד עם זאת, ישנן מספר הסתייגויות: הראשונה היא שלא התקבלה במשפחת פולארד אף הודעה ממשרד המשפטים האמריקני באשר לשאלה האם כל המגבלות יוסרו או סעיפי שעדיין יישארו.

ההסתייגות השנייה היא שכל מעמדו של פולארד תלוי בחוות הדעת ובאישור של המודיעין האמריקני. לפי הדיווחים, ישנם גורמים שעדיין נוטרים טינה לפולארד ולישראל בעקבות הפרשה, וביכולתם לבוא למנוע את עלייתו של פולארד לישראל. 

גם מצבה הבריאותי של אסתר, רעייתו של פולארד מהווה שיקול, וייתכן כי ירצו לחכות עד שמצבה ישתפר ויאפשר את עלייתם, בהנחה שההגבלות אכן יסתיימו כמצופה.

בשנת 2011, כשהיה סגנו של הנשיא דאז ברק אובמה, צוטט הנשיא האמריקאי הנבחר ג'ו ביידן באמרו בפגישה עם רבנים אמריקאים, כי הוא מתנגד לשחרור מוקדם של פולארד וכי ""אם זה היה תלוי בי, הוא ישהה ​​בכלא לכל החיים".

בעקבות זאת ניתן להניח, שאם יבוצעו צעדים לטובת העלאת פולארד לישראל, הם יקרו עד לעזיבתו של טראמפ, וכניסתו של ביידן לבית הלבן. 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן