גנץ הכריע: תוקם ועדת חקירה לפרשת הצוללות

שר הביטחון הורה על הקמת ועדת חקירה שתחקור את הליך הרכש בפרשת הצוללות וכלי השיט, עליה כבר החליט היועמ"ש כי אין צורך בחקירה נוספת. בליכוד מגיבים: "כחול לבן מתרסקת בסקרים ומחפשת דרך לקושש קולות על ידי תרגילי סרק נגד נתניהו"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 18/11/20 20:37 ב בכסלו התשפא

גנץ הכריע: תוקם ועדת חקירה לפרשת הצוללות
נתניהו על הצוללת חיל הים. יזומן לוועדה, צילום: קובי גדעון, לע"מ

בחדשות 12 פורסם הערב (ד') כי יו"ר כחול לבן בני גנץ הורה להקים ועדת חקירה שתבדוק את פרשת הצוללות וכלי השיט. זאת מתוקף סמכותו כשר הביטחון. החלטתו של גנץ מגיעה אחרי שההצעה להקים ועדה דומה נפלה במליאת הכנסת, ואחרי שהוא עצמו אמר כי אין כל צורך בבדיקה של הפרשה כאשר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לא חשב כך בעצמו.

בחודש שעבר רמז שר הביטחון גנץ בשיחה ל-YNET כי "מה שאפשר לעשות בתוך מערכת הביטחון מוגבל למה שאפשר לעשות בתוך מערכת הביטחון. אף על פי כן, אני מכיר את הסעיף שמאפשר לי להקים בדיקה בתוך משרד הביטחון", אמר גנץ, "אני בודק את האפשרות להקים ועדת בדיקה לעניין הצוללות. אני בודק את האפקטיביות. העניין הזה הוא בהחלט צעד שייתכן שאני אעשה אותו".

מכיוון שמדובר בוועדה שמקים שר הביטחון, חל עליה חוק השיפוט הצבאי שגורסת כי אזרח שזומן לוועדה חייב להתייצב, ואם לא יעשה זאת - הוא צפוי לעונש מאסר. ראש הממשלה נתניהו, עורכי דינו ומקורביו עשויים לקבל זימון לוועדת החקירה - ומכאן שהם יחויבו להתייצב בה. יש לומר שמטרת הוועדה היא לבדוק את הליך הרכש, ולא הליך פלילי-משפטי.

הרכב הוועדה טרם נקבע, כאשר התכנון הוא, שמי שיעמוד בראשה הוא שופט בית המפשט העליון או שופט מחוזי בדימוס, בצירוף שני אנשים בעלי ניסיון והבנה ברכש בחיל הים ובצה"ל. 

מלשכת משרד הביטחון נמסר: "כפי ששר הביטחון אמר בקולו מספר פעמים- מערכת הביטחון הונחתה לבדוק את האופציה  להקמת ועדת בדיקה מקיפה בנושא רכש הצוללות וספינות המגן. כאשר תסתיים הבחינה ותתקבל החלטה- נעדכן".

בעקבות פרסום הדיווח, נמסר מהליכוד כי "רק לפני 4 חודשים הסביר גנץ כי אין סיבה לחקור את פרשת הצוללות הממוחזרת מפני שאפילו היועץ המשפטי לממשלה ״לא מצא לנכון לפתוח בחקירה ואני מסתפק בזה״. עכשיו פתאום הוא ״שוקל״ זאת. מה נשתנה בינתיים? תשובה: כחול לבן מתרסקת בסקרים ומחפשת דרך לקושש קולות על ידי תרגילי סרק נגד ראש הממשלה נתניהו. מוטב שכחול לבן יצטרפו לראש הממשלה בעבודה משותפת למען הצלת חייהם ופרנסתם של אזרחי ישראל, במקום לעסוק בתרגילים פוליטיים מגוחכים".