החוק לאכיפת עבירות בנייה יוקפא חלקית

שר המשפטים ניסנקורן הודיע כי 'חוק קמיניץ' לאכיפת עבירות בנייה יוקפא לשנתיים, אך היועמ"ש מנדלבליט הבהיר כי מדובר בהקפאה חלקית, שתחול רק על בתים מאוכלסים אשר "אינם מסכנים תכנון"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 12/11/20 15:06 כה בחשון התשפא

החוק לאכיפת עבירות בנייה יוקפא חלקית
בנייה בלתי חוקית. ארכיון, צילום: רגבים

הבנייה הבלתי חוקית תחזור ותזנק? שר המשפטים, אבי ניסנקורן, הודיע היום (ה') כי "חוק קמיניץ", שנועד להקל על אכיפה נגד עבירות בנייה ללא הליך משפטי, יוקפא למשך שנתיים. החוק מעורר עניין גדול בעיקר במגזר הערבי, וחברי הרשימה המשותפת דרשו שוב ושוב לעצור אותו.

נדחתה ההצעה לביטול חוק קמיניץ

כזכור, אמש התחוללה סערה במליאת הכנסת סביב הצעת החוק של ח"כ ר'דיר מריח מיש עתיד, שעלתה להצבעה במליאה, ונועדה לעצור את החוק. ההצעה נדחתה אך עוררה סערה סביב החוק, וסביב יציאתו של ראש הממשלה נתניהו באמצע ההצבעה, בלא שהצביע.

לאחר הודעת שר המשפטים הודיע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי החוק לא יוקפא באופן מלא. בהודעת היועץ נאמר כי "אין מדובר בהקפאת תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה, או בהקפאת האכיפה באופן כללי, אלא בעדכון מדיניות האכיפה. זאת, באופן שתינתן הקלה ביחס לבתים ישנים מאוכלסים אשר אינם מסכנים תכנון".

השר עמיר פרץ כתב בטוויטר מוקדם יותר: "הבטחנו להקפיא את חוק קמיניץ שהביא להרס לא רק של מבנים אלא גם להרס השותפות שלנו עם החברה הדרוזית והערבית במדינה.
אני מברך על הקפאת החוק, את השר ניסנקורן על קידום המהלך ואת חברי חכ״ל סאלח סעד שלחם נגד החוק יחד איתי לאורך זמן ובמסירות אין קץ".

שר המשפטים אבי ניסנקורן

שר המשפטים אבי ניסנקורןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתגובה לדברים כתב ח"כ בצלאל סמוטריץ': "בחרת ביבי קיבלת טיבי". סמוטריץ' תקף ביממה האחרונה את הליכוד ואת נתניהו בשל הקפאת החוק הצפויה, ואמר כי "הקפאת חוק קמיניץ היא הפקרת הנגב והגליל להשתלטות הבלתי חוקית של הערבים. כל היתר מכבסת מילים. לליכוד ולנתניהו יש סעיף בהסכם הקואליציוני שמחייב תיאום איתו של צעד כזה.
אם נתניהו מאפשר את זה הוא מפקיר את הציונות ואת עתיד הנגב והגליל לרשימה המשותפת".

מנכ"ל תנועת 'רגבים', מאיר דויטש, אמר היום כי "חוק קמיניץ הוא אחד ההישגים הכי משמעותיים בתחום המשילות, שהליכוד וממשלות הימין הצליחו להוביל בעשור האחרון. ביטול החוק הוא החזרת הכאוס לנגב ולגליל.
אני קורא לראש הממשלה נתניהו לבלום את המחטף האנטי ציוני של ניסנקורן והמשותפת. הנתונים הרשמיים של מדינת ישראל מוכיחים שהחוק הזה הוכח כיעיל בבלימת הבניה הבלתי חוקית, ולכן כל מי שמגדיר את עצמו כציוני, ועתידה של מדינת ישראל חשוב לו, חייב להמשיך ולעמוד על המשמר בכנסת ובממשלה".

מהו חוק קמיניץ?

כזכור, מאז כניסת החוק תוקף חוק קמיניץ חוקק בשנת 2017 במטרה להילחם במכת המדינה של הבניה הבלתי חוקית. עד חקיקת החוק, תהליכי האכיפה כנגד בניה בלתי חוקית היו מורכבים ולא יעילים. 


(באדיבות 'רגבים')

חוק קמיניץ שנחקק בשנת 2017, הגדיר מחדש את אופן האכיפה כנגד התופעה, בעיקר באמצעות הגדלה משמעותית של הקנסות המוטלים על עברייני הבנייה ובייעול ההליכים המשפטיים כנגדם. מאז כניסתו לתוקף הצביעו רשויות החוק על ירידה של 50% בהיקף התחלות הבניה הבלתי חוקית. 

מאז, הרשימה הערבית המשותפת שמה לה למטרה עליונה לפעול לביטול החוק, וכלל הלחצים הפוליטיים מופעלים בכיוון זה. 

"ביטול החוק יחזיר את המצב לקדמותו ומהווה בעצם הפקרה של הפריפריה לטובת עברייני הבנייה ובאופן שיפגע באופן משמעותי ביכולת המדינה לפתח תשתיות ראויות באזורים אלו. ביטול החוק יסיג את ישראל לאחור ותותיר את המערב הפרוע של הבנייה הבלתי חוקית על כנו, ומהלך כזה מהווה צעד אנטי-ציוני בעליל", אומר מאיר דויטש מנכ"ל תנועת רגבים. "אנחנו קוראים לכל חברי הכנסת הציוניים, מכלל הסיעות, להתנגד להצעת החוק. אנחנו נעקוב ונראה אלו חברי כנסת ייעדרו מהמליאה, ונביא זאת לידיעת הציבור".