מועצת הרבנות הראשית על מבחני הסמכה לנשים: "פגיעה אנושה במסורת"

הרב יצחק יוסף יחד עם מועצת הרבנות יצאו בקריאה נגד מבחני הסמכה לנשים לרבנות: "חובה עלינו כרבנות ראשית לעמוד בפרץ ולגדור את הפרצה. גם אם משמעות הדברים תהיה השבתה של מערך הבחינות וההסמכה לרבנות"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 10/11/20 15:41 כג בחשון התשפא

מועצת הרבנות הראשית על מבחני הסמכה לנשים: "פגיעה אנושה במסורת"
מועצת הרבנות הראשית, צילום: דוברות

 ישיבת מועצת הרבנות הראשית לישראל התכנסה היום (ג') ופסלה את האפשרות של בחינת נשים לרבנות. כלל חברי מועצת הרבנות הראשית גיבו באופן חד משמעי את עמדתו של הרב הראשי, הרב יצחק יוסף, שהרבנות הראשית לא תבחן נשים במסגרת הבחינות של הרבנות הראשית לישראל, זאת בעקבות עתירה שהוגשה לבית המשפט בנושא. הראשון לציון הרב יצחק יוסף הודה לרבנים וקרא להמשיך, כדבריו, "בפסיקת ההלכה כדרכה של תורה במסורת הדורות וזאת ללא חשש או מורא ולהגיד את דבר ההלכה בקול רם כפי שכתוב 'לא תגורו מפני איש'".

חברי מועצת הרבנות הראשית לישראל טענו כי הרב יוסף,  שומר כדברם את "חומות הדת ועל קודשי ישראל אל מול מאמצי הרפורמים לפגוע בקודשי ישראל וניסיונן של קבוצות שונות לחייב את הרבנות להסמיך נשים לכהן כרבניות". לטענתם עריכת הבחינות לנשים היא פרצה חמורה בדת ועלולה להטיל מורא על רבני ישראל לשאת בגאון את דבר ההלכה. עוד אמרו כי הנזק מקיום הבחינות חמור מאוד ועלולה להיות בכיה לדורות.

צילום: דוברות

בהחלטת המועצה, שתוגש לבית המשפט כעמדת הרבנות הראשית בנושא, נכתב כי "יש להתנגד בנחרצות למתן אפשרות לנשים להיבחן במסגרת הרבנות הראשית לישראל או להענקת חסות מטעם הרבנות הראשית לבחינות בהלכה שיערכו לנשים גם שלא במסגרתה". עוד נכתב בהחלטה כי "תפקידה של הרבנות הראשית, בהקשר דנן, הוא להוות מוסד המסמיך רבנים, ועל הרבנות הראשית להקפיד לפעול במסגרת זו בלבד. זאת, מבלי להביע עמדה ביחס להקמת מערך לימוד ובחינה בתחומים הלכתיים תחת מסגרת אחרת, בדומה למסגרות לימוד ובחינה במקצועות שונים ביהדות, אקדמיות ואחרות, שאין להן כל קשר לרבנות הראשית  לישראל".

המועצה אף התייחסה בדבריה לגורמים העומדים מאחורי הבקשה לערוך בחינות לנשים "לא ניתן להתעלם מכך שהעתירה שבנדון יחד עם הליכים משפטיים נוספים המתנהלים בימים אלו, מהווה חלק ממגמה רחבה לקדם מטרות שזרות לרוח היהדות הנאמנה". את דבר ההחלטה מסיימים הרבנים חברי המועצה בדברים חריפים: "יש בפריצת גדר זו פגיעה אנושה במסורת ההסמכה העוברת מדור לדור וחובה עלינו כרבנות ראשית לעמוד בפרץ ולגדור את הפרצה. גם אם משמעות הדברים תהיה השבתה של מערך הבחינות וההסמכה לרבנות שמקיימת הרבנות הראשית לישראל."

צילום: דוברות

לבקשתם של חברי מועצת הרבנות הראשית הרבנים: הרב יצחק דוד גרוסמן, הרב יהודה דרעי והרב רצון ערוסי אליהם הצטרפו שאר חברי המועצה, סוכם כי מועצת הרבנות הראשית תיזום פניה אל שופטי בית המשפט העליון לקיום מפגש פנים אל פנים בו יובהר כי אל להם לבתי המשפט להתערב בענייני ההלכה המסורה לרבנות הראשית לישראל ולמועצת הרבנות הראשית.

הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון 'עתים', המייצג את נשות ההלכה בעתירה לפתיחת בחינות הרבנות לנשים אמר בתגובה: "נעדיף שלא להגיב על פרטי תיק אשר תלוי ועומד בפני הכרעת בית המשפט, אך בהתייחס לגופה של הסוגיה, צר לנו שהרבנות בוחרת שוב להתנגד לפתיחת שערי בתי המדרש ופריחת עולם התורה שמתרחשת לנגד עינינו. היה ראוי שהרבנות הראשית תהיה קשובה לצרכי הדור ומלכתחילה תרים את הכפפה ותרחיב את מעגל לומדי ולומדות התורה. אנו נמשיך לתמוך ולהיאבק למען נשות ההלכה וכבודה של תורה, כמאמר חז״ל ׳תורה מונחת בקרן זווית - כל הרוצה ייבוא וייטול.״

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן