שדולת ארץ ישראל: "חלון ההזדמנויות קצר. להסדיר את המאחזים כעת"

עשרות חברי כנסת משדולת ארץ ישראל התכנסו בדרישה לקבלת החלטת ממשלה שתסדיר את כל הישובים הצעירים (המאחזים), כשכונות או כישובים. חיים כץ, יו"ר השדולה: "קוראים לממשלה לפעול להסדרה מיידית של ההתיישבות הצעירה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 02/11/20 16:09 טו בחשון התשפא

שדולת ארץ ישראל: "חלון ההזדמנויות קצר. להסדיר את המאחזים כעת"
שדולת ארץ ישראל, היום, צילום: שחר כהן

עשרות חברי כנסת משדולת ארץ ישראל התכנסו היום (ב') בכנסת בדרישה לקבלת החלטת ממשלה שתסדיר באופן מיידי את כלל הישובים הצעירים (המאחזים), כשכונות או כישובים בפני עצמם. הכינוס התקיים כשבוע וחצי לאחר סיור חברי השדולה ביישובים הצעירים ובמהלך הכינוס דרשו חברי הכנסת מהממשלה להסדיר את ההתיישבות הצעירה בהחלטת ממשלה בטרם יביאו להצבעה בכנסת את חוק 'מרקם חיים' גם ללא תמיכת הקואליציה.

חברי השדולה חתמו על הצהרה ודרישה מראש הממשלה: "אנו, חברי השדולה החתומים בזאת, מצדיעים למפעל ההתיישבות הצעירה ביהודה, שומרון ובקעת הירדן, ומאוחדים בעמדה כי הסדרת ההתיישבות הצעירה היא צו השעה,  וכי אין זה הוגן, סביר או אחראי, להותיר את הישובים חסרי מעמד  ואת עשרות אלפי תושביהם משוללי זכויות. אנו קוראים לראש הממשלה להביא להצבעה החלטת ממשלה שתסדיר באופן מיידי את כל הישובים הצעירים, כשכונות או כישובים בפני עצמם. ולחברי הממשלה, כולם, אנו קוראים לתמוך בהחלטת ממשלה צודקת זו".

"מקווה שהנשיא טראמפ יפעל להסדרת המאחזים"

ח"כ חיים כץ, יו"ר השדולה, אמר בדיון: "אנו קוראים לממשלה לפעול להסדרה מיידית של ההתיישבות הצעירה. אי אפשר להישאר אדישים למציאות של העדר תשתיות בסיסיות לחיים אצל המתיישבים, שפועלים להגשמת החזון הציוני של כולנו. נמשיך ונעשה ככל יכולתנו כדי לקדם שיווין מלא בשירותים ובזכויות".

ח"כ בצלאל סמוטריץ', יו"ר השדולה, התייחס בדבריו לבחירות בארצות הברית: יש אלמנט ערכי וציוני שהיישובים הללו מייצרים אחיזה טובה יותר בשטח. היום אי אפשר לבנות כבישים, בתי ספר, גני ילדים. יש כאן חלון הזדמנויות וצריך לממש אותם. רק צריך לקבל החלטה שתעשה זאת ותבוא הצעה לממשלה שתחתום על הסדרת התיישבות הצעירה".

יו"ר הכנסת ח״כ יריב לוין הודיע כי הוא מתגייס לנושא ויפעל מול ראש הממשלה בנימין נתניהו: "מדובר במאבק ארוך עד כדי כך ארוך כך שההגדרה שלהם כהתיישבות צעירה מוטלת בספק גדול. צריך לומר שהתקדמנו בהרבה היבטים. המאבק שלנו צריך להמשך בכמה מישורים. להתמקד במאמץ עליון לסיים עד סוף השנה את הסדרת מקסימום הדברים שניתן לסיים. צריך להכניס למסלול מואץ של הסדרה את מה שעדין לא מוכן להסדרה". 

צילום: שחר כהן. שדולת א"י בכנסת

 

יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייאני אמר כי על הממשלה לעשות צעד לכיוון ההסדרה: "יש רק דרך אחת שבה ניתן להתגבר על הענין המשפטי - הצהרה דקלרטיבית של הממשלה שהיא הולכת להסדיר את ההתיישבות הצעירה. לא נשלה את עצמנו, לא תהיה פה שום החלטה מדינית מחר בבוקר. אבל ברגע שתהיה הצהרת כוונות ינתן כלי משפטי למינהל האזרחי לספק את התשתיות".

יו"ר פורום ההתיישבות הצעירה, אליהו עטיה, אמר בדיון כי מי שלא מסדיר יהרוס בהמשך: "כשלא מסדירים אז הורסים. זה עניין של זמן עד שיהיה אסון. יש כאן מצב אבסורדי שהממשלה והכנסת נהנות משתי העולמות של ההתיישבות. עושים סיורים אבל לא מתכוונים להוביל החלטה משמעותית של הסדרה. לא נמשיך כך ונסבול. מי שלא מסדיר היום, יהרוס מחר".

בדיון השתתפו בין השאר גם: יעל שבח אלמנת הרב רזיאל שבח, ח"כ עוזי דיין, ח"כ גדעון סער, ח"כ ניר ברקת, מנכ"ל מועצת יש"ע יגאל דלמוני, ח"כ אריאל קלנר, ח"כ מתן כהנא, ח"כ אופיר סופר, ראש מועצת בנימין ישראל גנץ, ראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן, ח"כ אילת שקד, ח"כ משה אבוטבול, ח"כ מיכאל מלכיאלי, ח"כ מיכל שיר וח"כ עמית הלוי.