"היו גורמים שניסו לפגוע בשמו הטוב של גנדי. הם לא הצליחו"

יו"ר הכנסת לוין נשא דברים בפתח ישיבת המליאה לזכרו של השר שנרצח לפני 19 שנים, יו"ר האופוזיציה ורוב חבריה החרימו את הדיון. הנשיא ריבלין באזכרה הממלכתית: "המתנקשים ביקשו בראש ובראשונה לפגוע במדינת ישראל של גנדי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/10/20 17:18 ב בחשון התשפא

"היו גורמים שניסו לפגוע בשמו הטוב של גנדי. הם לא הצליחו"
נשיא המדינה באזכרה, צילום: מארק ניימן, לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין נשא דברים בטקס האזכרה הממלכתי לשר רחבעם (גנדי) זאבי ז"ל במלאת 19 שנים להירצחו, היום (ג') בטקס שהתקיים למרגלות קברו בהר הרצל, במתכונת מצומצמת בשל מגבלות המאבק בנגיף הקורונה.

"19 שנה חלפו מאותו יום בו יריות מתנקש רצחו ופגעו בשר בישראל. 19 שנה שאנחנו זוכרים ומזכירים, גם אם השנה מציאות חיינו מחייבת לעשות זאת מרחוק," אמר הנשיא בפתח דבריו והמשיך: "כשרחבעם זאבי נרצח, נרצח גנדי האבא, וגנדי הסבא, וגנדי האיש, וגנדי החבר, אבל המתנקשים ביקשו בראש ובראשונה לפגוע במדינת ישראל של גנדי. הם ביקשו את השר, את המנהיג, את האלוף, את חבר הכנסת ויושב ראש המפלגה, את הסמל. הם רצו להוריד את דגלנו, לפגוע בזקיפות קומתנו, לנתץ את רבונותינו, לזרוע טרור כאן בארץ הטובה, הארץ שגנדי כל כך אהב. ההתנקשות הצליחה אך משימת הרוצחים נכשלה. מדינת ישראל איתנה, מעמדה באזור מתחזק והארץ רק הולכת ונבנית."


(טקס האזכרה לרחבעם זאבי, היום)

בסיום דבריו אמר הנשיא: "את הנחישות שהפגין דורו של גנדי במאבק להקמת המדינה, אנו צריכים היום במאבקנו על החיים בצל הקורונה. את הנחישות הזו אנו צריכים במלחמה על הבריאות ועל הכלכלה, על החינוך ועל התרבות. אני מאמין כי אם כל אחד ידאג למסכה שלו ולא יחפש רק את המסכה של הזולת, יכול נוכל לנגיף."

גם בכנסת התקיימה ישיבה לרגל יום הזיכרון לרבעם זאבי. יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, החרים את הישיבה, וכמוהו גם רבים מחברי מפלגתו, בשל הפרסומים בשנים האחרונות על רחבעם זאבי והטענות בדבר התנהגותו הפסולה לאורך השנים ביחסיו עם נשים, ובמליאה נרשמה נוכחות דלילה.

ראש הממשלה נתניהו התייחס בדבריו לפיגועים הקשים בשנות האינתיפאדה השנייה במהלכה נרצח גנדי ואמר: "השנה האחרונה לחייו של גנדי עמדה בסימן גל הטרור החמור שהפלסטינים יזמו, כולל ירי על ירושלים עם פיגועי התאבדות, שבימים אלו אנו מציינים שני עשורים לפרוץ אותם אירועים אלימים. לדאבון הלב גם גנדי נפל קורבן לרצחנות של המחבלים צמאי הדם. הם ראו בו מעיין נובע של רגש לאומי יהודי וציוני ועל כן הם פגעו בו דווקא בו בכוונה תחילה. אלא שהמציאות ולא בפעם הראשונה, טפחה על פניהם. גם מי שלא הסכים עם דעותיו של גנדי, ויש בינינו לא מעטים, אין מישהו שלא מעריך הערכה עצומה את המחויבות של גנדי למולדת, למדינה ולצה"ל.

"אני חושב שגם מי שלא הסכים איתו,  נתמלא רצון ביום הירצחו להוכיח לאיובנו שבמאבק הזה אנחנו ננצח. זה לקח זמן אבל שנינו את הגישה והתוצאות ברורות. אנחנו תוקפים את מבקשי נפשנו במעוזים שלהם בצפון ,בדרום, בכל מקום, בכל כיוון.  אויבינו למדו שמי שירים את ידו עלינו לא ינקה. בעניין זה אנחנו עומדים יחד בכוחות משותפים בדיוק כפי שאנחנו צריכים לנהוג עכשיו באתגר הקורונה."

נתניהו התייחס להסכם השלום עם איחוד האמירויות ואמר כי "אני בטוח שאילו גנדי היה איתנו היום, ליבו היה מתרחב משמחה. הוא היה מברך על הסכם השלום שחתמנו עם איחוד האמירויות ואנחנו מכוננים עכשיו עם בוחריין. זהו שלום תמורת שלום שלום, מתוך עוצמה, שלום שלא כרוך במעשה הזוי של עקירת אנשים בני עמנו מאדמתם ומבתיהם, שלום אמיתי. אויבי השלום שלקחו מאיתנו את גנדי נותרו מאחור בעליבותם, אבל אנחנו צעדנו קדימה בביטחון בכלכלה ביחסי החוץ בבניין הארץ."


(ראש הממשלה נתניהו באזכרה לגנדי בכנסת)

יו"ר הכנסת, יריב לוין, נאם גם הוא והזכיר בדבריו כי ישיבה זו מתקיימת ימים ספורים לאחר שהכנסת אישרה את הסכם השלום עם איחוד האמירויות ואמר: "גנדי האמין בכל ליבו שדרך השלום עדיפה על פני המלחמה. אולם, הוא לא טעה לחשוב שאפשר להתגבר על התנגדותם של אויבינו לעצם קיומנו כאן, באמצעות מחוות, ויתורים ואשליות.  הוא פעל תמיד מתוך הבנת ההבדל שבין הושטת יד לשלום ולחיים משותפים עם הרוצים בכך, לבין הכנסת היד למאכלת של אלה המבקשים לגדוע את קיומנו כאן.
רבים פקפקו בתפיסהו זו, אך היא מוכחת בימים אלה כנכונה ומדויקת. כפי שגנדי האמין בשעתו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מוביל היום את ישראל להסכמי שלום חסרי תקדים המבוססים על שלום מתוך עוצמה. שלום מתוך הערכה עמוקה לצד השני, אך ללא כניעה, ללא ויתורים וללא גירוש יהודים מאדמתם".

עוד הוסיף לוין ואמר: "בשנים האחרונות, היו לצערי גורמים שניסו, לאחר מותו, לפגוע בשמו הטוב של גנדי ובמורשתו המפוארת.  הם לא הצליחו. אני גאה שכנסת ישראל השכילה לחרוט ולהנציח את זכרו בספר החוקים של מדינת ישראל. אני גאה שאנו מקיימים כאן את יום הזיכרון הזה. אני רואה זכות גדולה להוקיר את רחבעם זאבי, האדם והמנהיג, ואת מורשתו. דמותו המופלאה של רחבעם זאבי גנדי חסרה לנו. השנים החולפות רק מעצימות את החסר ואת ההערכה למנהיגותו ולפועלו. אנו מוקירים לו תודה, אנו נזכור אותו תמיד."