דוד בן נאה, יו"ר הארגון העולמי של בתי הכנסת: "תפילה רק מחוץ לבית הכנסת"

דוד בן נאה, יו"ר הארגון העולמי של בתי הכנסת והקהילות האורתודוקסיות וחבר הקונגרס הציוני, מתייחס לסגירת בתי הכנסת ערב יום כיפור ומסכים: "היום ההתכנסות הזו מסוכנת"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 24/09/20 23:48 ו בתשרי התשפא

דוד בן נאה, יו"ר הארגון העולמי של בתי הכנסת: "תפילה רק מחוץ לבית הכנסת"
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בעקבות התחלואה ההולכת וגוברת, סגר כללי צפוי להתחיל מחר (ו') בשעה 14:00. למעט החרגת יום כיפור, כמו בסגר הגל הראשון - בתי הכנסת צפויים לסגור את שעריהם בפני ציבור המתפללים. דוד בן נאה, יו"ר הארגון העולמי של בתי הכנסת והקהילות האורתודוקסיות סיפר ל'חדשות כיפה' כי הוא אינו הולך לבית הכנסת בימים אלה. "אנחנו מקיימים בבניין שלנו מניין של עד 20 איש. מתפללים בחוץ".

האם נכון לסגור את בתי הכנסת בתקופת החגים?

אני יהודי בן 85, בכל הקשור למצב הבריאותי שלי, אני לא הולך לשאול את הרב אלא את הרופא. אותו דבר בנושא הזה. מדובר במחלה מתפשטת וקשה מאוד. לכן אנחנו מייעצים על פי מה שאומרים רוב המומחים – תפילה מחוץ לבית הכנסת.

אתם בארגון נערכים לסגירת בתי הכנסת?

כן, אין מה לעשות. זו שאלה של חיים ומוות ולא רק בקרב המבוגרים. התקציב שלנו לא מאפשר לנו לעזור לבתי הכנסת מעבר להתייעצויות עם רבנים. הרב והדיין שמואל סלוטקי, הדובר שלנו ומי שיודע לפרטי פרטים, משתתף בישיבות עם המל"ל וכל הבכירים ביותר ומייעץ מה שהוא יכול. דוד מדגיש כי מבחינתם אין הבדל בין בתי הכנסת בארץ ובתי הכנסת בתפוצות. "אותה צרה צרורה. צריכים להקפיד ולהיזהר כמו פה גם שם. בית הכנסת תמיד כינס את הקהילה היהודית וחיזק את היהודים. היום ההתכנסות הזו מסוכנת וזו ההנחיה שקיבלו שם".

דוד בן נאה

דוד בן נאהצילום: באדיבות המצולם

מאיש חינוך ועד לארגון העולמי של בתי הכנסת והקהילות האורתודוקסיות

היום (ה') קיבל בן נאה את הבשורה כי יקבל "עמית כבוד" של הקונגרס הציוני לאחר 48 שנות פעילות בקונגרס, פעילות אותה החל בשנת 1971. "כבר  בשנת 1960 בחיים האזרחיים עברתי לעסוק בנושא חשוב מאוד", מספר דוד. "הקמת בתי ספר ממלכתיים-דתיים. צריך להבין שמדובר בתקופת שלטון מפא"י. הגעתי לירוחם לעולים מהודו, פרס ומרוקולא היתה להם כיתה אחת למרות שכולם ממשפחות דתיות. הרב המקומי אמר לי 'סבלתי מספיק בגלל ענייני דת במוקם הזה. אני מפחד לדבר איתך', וסגר לי את הדלת. הסתובבתי בנצרת, עכו, קרית שמונה ועסקתי בהקמת בתי ספר דתיים". על הקמת כ-30 בתי ספר ממלכתיים-דתיים קיבל דוד את פרס יקיר החינוך הדתי.

בן נאה מספר על בית הכנסת הראשון שלו. "לאחר מלחמת ששת הימים יצאתי למספר שליחויות בארצות באירופה ובניו יורק. במלחמת יום כיפור הייתי בשליחות בצרפת, והקמתי, יחד עם משפחה שם, בית כנסת ברובע ה-17 בפריז. היום מדובר במרכז היהודי הגדול ביותר בצרפת". מאוחר יותר לקח חלק בהקמת גרעיני עליה דוגמת קטיף, רימונים, תקוע, גרעין בירוחם ושכונת מצפה נבו במעלה אדומים, שם שימש בהמשך כסגן יו"ר המועצה שם וממונה על תיק החינוך.

"לימים, פנה אלי חבר בהסתדרות הציונית העולמית והציע לי להצטרף אליהם", נזכר דוד. "בהמשך הייתי מנכ"ל המחלקה לשירותים רוחניים בתפוצות. אחרי זה הייתי מנכ"ל המחלקה לחינוך ותרבות תורניים בגולה. וככה בעצם הקמנו גם את הארגון העולמי של בתי הכנסת והקהילות האורתודוקסיות" הארגון שותף היום בצורה מלאה  בפעילות יהודית-ציונית רחבה. בן נאה מפרט: "אנחנו בשותפות עם ארגונים כמו ברקאי, שעלי תורה, צורבא דרבנן, עורכים סדרי פסח בפנימיות ואכסניות נוער, לוקחים חלק גם בשליחת לוח דינים של היכל שלמה במגוון שפות לכ-6,000-7,000 בתי כנסת וקהילות בעולם".

רק לאחרונה הוציא הארגון חוברת "משנה לכל נשמה" לקראת יום הזיכרון שהופצה ומופצת בבתי כנסת ובקהילות ברחבי העולם. בן נאה מדגיש: "אנחנו עובדים ונמשיך לעבוד בדברים האלה. בעזרת ה' נמשיך לפעול גם בקונגרס בנושא ציונות ויהדות".


 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן