ראש המוסד בראיון נדיר: מדינות נוספות צפויות לחתום על הסכם עם ישראל

ראש המוסד יוסי כהן לא שולל מעבר לפוליטיקה עם סיום תפקידו ואומר: "עוד לא החלטתי – עוד חזון למועד". הוא חשף כי ייתכנו הסכמים עם מדינות נוספות: "יש מדינות מחוץ למפרץ שיכולות גם הן להצטרף"

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/09/20 22:01 כז באלול התשפ

ראש המוסד בראיון נדיר: מדינות נוספות צפויות לחתום על הסכם עם ישראל
יוסי כהן, ראש המוסד, צילום: פלאש 90, מרים אליסטר

"ישבתי בקהל ואמרתי - זה באמת קורה": כך תיאר ראש המוסד יוסי כהן לחדשות 12, את רגעי החתימה על ההסכמים עם איחוד האמירויות ובחרין, "זה כמו חלום", אמר. על האפשרות של חתימת הסכמים עם מדינות ערביות נוספות, רמז ראש המוסד: "אני מאמין שיש עוד מדינות בדרך".

 

בנוגע לאפשרות כי עם סיום תפקידו במוסד בעוד תשעה חודשים, יצטרף לפוליטיקה, אמר כהן: "אני עוד לא החלטתי – עוד חזון למועד". ראש המוסד התייחס להסכמים שנחתמו אתמול עם איחוד האמירויות ובחרין. "יש כאן שבירה מסוימת של תקרת הזכוכית שנהוגה בינינו לבין מדינות ערב", אמר, "מדובר על שנים של מגעים שמנוהלים באופן מאוד מאוד עדין, לטוות יחסים עם מדינה שאין לנו יחסים פורמליים דיפלומטיים או בכלל". 

"המטרה של הארגון שבראשו אני עומד כרגע היא תמיד להגיע למצב שבו אנחנו מנהלים יחסים ברבדים שונים", הסביר כהן, "הם יכולים להיות בהתחלה יחסים כלכליים, יחסי מסחר, יחסים של הדדיות בהבנת האירועים הביטחוניים – הזירתיים והכלליים. ולאט לאט בסוף אני חושב שהמטרה של כולנו היא להגיע ליחסים פורמליים עם מדינות ערב". 

ראש המוסד, שהיה בין האנשים המרכזיים ביצירת היחסים, הסביר את הצטרפות בחרין להסכם השלום עם ישראל. "חייבת להיבנות מערכת של אמון הדדי בינינו לבינם, עם הגשה מאוד מאוד נכונה, גם של הצד הבילטראלי בין ישראל לבין המדינות האלה, וכמובן של החיבוק והדחיפה המאוד מסיבית והנכונה של נשיא ארה"ב". כהן שיתף בחוויית הקהל כשבחריין הסכימה לחתימה על ההסכם עם ישראל: "נהדר. חלום, דבר מרגש מאוד – אני מסתכל, יושב שם בקהל ואומר – באמת זה קורה".

"אני מאמין שיש עוד מדינות בתוך המפרץ הפרסי שעוד תבואנה במגע פורמלי עם מדינת ישראל", גילה כהן, והוסיף, "ויש גם מדינות מחוץ למפרץ הפרסי שעדיין לא מחזיקות בקשר דיפלומטי פורמלי עם מדינת ישראל, שיכולות גם הן להצטרף בשל המהלך המאוד חיובי הזה שמובילים ראש הממשלה ונשיא ארצות הברית".