139 מיליון ש"ח: זה הסכום שדרש החמ"ד מהאוצר כדי לפתוח את שנת הלימודים

לאחר ההחלטה להעניק תקציב ייחודי לציונות הדתית, לידי כיפה הגיעו הסכומים שהגיש החמ"ד למשרד האוצר כדי לכסות על חובותיו ולהתחיל את השנה. מדובר בגרעון של 64,576 מיליון ש"ח משנת תש"פ והכנסת תקציב של 74,997 מיליון ש"ח לפתיחת שנת הלימודים תשפ"א. באוצר בוחנים מאיזה מקור תקציבי יגיע הכיסוי הגרעון כך שהחוסרים לא ישולמו מהכספים שהובטחו לציונות הדתית

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 03/09/20 13:28 יד באלול התשפ

139 מיליון ש"ח: זה הסכום שדרש החמ"ד מהאוצר כדי לפתוח את שנת הלימודים
הרב פרץ באירוע החמ"ד, צילום: יוסי זליגר

לאחר שהוחלט כי השר רפי פרץ ירכז את צורכי הציונות הדתית לתקציב הייחודי שעבר בעקבות דחיית תקציב המדינה, לידי כיפה הגיעו הסכומים שהגיש החמ"ד למשרד האוצר כדי לכסות על חובותיו ולהתחיל את השנה. מדובר בגרעון של 64,576 מיליון משנת תש"פ והכנסת תקציב של 74,997 מיליון לפתיחת שנת הלימודים תשפ"א. סך הכל מדובר ב-139,337 מיליון שקלים. 

הדיון באוצר מתמקד כעת בשאלה מאיזה מקור תקציבי יגיע הגרעון, כאשר ישנה אפשרות שהאוצר יכסה על החוסרים לא מהכספים שהובטחו לציונות הדתית, אלא מהתקציבים השוטפים שלו. במידה והאוצר יסכים, השר פרץ ידרש להגיש לחמ"ד רק את הסכום לפתיחת שנת הלימודים הנוכחית - 75 מיליון שקלים. נציין כי הסכום לפתיחת השנה הוא עד שיאושר תקציב המדינה, לאחר מכן צפויים להגיע כספים נוספים. 

לחינוך הדתי ישנם אחת עשרה תקנות הכוללות: רכישות מינהל החינוך הדתי, חוגים לתורה בעל פה בבתי ספר יסודיים, עידוד שירות משמעותי, פרויקט של"פ, העצמה רוחנית, הכוונה ולווי תלמידות לשרות לאומי, חוגים תורניים, הכשרה ופיתוח תכניות, שעות תגבור בבגרות ללימודי יהדות, שעות רב ופעילות בלתי פורמלית,רבנים במוסדות חינוך על יסודיים. 

כזכור, לאחר שכחול לבן הליכוד לא הצליחו לקבל החלטה לגבי מסגרת תקציב המדינה, והאם הוא יהיה חד שנתי או דו שנתי, הציע חבר הכנסת צבי האוזר לדחות את ההחלטה ב- 120 ימים ולהעביר תקציבים ייחודיים למגזר החרדי והציוני דתי בסך 11 מיליארד שקלים. בתוך התקציב הזה הציונות הדתית תקבל 300 מיליון שקלים. ראש הממשלה נתניהו מינה את השר לענייני ירושלים ומורשת, הרב רפי פרץ, לרכז את כל צורכי הציונות הדתית ולהגישם לאוצר. 

בשבועות האחרונים נפגש השר עם ראשי המוסדות והמפעלים ושוקד על ריכוז כל הבקשות, כאשר החמ"ד לא היחיד שנזקק להעברות תקציביות. כך בין היתר הגרעינים התורניים והמדרשות לזהות יהודית ולתרבות תורנית הגיעו לפגישות עם השר במטרה לבחון את שמגיע להם.