הטיסות לאומן: מיקי זוהר מקדם מתווה בניגוד לעמדת גמזו, ראש עיריית אומן: "אסגור את העיר"

יו"ר הקואליציה מקדם מתווה לפיו יוכלו 6,000 חסידים לטוס מישראל לאומן לראש השנה, כולל בדיקות קורונה וחובת בידוד בחזרה. המתווה יעלה לאישור קבינט הקורונה, שיכריע בסוגיה. ראש עיריית אומן הודיע: "אטיל סגר על העיר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/08/20 21:20 ה באלול התשפ

הטיסות לאומן: מיקי זוהר מקדם מתווה בניגוד לעמדת גמזו, ראש עיריית אומן: "אסגור את העיר"
מיקי זוהר, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

האם יתאפשרו טיסות לאומן בראש השנה, ואיך ישפיע הדבר על התנהלותו של ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, שרמז כי יתפטר אם דעתו בנושא לא תתקבל? על פי דיווח הערב (ג') בחדשות 12, יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, מקדם מתווה שיאפשר טיסה של 6,000 חסידי ברסלב לשהות באומן בראש השנה.

אוקראינה: לבקשת נתניהו, יוגבל מספר הישראלים שיורשו להיכנס לאומן. נתניהו מכחיש

על פי המתווה שפורסם, הטיסות בהלוך ובחזור יהיו תחת פיקוח הדוק, הטסים יעברו בדיקות קורונה ביציאה מישראל ובחזרה אליה, ויחויבו בבידוד של שבועיים עם חזרתם לארץ. עוד דווח כי רבני ברסלב תומכים במתווה.

זוהר כתב בטוויטר כי "נכון לעכשיו קיימות 85 טיסות לאוקראינה לקראת ראש השנה, מדובר בכ-25,000 מקומות טיסה פתוחים. אני פועל להסכמה בין כל הגורמים לצמצם את מספר הנוסעים ל-6,000 איש תחת השגחה ושמירה קפדניים של השלטונות האוקראיניים. בנוסף, יש לפעול לבדיקות קורונה בעלייה ובירידה מהמטוס ולבידוד בחזרה ארצה".

ראש השנה באומן. ארכיון

ראש השנה באומן. ארכיוןצילום: shutterstock

ראש עיריית אומן, אולכסנדר צבריי, אמר הערב כי לא יהסס להטיל סגר על העיר, אם יהיה בכך צורך. בראיון לחדשות 12 אמר צבריי כי "לפי מה שאני יודע, אמורים לאסור כניסה לאוקראינה מ-70 מדינות, אבל יש מידע שחסידים מגיעים ממדינות אחרות שהן לא מדינות אדומות – וזו בעיה גדולה מאוד". הוא הוסיף כי אינו מאמין למי שמגיע ומצהיר כי אינו חולה בקורונה. 

"אני לא סומך על זה שיש להם מסמכים שמאשרים שהם שליליים לקורונה", אמר ראש עיריית אומן, לדבריו, "למרות החלטת ממשלת אוקראינה, אני אסגור את העיר בוודאות".

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) שוחחה היום עם ראש העירייה, וכתבה לאחר השיחה כי "מסקר שהוא ערך בקרב תושבי העיר 94% מתנגדים לכניסת החסידים לעיר השנה". בנוסף אמרה מלינובסקי כי צבריי "חושש מפני כניסת חסידים מקונקשנים ממדינות ירוקות". לדבריה, "כרגע יש באומן רק 14 מיטות לחולי קורונה, ונכון להיום 9 מהן תפוסות. כל גורמי הרפואה ובריאות הציבור באומן אומרים שהם לא יעמדו בלחץ".

היא הוסיפה כי צבריי מוכן למתווה מצומצם להגעת חסידים לעיר: "מבחינתו הוא מוכן למתווה מצומצם, לקבל בין 300 ל-500 חסידים ורבנים אבל רק אם ישמרו על ההנחיות. גם כשהיו חגים נוצריים כמו הפסחא, הם לא הלכו לכנסיות כי הוא סגר אותן אך ורק מתוך דאגה לבריאות הציבור.
בשנה הבאה הם ישמחו לקבל את כל מי שיגיע אבל כעת הם לא ערוכים ומאוד מודאגים שהעיר פשוט תקרוס ולא תעמוד בזה". 

על פי דיווחים בתקשורת המקומית, מחר צפויה ממשלת אוקראינה לאסור כניסת אזרחים משבעים מדינות המוגדרות 'אדומות', ובהן ישראל.


(התדרוך היומי של פרופ' גמזו)

כאמור, המתווה של זוהר מנוגד לדעתו של פרופ' רוני גמזו, ממונה המאבק בקורונה מטעם הממשלה. פרופ' גמזו חזר בשבועות האחרונים שוב ושוב על התנגדותו להגעה של חסידי ברסלב לאומן, בשל הסיכוי הגבוה להדבקה המונית בצפיפות הרבה השוררת במקום בראש השנה. הבוקר אמר גמזו בתדרוך היומי, במענה לשאלת כתבת 'כאן' האם יתפטר במידה ודעתו לא תתקבל, כי "אם אראה שלא נותנים לי כלים להפחית את התחלואה אני חושב שהתשובה ברורה".

לפני כן אמר: "דעתי הנחרצת היא לא. אמרתי את זה כמה פעמים ואני לא רוצה לחזור על הסיפור הזה. לא אשנה את דעתי. אני לא רוצה להגיע לסגר". לדברי פרופ' גמזו, "העלייה שלנו פר נפש היא מהגבוהות בעולם".