הכנסת אישרה בקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק איכוני השב"כ

כחלק מהמאבק בהמשך התפדטות נגיף הקורונה, אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק המאפשרת את המשך האיכונים הסלולריים, ל-21 יום בכל פעם. לאחר שנדחו כל ההסתייגויות תמכו בהצעה 48 ח"כים לעומת 23 שהתנגדו

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 20/07/20 22:40 כח בתמוז התשפ

הכנסת אישרה בקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק איכוני השב"כ
האוזר, צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות נגיף הקורונה. הצעת החוק מבקשת להסמיך את השב"כ כך שיוכל לסייע למשרד הבריאות בחקירות האפידמיולוגיות עד 20.01.21. לאחר שנדחו כל ההסתייגויות תמכו בהצעה 48 ח"כים לעומת 23 שהתנגדו.

לפי ההצעה, ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ, יגישו לממשלה את ההצעה להסמכת שב"כ, אך לתקופה שלא תעלה על 21 יום, בכל פעם. לאחר אישור הממשלה, תועבר ההחלטה לוועדת החוץ והביטחון. לאחר ההסמכה, יהיה רשאי משרד הבריאות להעביר לשב"כ בקשה לקבלת סיוע, ובלבד שמספר החולים החדשים, באותו יום או ביום שקדם לו, עלה על 200.

במסגרת הצעת החוק, יחויב משרד הבריאות להשיק את יישומון "המגן 2.0" תוך שבוע מיום פרסומו של החוק, להפיץ אות ולקדם את השימוש בו בקרב הציבור הרחב. עוד קובעת הצעת החוק כי אדם שקיבל הודעה על כך שהיה במגע קרוב עם חולה, ומשום כך חייב להיכנס לבידוד, יהיה רשאי לפנות למשרד הבריאות בבקשה לבחינה חוזרת של הנתונים שעל בסיסם התקבלה ההודעה, ונקבע כי משרד הבריאות ישיב להשגה תשובה מנומקת, בהקדם האפשרי ולא יאוחר מ-24 שעות מהגשתה.

יו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ צבי האוזר, הציג את העת החוק ואמר: "הסדר הקבע, שונה מאותם הסדרים זמניים קודמים, הוא מרוסן הרבה יותר והוא מידתי יותר.  כלי השב"כ איננו כלי שאמור לעמוד לרשות רשות מבצעת בלחימה או במאבקה בהתפרצות של מגפה. לכן, כדי להפעילו צריכה להיות החלטת ממשלה בדבר, ההחלטה הזאת היא החלטה מוגבלת ל-21 יום. היא צריכה להסתמך על המלצות של צוות שרים ייעודי, שתחום בבקיאותו והתמחותו בנושא של הקורונה"

עוד אמר האוזר: "הוספנו מעטפת של ביקורת פרלמנטרית הדוקה, שכן הכנסת ועדת החוץ והביטחון הלכה למעשה בכל רגע נתון, יכולה כמעט להיכנס ובעצם לא לאשר את אותה החלטת הממשלה או לקצוב אותה בזמן אחר. הוספנו מנגנון אובייקטיבי נוסף. זאת אומרת, לא רק התרשמותה, נגדיר את זה, הסובייקטיבית של הרשות המבצעת שצריך לעשות שימוש, אלא הוספנו מנגנון אובייקטיבי ברור לציבור, מעין נצרה נוספת שאומרת; 200 חולים חדשים ביום."