שביתת העובדים הסוציאליים נמשכת: "האדמה תרעד"

יו"ר איגוד העו"סים בדיון ועדת הכספים: "עוברים ימים שלמים בשביתה ולא מדברים אתנו בכלל, איך זה לא דחוף ולא בוער? העובדות ערוכות לשביתה ארוכה". אחר הצהריים תתקיים הפגנה מול משרד האוצר

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/07/20 12:32 כא בתמוז התשפ

שביתת העובדים הסוציאליים נמשכת: "האדמה תרעד"
הפגנת העובדים הסוציאליים בשבוע שעבר, צילום: תומר נויברג, פלאש 90

שביתת העובדים הסוציאליים נכנסה הבוקר (ב') ליומה השמיני, ולקראת ההפגנה הצפויה אחר הצהריים מול משרד האוצר התקיים דיון בוועדת הכספים בנושא דיווח ונתונים על ביצוע התקציב ותכניות הסיוע, ויו"ר ארגון העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, הציגה בו את דרישות המאבק. בפתח הדיון ציין יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, כי "יגיע לכאן תקציב, תהייה בעיה להעביר אותו בלי אופק או אור במנהרה לסוגיה הזו".

חרמוני עצמה אמרה בדיון כי "אני מגיעה מאוכזבת וכועסת, אנחנו נכנסים ליום ה-9 של השביתה, זה אומר שילדים ונוער בסיכון לא מקבלים שירות כבר 9 ימים, נשים נפגעות אלימות, קשישים, לא מקבלים שירות. כל השירותים בשביתה. שביתה שיכולה להמשיך עוד הרבה זמן. המטרה שלנו זה הסכם שיציל את השירותים האלה. לכן העניין כרגע הוא כסף.

"הנקודה הראשונה שלנו היא אלימות – פה מסתובבים 2 שומרים כדי למנוע מקרה של אלימות, את זה רוצה גם העובדת הסוציאלית בבית דגן שפטיש פגע לה 30 ס"מ מגזע המוח, לא ייתכן שזה שנה על שולחן משרד האוצר ללא מענה. אני לא יכולה להחזיר אותן לעבודה כשהן בסכנת חיים.
דבר שני עומס, שגם הוא גורם לאלימות, שעובדת אחת מטפל בבין 400 ל-600 מטופלים, היא לא באמת מטפלת בהם. זה לא באמת מתפקד. שנתיים אני מתריעה על העניין הזה. מילים יפות לא מספיקות לנו ולא למטופלים יותר". 

דיון בוועדת הכספים על שביתת העובדים הסוציאלייםצילום: ערוץ כנסת

לדברי חרמוני, "עובדות נוטשות את המקצוע בגלל הסיבות האלה, האחריות גדולה מידי והשכר נמוך. עומדים היום 1,000 תקנים ריקים ואפשר למלא אותם, אבל אף אחד לא רוצה לעבוד במשרה בשכר הזה. 
עוברים ימים שלמים בשביתה ולא מדברים אתנו בכלל, איך זה לא דחוף ולא בוער? העובדות ערוכות לשביתה ארוכה, היום מחוץ לכנסת האדמה תרעד בהפגנה מחוץ לכנסת. אני יודעת גם להתפשר, אבל אי אפשר להתפשר על אפס. צריך להיכנס לדיונים גם על הרפורמה המבנית בשכר – אנחנו דורשים תקצוב מוגנות, תוספת שכר זמנית וכניסה להליך רפורמה מבנית במו"מ לתקופה מוגדרת".

גפני פנה לנציגי משרד האוצר בדיון ושאל: "משרד האוצר - מגיע להם או לא? למה הממונה על השכר לא יכול להגיב? למה אמרתם שאתם תגיבו בשמו? אנחנו רוצים לדעת מה עמדת הממונה על השכר".  

נתנאל אשרי, רפרנט רווחה, משרד האוצר, השיב: "אנחנו מעריכים את עבודת העובדים הסוציאליים, בטח בתקופת הקורונה. אנחנו לא מתעלמים מהסיטואציה. את הטענה שאנחנו לא יושבים ומקיימים דיונים, אני לא מקבל, היינו בתקופת ממשלת מעבר תקופה ארוכה והדברים היו מוגבלים, אבל נפגשנו עם העו"סים עשרות פעמים, ובכל הפעמים זה היה תחת ההבנה שידינו כבולות נוכח התקופה.
גם בשבוע האחרון נפגשנו 4 פעמים, לפגישה ביום חמישי, בחרה גברת חרמוני לא להגיע. אנחנו עדיין במגעים. דובר על 300 תיקים לעובד, היום פתוחים 450 אלף תיקים, יש 5,000 עובדים במערכת, זה יוצא 90 תיקים. במידה והתקנים לא מפוזרים באופן שוויוני".  

ח"כ גפני: "אנחנו ביום שני, מחר אתם נפגשים, אני מבקש ביום רביעי תשובה האם התקדמתם, במה, הוועדה רוצה לדעת במה התקדמתם בנושא הכספיים. יגיע לכאן תקציב, תהייה בעיה להעביר תקציב בלי אופק או אור במנהרה לסוגיה הזו".