"מתחילים לראות קפיצה במספר החולים הקשים"

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו, אומר כי "אנחנו כבר מתחילים לראות קפיצה במספר החולים הקשים ומקיימים דיונים על הטלת סגרים בשכונות מסוימות" אך מבהיר כי אין צפי להטלת סגר כולל | האזינו

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/07/20 10:51 ט בתמוז התשפ

"מתחילים לראות קפיצה במספר החולים הקשים"
קורונה, צילום: נתי שוחט, פלאש 90

העלייה במספר הנדבקים נמשכת, ולא מראה סימני האטה. פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות דיבר הבוקר (ד') בראיון לרדיו 103FM על העלייה בשיעור התחלואה בקורונה, והשיב לטענות נגד משרד הבריאות על ההתמודדות עם המשבר ועם העלייה המחודשת. בימים האחרונים נדבקו כשבע מאות איש ביממה בנגיף, ומספר החולים הפעילים עמד אמש על 7,583.

"זה משבר מאוד מורכב והוא כולל קבלת החלטות שסותרות לפעמים אחת את השנייה", אמר גרוטו לגולן יוכפז וענת דוידוב. "יש בעצם מספר דרכים לגשת לזה. אני לא חושב שמישהו במדינה, גם לא מערכת הביטחון, יכול להתמודד טוב יותר עם השינויים שקורים.
אומרים שאין קורונה אבל לא ניתן להתכחש למציאות, אפשר להמשיך לעצום עיניים אבל הקורונה כאן. אני מניח שלמי שרואה את הנתונים אין ספק בכך, אנחנו כבר מתחילים לראות קפיצה במספר החולים הקשים ומקיימים דיונים על הטלת סגרים בשכונות מסוימות, בערים עם מספר נדבקים גבוה".  

על התמרון הלא פשוט של משרד הבריאות תחת לחץ כבר משלל גורמים, פוליטיים ואזרחיים כאחד, אמר פרופ' גרוטו: "אנחנו לא חפים מטעויות. יש מצבים בהם אנו צריכים גם לתקן את עצמנו, הדינמיקה מהירה ודינמית מאוד, וצריך להסתכל על כל מקום נקודתית".
לדברי גרוטו, "יכולה להיות פה ושם איזו טעות, אבל בסך הכל המדיניות הכוללת אומרת שאנחנו לא הולכים לסגר כולל. לעתים מתפרסמים דברים שלא בהכרח מתאימים למה שאנחנו רואים. יש כל מיני דיונים, בסוף התהליך שקורה הוא שיש קריטריונים מסוימים, ועל פיהם צריך לשקול להטיל מגבלות. הטלת הסגרים היא לא אוטומטית, יש תנאי סף". 

בסוף דבריו, התייחס המשנה למנכ"ל משרד הבריאות לחולים הקשים במחלה, והסביר את השינוי בדפוס הפעולה של בתי החולים בהכנה לגל השני של התפשטות הנגיף: "לצערי במספר החולים הקשים אנו רואים את אותה התנהגות כמעט, כלומר אם אדם מעל גיל 60 מגיע לבית החולים כשהוא חולה, הסיכוי שלו להגיע למצב של מחלה קשה הוא בין 11% ל-15%".

איתמר גרוטו

איתמר גרוטוצילום: פלאש 90

מנגד, גרוטו הסביר מדוע מספר המונשמים נשאר נמוך (24 נכון לאתמול בערב): "למדנו הרבה מאוד מהעבר, הניסיון של הרופאים מראה שאפשר לשמור על מצבו של החולה בלי להגיע למצב של הנשמה, ולכן אנו לא רואים עלייה אלא ירידה מסוימת במספר המונשמים". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן