נתניהו בקבינט הקורונה: "נשקול הגבלת התקהלויות"

ראש הממשלה מנה צעדים שעל הממשלה ליישם כדי לעצור את העלייה בתחלואה - הגברת האכיפה, איכון דיגיטלי, סגרים מקומיים ואף שקילת החמרת ההגבלות על התקהלות. ומה יאשרו השרים?

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/06/20 12:51 ל בסיון התשפ

נתניהו בקבינט הקורונה: "נשקול הגבלת התקהלויות"
ממראות הסגר, לפני חודשיים, צילום: נתי שוחט, פלאש 90

קבינט השרים בנושא הקורונה התכנס הבוקר (ב'), וצפוי לדון בכלים שונים להתמודדות עם העלייה המתגברת בקצב התחלואה בקורונה בישראל. השרים צפויים לדון בהגברת האכיפה, ואולי אף בהחמרת הקנסות, וכן בהחזרת האיכון הדיגיטלי על הטלפונים הניידים של אזרחים, על אף הבעיות המשפטיות והאתיות שמייצר עיקוב כזה.

כזכור, אמש פורסמה הקלטה של ראש השב"כ, נדב ארגמן, בדיון קודם בקבינט, בו ביקש שלא לערב שוב את השב"כ באיכון הדיגיטלי, ובוודאי שלא במסגרת חקיקה. ארגמן אמר כי "מה שצריך ברמת ההכשרה למקצוע ששב"כ יהיה מוכן לתת פתרון במידה ותהיה התפרצות ואין מענה, ולעבוד חזק אבל חזק למען הפרוייקטור שיודע לנהל את זה, בשביל שיהיה פתרון אזרחי למדינת ישראל לשנים הקרובות".

הקלטות דרמטיות מישיבת הקבינט: ראש השב"כ נגד איכון הטלפונים הניידים

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מנה בפתח הדיון את הצעדים בהם צריכה הממשלה לנקוט כדי להילחם בתחלואה הגוברת. נתניהו אמר כי "אנחנו עומדים בפני עלייה שיטתית בתחלואה. אנחנו רואים את זה לא רק כאן, אלא רואים את זה לצערי, גם ברחבי העולם. מדינות שונות כבר נדרשות לכך, גם אנחנו בישראל. היום יוצגו כאן תרחישי הייחוס, אבל גם המלצות של צוות מנכ"לים שכינסתי אתמול במיוחד, מהמשרדים של רוב השרים שמיוצגים כאן, כדי להביא בפנינו המלצות לדרכי פעולה. 
דרכי הפעולה האפשריות שנדון בהן – הגברה דרמטית של האכיפה, זה כולל גם את הגדלת הקנסות, מינהלת אכיפה ריכוזית תחת משרד הבט"פ, ורתימת כל הכוחות וכוחות נוספים למשימת הפיקוח והאכיפה". 

נתניהו

נתניהוצילום: אלכס קולומויסקי, פלאש90

"הדבר השני זה שימוש בכלים הדיגיטליים. אנחנו יודעים שהנושא הזה הוא בעייתי, אבל מנגד אנחנו יודעים גם שהוא תרם לנו רבות לריסון המגפה, ונראה כיצד אנחנו יכולים להתגבר על הבעיות על מנת להשיג הורדה של התחלואה.

"הדבר השלישי, זה סגרים אזוריים שזה כלי שאנחנו כבר נדרשים לו על מנת להימנע מסגרים רחבים כלליים.

"והדבר הרביעי, הוא דברים שקשורים בהגבלת ההתקהלויות - צעד מאוד חריף, אני מציע שנשקול אותו, נראה אם אנחנו נזדקק לו ומתי נזדקק לו, ויש לו כמובן השלכה על פעולות מסוימות שאישרנו אותן. נראה אם נזדקק להם. אלו הכותרות העיקריות אבל יש גם בוודאי נושאים אחרים".

ועדת הקורונה אישרה בחוק את תקנות הקורונה

בתוך כך, ועדת הקורונה אישרה לקריאה שניה ושלישית את אישור התקנות לשעת חירום. הצעת החוק החדשה שאושרה בצהריים, מחליפה את התקנות שהותקנו בידי הממשלה ביום כ"ה באדר התש"ף (21 במרס 2020) ואשר פגו אמש. 

על פי הצעת החוק החדשה, נקבעו למשך 45 יום מעתה הוראות שמטרתן צמצום התפשטות נגיף הקורונה ומניעת הדבקה בנגיף באמצעות מגבלות שונות שמטרתן ריחוק חברתי. התקנות בחוק החדש מסדירות את התנאים לפעילותם של מקומות הפתוחים לציבור, מסחר ועסקי בילוי ופנאי במטרה לצמצם את סיכון ההדבקה במקומות אלה, נוסף על כך התקנות מגבילות את פעילותם של מקומות ועסקים שבהם מתרחשת התקהלות משמעותית ומתקיים לגביהם חשש לבריאות הציבור כגון מקומות עבודה, גני שעשועים, מקוואות ועוד. כמו כן, התקנות קובעות כללי התנהגות במרחב הציבורי, במקומות עבודה ועוד.

ההסתייגויות של חברי האופוזיציה להפחתת הקנסות, הגדלת מספר המשתתפים באירועים, פתיחת גני שעשועים ושינויים בתוקף החוק, נדחו והחוק אושר לקריאה שניה ושלישית. 
משרד הבריאות הסכים היום לחזור בו מהדרישה לנותני שירותי היופי דוגמת ספרים וכדו' לחבישת משקף מגן נוסף מעבר למסיכת פנים וכפפות על הידיים. ממלא מקום ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר אודי קלינר, משרד הבריאות: "זה לא אופטימלי אבל לאור דרישת הוועדה, נבחן את הדברים והתוצאות ונקווה שזה לא יגרום לשום דבר שלילי". 

לבקשת משרד הבריאות, עפ"י הנוסח שאושר, כל החמרה והקלה שיצטרכו לבוא בהוראות החוק, יוגשו כתיקון לחוק בהצבעה אחת בוועדה. משרד המשפטים הביע התנגדות לכך שהחמרה על ההגבלות בחוק לא יעברו כעוד חוק אחר בהצבעה בשלוש קריאות. על מנת להסדיר בקשה זו ולבקשת חברי הכנסת קטי שטרית ומשה אבוטבול לבוא להסדר נוח יותר עם בעלי האולמות ביחס למספר המשתתפים, הגישה יו"ר הוועדה ח"כ יפעת שאשא ביטון רביזיה.