הקלטות דרמטיות מישיבת הקבינט: ראש השב"כ נגד איכון הטלפונים הניידים

ראש השב"כ נדב ארגמן ביקש בישיבת קבינט הקורונה שלא לחדש את האיכונים לטלפונים הסלולריים באמצעות השב"כ, ומנגד ראש הממשלה לחץ להחזיר את האיכונים, כדי להתמודד עם התפשטות ההדבקה בקורונה

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/06/20 20:28 כט בסיון התשפ

הקלטות דרמטיות מישיבת הקבינט: ראש השב"כ נגד איכון הטלפונים הניידים
ראש השב"כ, נדב ארגמן, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ראש השב"כ, נדב ארגמן, מתנגד לחידוש האיכונים על הטלפונים הניידים, במטרה לעקוב אחרי הנדבקים בקורונה, ולאתר כמה שיותר מהר את הנדרשים בבידוד, כפי שהתבצעו בתחילת ובשיא התפרצות המגפה בישראל, לפני כחודשיים.

בהקלטות מתוך קבינט השרים לענייני קורונה, שפורסמו הערב (א') בחדשות 12, נשמע ארגמן מבקש בתוקף שלא להכניס את השב"כ פעם נוספת לתוך האיכונים: "מה שאני מבקש ששב"כ לא נכנס כרגע לחקיקה ראשית", אמר ארגמן, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה הבהיר כי כדי לחדש את האיכונים יש צורך בחקיקה מסודרת. לדברי ארגמן, "מה שצריך ברמת ההכשרה למקצוע ששב"כ יהיה מוכן לתת פתרון במידה ותהיה התפרצות ואין מענה, ולעבוד חזק אבל חזק למען הפרוייקטור שיודע לנהל את זה, בשביל שיהיה פתרון אזרחי למדינת ישראל לשנים הקרובות".

בהמשך דבריו, הנשמעים בהקלטה, אמר ראש השב"כ: "תת אלוף מנהל את העניין הזה וזה בדיוק הפתרון - ולא שהשב"כ יעשה את זה. זה אומר שצריך להיות מספיק שיודעים לעשות את זה - יודעים לבוא בדברים עם אותם חולים ולסגור מעגל מקצה לקצה תוך פרק זמן קצר. כשמדובר ב-200, 300, 400 חולים ניתן לעשות את זה, כשמדובר באלפים אי אפשר לעשות את זה כנראה בשיטה הזאת וצריך ללכת לטכנולוגי".

הוא הסכים כי במקרה של התפרצות קשה לא יהיה מנוס משימוש באיכון, אך ביקש להימנע מכך ככל האפשר: "במצב שיש תחלואה רחבה מאוד ולא יהיה פתרון אחר יהיה נכון להעביר אל השירות (שב"כ). אני מבקש מאוד מאוד מאוד לא להיכנס לחקיקה ראשית של שב"כ בשלב זה".

מנגד, על פי הדיווח, ראש הממשלה נתניהו דווקא לחץ בדיון לחדש את האיכונים: "הספינות באות אלינו אחת אחרי השנייה ואנחנו מסרבים להאמין", נשמע נתניהו אומר בהקלטת הישיבה, כשהוא דופק על השולחן. "ואומרים לא יקרה כלום. האחריות שלנו היא לעצור את המגיפה הזאת. המגיפה הזאת חוזרת! חוזרת! עכשיו השאלה היא כמה אנחנו מוכנים לעשות בגלל הדבר הזה, שמהר מאוד יגיע אלינו".

שר הבריאות אדלשטיין עם נתניהו. תומכים באיכון

שר הבריאות אדלשטיין עם נתניהו. תומכים באיכון צילום: נעם רבקין פנטון, פלאש 90

נתניהו הוסיף כי "אין דבר כזה שיש נדבקים שהדבר הזה לא משפיע (כוונתו להשפעה על הכלכלה), לא קיים. אגדה אורבנית. יש פה בשולחן אנשים רציניים מאוד, אנשי מקצוע חושבים את זה. מטעים את הציבור. אם אנחנו נאפשר להכפלה הזאת לקרות תעשו את החשבון. זה לא ייקח הרבה זמן, תוך 30 יום, 40 יום, 60 יום, 80 יום, לא משנה ברגע שזה מתחיל לרוץ, זה רץ".

באותו עניין, שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר היום בהערכת מצב עם בכירי משרדו, נוכח העליה בתחלואה, כי "חוק האיכון חשוב מאוד. עדיף שהמידע יהיה בידי השב"כ מאשר בחברה פרטית שהשד יודע מה האינטרסים שלה. אנחנו בימים קריטיים וקטיעה מהירה של שרשרת ההדבקה, בין היתר באמצעות חוק האיכון, חשובה מאוד כדי לשטח את העקומה תוך השארת המשק פתוח".
 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן