נתניהו: "בוחנים לפתוח את השמיים באוגוסט"

ראש הממשלה נתניהו אמר בפגישה עם ראש ממשלת יוון כי אם מספרי חולי הקורונה יאפשרו, הראשון באוגוסט הוא תאריך היעד לפתיחת השמיים. שר הביטחון גנץ: "חשוב שישראל תעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם מדינה ליברלית ומתקדמת כמו יוון לשם קידום ההתפתחות באגן הים התיכון"  

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/06/20 16:32 כד בסיון התשפ

נתניהו: "בוחנים לפתוח את השמיים באוגוסט"
פגישת ראשי הממשלה, צילום: תקשורת ראש הממשלה

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (ג') בארבע עיניים עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס, במסגרת מפגש בין-ממשלתי (G2G) ישראל-יוון, במלון וולדורף אסטוריה בירושלים.

במסגרת המפגש, חתמו שרי המדינות על מזכרי הבנות בתחום הסייבר, החקלאות, האנרגיה והתיירות וראשי הממשלות מסרו הצהרות משותפות לתקשורת. ראש הממשלה נתניהו הכריז על ה-1 באוגוסט כתאריך היעד לפתיחת השמיים ליוון וקפריסין, בהתאם לנתוני התחלואה. 

ראש הממשלה נתניהו קיים מוקדם יותר היום פגישה בילטרלית מצומצמת ומורחבת עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס, במסגרת המפגש הבין-ממשלתי.

המנהיגים דנו באיום הגרעין האיראני, בהתפתחויות האחרונות באזור, על התבססות הצבאית של איראן בסוריה וסוגיות ביטחוניות נוספות. כמו כן, דנו בהידוק הקשרים האסטרטגיים בין המדינות בהם הקשרים בין הצבאות ובתחומי המודיעין, וכן בחיזוק שיתופי הפעולה בין המדינות במגוון תחומים, בין היתר בתעשיות הביטחוניות, תיירות, אנרגיה, סייבר, חקלאות, ערים חכמות, טכנולוגיות מים ועוד. המנהיגים שוחחו על קידום פתיחת התיירות בין המדינות באופן בטוח בצל הקורונה. 

ראש הממשלה נתניהו אמר בפתח הפגישה הבילטרלית: ״אני שמח מאוד לראותך. זה משקף את מאבקנו המוצלח נגד הקורונה ואת היחסים הנפלאים בינינו. הקשרים הללו בין יוון לישראל הם טבעיים מאוד. ראשית, כיוון שיש קירבה עתיקת יומין בינינו - ירושלים ואתונה, אתונה וירושלים הן היסודות של הציוויליזציה המערבית, ואנו נושאים יחד בגאון את המורשת הזו".

"שנית, הייתה פה אנומליה - מסיבה כלשהי, לשתי הדמוקרטיות המודרניות שלנו שנמצאות בקצה הים התיכון, באזור מזרח הים התיכון, לא היו קשרים קרובים וטבעיים. לכן, ברגע שביססנו אותם, כל היתר התחיל לזרום והוא זורם בכיוון הנכון. יש לנו אינטרסים משותפים, אנחנו עומדים בפני אתגרים משותפים, ויש לנו הזדמנויות משותפות ויוצאות דופן", כך לדברי נתניהו.

ראש ממשלת יוון מיצוטקיס אמר: “זה תמיד תענוג לבוא לישראל, וזה ביקורי הראשון בחו"ל מאז פרוץ הקורונה.” בתום הפגישה, יחתמו על שלושה מזכרי הבנות בתחומי הסייבר, החקלאות והתיירות, ויתקיים המפגש הבין-ממשלתי המשותף בראשות ראשי הממשלות, במסגרת ארוחת צהריים.

ישיבת הממשלות

ישיבת הממשלותצילום: תקשורת ראש הממשלה

 

מספר שעות לאחר מכן ערך גם ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, פגישה עם ראש ממשלת יוון, מר קיריאקוס מיצוטקיס. בין היתר דיברו השניים על בלימת מהלכים של תוקפנות אזורית מצד שחקנים מדינתיים שונים במרחב, סוגיות ימיות שעל הפרק וחשיבות עצירת הפעילות והמימון של ארגוני טרור על אדמת יוון וכלל מדינות האיחוד האירופי.

כמו כן, ביקש גנץ לרתום את יוון למאמציה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית המתכנסת בימים אלו, לדרוש מאיראן לאפשר גישה מיידית ומלאה לכלל המתקנים שהיא מונעת את הפיקוח בהם.

גנץ שוחח עם מיצוטקיס בנוגע למיזמים ביטחוניים משותפים רחבי היקף שניתן לקדמם, אשר יתרמו לביטחון האזורי והבינלאומי והביע את מחויבותו לפעול לחידוש התיירות ליוון, מיד כשהנסיבות יאפשרו זאת. 

גנץ סיים ואמר כי חשוב שישראל תעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם מדינה ליברלית ומתקדמת כמו יוון לשם קידום ההתפתחות הכלכלית והיציבות הביטחונית באגן הים התיכון.

גנת וראש הממשלה היווני

גנת וראש הממשלה היווניצילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון