"אי כניסת ימינה לקואליציה יצרה בעיה תקציבית גדולה למוסדות הציונות הדתית"

בצל המשברים בקואליציה, השר זאב אלקין מסביר לחדשות כיפה כי הריבים עם כחול לבן ימשיכו: "זה המחיר של ממשלת אחדות" וטוען כי יש חוסר של 200 מיליון שקלים בתקציב הגרעיניים התורניים: "הרבה דברים שהיו חשובים לציונות הדתית ותלויים בכסף קואליציוני - אינם"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 15/06/20 20:31 כג בסיון התשפ

"אי כניסת ימינה לקואליציה יצרה בעיה תקציבית גדולה למוסדות הציונות הדתית"
השר זאב אלקין, צילום: כיפה

בצל הוויכוחים על תכנית המאה, שר ההשלכה הגבוה והמים זאב אלקין טוען כי החלת הריבונות לא תותנה בהקמת מדינה פלשתינית, ומאשים את בנט בהחלטה של ימינה לא להיכנס לקואליציה: "הם קיבלו את תיק החינוך, שהוא השני בגודלו ובחשיבותו בכל גוש הימין". 

במועצת יש"ע טוענים שתכנית המטה מקדמת מדינה פלשתינית. הדאגה שלהם מוצדקת?

"אם אנחנו נניח לרגע שהפלשתינים יהיו מסוגלים להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית, לוותר על זכות השיבה, להכיר בירושלים המאוחדת כבירת ישראל, לפרק את חמאס מנשקו ולהפסיק לשלם משכורת למחבלים אז יכול להיות שיש סיבה לדאגה מוצדקת. אנחנו מבינים שהפלשתינים לא הולכים להפוך לשווצרים ולכן אני מניח שהסיכוי שהם יעמדו בתנאים של תכנית טראמפ הוא סיכוי קלוש. האם יש פה חששות וסכנות - כן, אבל גם אם לא נחיל ריבונות החְששות נשארים, במיוחד אם יהיו חילופי ממשל בארצות הברית. לשיטתי, אם כך החששות צריך ללכת להחלת ריבונות בכל הכוח".

ואם זה יהיה מותנה בהקמת מדינה פלשתינית?

"זה לא המצב. זה יהיה מותנה בהסכמה לנהל מו"מ על בסיס תכנית טראמפ. אנחנו כבר ניהלו מו"מ בתקופת אובמה על בסיס תכניות הרבה יותר גרועות מתכנית הזה, ולכן אין בזה שום דבר חדש".

במועצת יש"ע טוענים שעכשיו יש נשיא אמריקאי אוהד, אך בעתיד יכול להיבחר נשיא שיגיד שכבר הכרנו המדינה פלשתינית ואנחנו צריכים לתת להם מדינה בלי תנאים מגבילים.

"אם זה נכון אז עוד יותר צריך את הריבונות כי אותו נשיא אמריקאי יוכל להציב את התנאים האלו בלי קשר ולכן זה קשור לגיל העמידה שלנו מול האמריקאים כמו בתקופת אובמה. נתניהו הוכיח כושר עמידה לא רע מולו במשך שמונה שנים ובעיני החלת הריבונות תגדיל את הסיכוי למדינה פלשתינית".

נראה כי כחול לבן גם לא מאפשרת לכם לקדם את הריבונות.

"דווקא את כחול לבן אני מבין, בשונה ממועצת יש"ע, כי הם מתנגדים להחלת הריבונות ומייצגים את המרכז שמאל. זה שהם לא מאושרים מהריבונות אני מבין, אבל זו בדיוק הסיבה שכל הימין צריך להתאחד סביב זה. כחול לבן מכירים את ההסכם, אחרי ה-1 ביולי אנחנו יכולים להתחיל את התהליך, בתנאי שתהיה הסכמה אמריקאית".

אנחנו שומעים הרבה חריקות בין כחול לבן לליכוד, הממשלה הזו תצליח לשרוד?

"זה תלוי בעולם ואני מקווה שאנחנו לא רגע לפני פירוק כי אם רצינו בחירות יכולנו לעשות את זה גם בלי להקים ממשלה. רק לפני חודש ראש הממשלה קיבל החלטה שעל אף הסקרים המחמיאים, עדיין הקמת ממשלה בעת הזו של משבר הקורונה יותר חשובה. זה טבעי שנריב עם כחול לבן, אנחנו שונים אידאולוגית. הריבים גם ימשיכו, זה המחיר של ממשלת אחדות. אם בבחירות הראשונות הבית היהודי לא היתה מתפצלת לשתי מפלגות, הימין היה מגיע ל-61 בלי ליברמן והיינו מקימים ממשלת ימין. ההרפתקה הזאת הביאה אותנו לאן שהיא הביאה אחרי שלוש מערכות בחירות. כולם ידעו שהמחיר להקים ממשלת אחדות זו זכות וטו של השותפים, גם אנשי ימינה ברכו על ממשלת האחדות. זה שבסופו של דבר הם בחרו להיכנס בגלל מצוקת התפקידים וריבוי הראשים במפלגה, זה סיפור אחר".

ראשי המחוזות בציונות הדתית זועמים על ההחלטה לא להתעקש על כניסתה של ימינה לממשלה ומודאגים מהמצב אצלם. איך תעזרו להם?

"קודם כל אני לא מקבל את הזיהוי של הציונות הדתית עם ימינה. אני חושב שהיום לא פחות אם לא יותר אנשי ציונות דתית הצביעו לליכוד וגם מיוצגים היום הממשלה. היום יש 4 נציגים של הציונות הדתית בתוך הממשלה כולל הרב רפי פרץ, שלושה מהליכוד ועוד אחד תוספת של הבית היהודי. אנחנו מאוד רצינו את ימינה בפנים, הם קיבלו הצעה סופר הוגנת בהתחשב במצב המנדטים שהם מייצגים. הם קיבלו את התיק השני בגודלו ובחשיבותו בכל גוש הימין, אחרי תיק האוצר. שותפים אחרים שלנו היו חולמים לקהל את תיק החינוך ולא קיבלו. ולכן זה שימינה בחרה להישאר באופוזיציה כי בנט רצה את תיק הבריאות ולא את תיק החינוך - זה לגיטימי, אבל אי אפשר להאשים את הליכוד.

אי כניסתם יצרה בעיה תקציבית גדולה כי זה נכון, חסרים כספים קואליציוניים. לצערי, במשך שנים, דווקא שהציונות הדתית שלטה במשרד החינוך היא לא הצליחה להסדיר את התקציבים של החמ"ד בבסיס בתקציב כדי שהוא לא יהיה תלוי בפוליטיקה. אני מזמן טענתי שזה מה שצריך לעשות. הייתה קדנציה ארוכה, יותר מחמש שנים, שהציונות הדתית הובילה את משרד החינוך. וזה שעדיין הכסף החשוב כל כך לציונות הדתית הוא פוליטי ומותנה קואליציה, זה מחדל. לפני חמש שנים דחפתי להקים ועדה שתסדיר את התקציבים של הציונות הדתית, עכשיו אנחנו מתמודדים עם התוצאות - הכסף חסר. זה לא רק תקציב החינוך, גם בחלקים ממשרד החינוך שאני לקחתי עליהם אחריות, כמו גרעיניים תורניים ותרבות יהודית, חסר 200 מיליון שקל, שהגיעו מתקציבים קואליציוניים. אני אצטרך להתמודד עם זה ולחפש כסף ואני לא יודע אם אני אצליח להביא את כל ה-200 מיליון, זה המחיר של ההחלטה של ימינה לא להיכנס לקואליציה. הרבה דברים שהיו חשובים לציונות הדתית והיום תלויים בכסף קואליציוני אינם כי אין כספים קואליציוניים. עכשיו השרים שמופקדים על התחומים האלו יצטרכו לפעול כדי למצוא פתרון, אפילו חלקי. אני לא מפלגה, אין לי שמונה מנדטים ולכן אני לא יכול להביא משהו בסדר גודל כזה, אני, כמי שהנושאים של הציונות הדתית קרובה לחיבור,  אעשה כל מה שאני שתלוי בי כדי להביא את המקסימום".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן