מערת המכפלה וקבר רחל – לא ברשימת אתרי המורשת הלאומית

חרף הצהרה קודמת של ראש הממשלה נתניהו, שני האתרים לא מופיעים בתוכנית הסופית לשיקום והעצמת אתרי מורשת בישראל. השר הרשקוביץ: מורשתנו מושתת על אבות האומה ואמותיה

חדשות כיפה אורי פולק 14/02/12 09:17 כא בשבט התשעב

מערת המכפלה וקבר רחל – לא ברשימת אתרי המורשת הלאומית
מיכאלי, ויקיפדיה העברית, צילום: מיכאלי, ויקיפדיה העברית

גורמי ימין זועמים על כך שמערת המכפלה שבחברון וקבר רחל שבבית לחם, אינם כלולים ברשימת אתרי המורשת בישראל, שתובא היום (ג') לדיון, זאת חרף החלטה מפורשת שנתן בנושא ראש הממשלה בנימין נתניהו.

כבר לפני כשנתיים הכריזה הממשלה על התוכנית הלאומית לשיקום והעצמת אתרי מורשת, כשעשרות חברי כנסת מימין הפעילו לחץ על ראש הממשלה, בדרישה כי יכלול בתוכנית גם את קבר רחל ומערת המכפלה. נתניהו הסכים לעשות זאת, בזמנו.

ועדת השרים לקביעת אתרי המורשת, בראשה עומד ראש הממשלה, צפויה להתכנס הבוקר ולאשר את רשימת אתרי המורשת, הכוללת עשרה אתרים שיזכו למימון ממשלתי, אולם מערת המכפלה וקבר רחל אינם מופיעים ברשימה שנשלחה לשרים לקראת הדיון. במסגרת התוכנית יוקצו בשנים הקרובות מאות מיליוני שקלים מתקציב הממשלה וכספי תרומות, לשיקום ושחזור אתרים בעלי חשיבות היסטורית, יהודית וציונית בישראל.

יו"ר "הבית היהודי", שר המדע והטכנולוגיה, הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ, שיגר מכתב דחוף למזכיר הממשלה, צבי האוזר לקראת הדיון שיתקיים הבוקר וכתב כי הוא מבקש "לחזור על עמדתי כי על הוועדה לקביעת אתרי המורשת לכלול את קבר רחל ומערת המכפלה בתכנית המורשת. אני מודע לעובדה שמקומות אלה נהנים מתקציבי פיתוח ואחזקה ממקורות ממשלתיים אחרים, ולכן מבחינה פונקציונאלית הכללתם ברשימת אתרי המורשת לא תשנה את תקציביהם. יחד עם זאת, בהכללתם בתכנית ישנה אמירה, וגרוע מכך, באי הכללתם בתכנית ישנה מבחינה ציבורית אמירה שאין הדעת סובלת".

לדברי הרשקוביץ, "אין צורך להכביר מילים על מקומם הייחודי של שני מקומות אלו במורשת היהודית, וידוע כי מורשתנו מושתתת בראש ובראשונה על אבות האומה ואמותיה. אשר על כן, אבקש להביא עמדתי זאת לדיון בוועדה".

גם יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, טען הבוקר כי "הדרתם של אתרי המורשת המרכזיים של עם ישראל - מערת המכפלה וקבר רחל - מרשימת האתרים שמביא היום ראש הממשלה לאישור ועדת השרים לאתרי מורשת, היא בלתי נסבלת ומשמעותה מחיקת ההיסטוריה היהודית. במקום להתייצב כחומה בצורה אל מול הנרטיב הערבי השקרי, הממשלה סוללת לו דרך".