קצובר, הרבנית לוינגר וזמביש: תיעוד ותיקי ההתיישבות יוצא לדרך

מיזם המשרד לשוויון חברתי, מועצת יש"ע ומרכז מורשת בגין, הושק באופן רשמי ושמות חלק מהמתועדים נחשף. השרה גמליאל: "מפעל חלוצי לאומי זה, לא תועד וסופר עד כה והגיעה העת לתקן". חננאל דורני: "התיעוד חשוב לדור הצעיר"

חדשות כיפה משה ויסטוך 08/10/18 21:52 כט בתשרי התשעט

קצובר, הרבנית לוינגר וזמביש: תיעוד ותיקי ההתיישבות יוצא לדרך
יתועד במיזם החדש. זמביש, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

מיזם תיעוד מורשת ותיקי מתיישבי יהודה ושומרון הושק הערב (שני) במרכז מורשת בגין ושמות חלק מהמתיישבים שיתועדו נחשף.

בשנה הראשונה יתועדו 100 בני אדם, ביוזמה המשותפת למשרד לשוויון חברתי, מועצת יש"ע ומרכז מורשת בגין בעלות של כ-1.5 מיליון ש"ח.

בין האנשים שיספרו על חלקם בהקמת מפעל ההתיישבות ניתן לציין דמויות מוכרות כמו בני קצובר, זאב חבר (זמביש), דניאלה וייס, פנחס ולרשטיין, משה זר, הרבנית שלומית מלמד, הרבנית מרים לוינגר וותיקי התיישבות נוספים שסיפורם עדיין לא סופר ברבים.

יספר על תחילת הדרך. בני קצובר

יספר על תחילת הדרך. בני קצוברצילום: פלאש 90. יוסי זמיר

מעבר לעדויות האישיות, ועדת ההיגוי של המיזם תבחר מספר נושאים שבסיסם ייערכו סרטוני מורשת ההתיישבות באורך של כ 15 דקות, אשר יתבססו וישלבו את העדויות האישיות. נוסף על כך, במסגרת המיזם יוקם גם צוות אקדמאים שיחקור ויכתוב את ועל תולדות ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון בהקשרים שונים למן הקמתה ועד ימינו, וזאת כהשלמה לגביית העדויות. 

"למן הקמתה, ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון מהווה דוגמא ומופת לציונות, חלוציות ומסירות נפש", אמרה השרה לשוויון גילה גמליאל שציינה כי "כמי שמלווה את ההתיישבות לאורך שנים, אני רואה חשיבות להוקיר את  תרומתם הגדולה של ותיקיה ומייסדיה".

לדבריה, "מפעל חלוצי לאומי זה, לא תועד וסופר עד כה והגיעה העת לתקן. זו תכלית המיזם, לתת ביטוי לחלקם המשמעותי של ותיקי ההתיישבות ביהודה ושומרון בעיצוב דמותה הערכית והציונית של מדינת ישראל. כל אותן חלוצות וחלוצים, ראוי שיונצחו בספר דברי הימים של מדינתנו וראוי שכל נער ונערה ילמדו על תרומתם לבניין העם והמדינה, על מפעלם המעצב והמכונן בגאולת ישראל ובתקומתו". 

השקת היוזמה

השקת היוזמהצילום: המשרד לשוויון חברתי

יו"ר מועצת יש"ע, חננאל דורני, הוסיף כי "התיעוד חשוב לדור הנוכחי, לדור הצעיר. יש לנו נוער נפלא, צעירים שמחפשים להגשים ציונות והם זקוקים להשראה. סיפורם של מייסדי ההתיישבות יתן להם השראה, רוח ודוגמא על מנת ליזום, לפתח, לקדם ולהעצים את מדינת ישראל, ויחד להמשיך את המעשה הציוני כאן בארץ".  

ראש מרכז מורשת בגין, הרצל מקום, אמר כי "מפעל ההתישבות ביהודה ושומרון הינו פרק חשוב ומשמעותי בסיפור של תקומת העם היהודי בארצו, וככזה הוא ראוי לתיעוד והנצחה יסודיים ומקצועיים. מרכז מורשת מנחם בגין המנציח את פועלו של ראש הממשלה שנתן את התנופה הראשונה והממלכתית למפעל זה, רואה חשיבות וכבוד להיות חלק מפרוייקט זה".