פסקת ההתגברות אושרה בוועדת השרים לחקיקה

יוזמת החקיקה להגבלת סמכותו של בג"ץ עברה פה אחד, בנוסח שדורש רוב של 61 ח"כים לאישורם מחדש של חוקים שנפסלו ע"י ביהמ"ש. בנט: "יום גדול לדמוקרטיה הישראלית". גילאון: "תחילתו של מדרון חלקלק"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/05/18 14:10 כא באייר התשעח

פסקת ההתגברות אושרה בוועדת השרים לחקיקה
שר החינוך נפתלי בנט, צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') פה אחד את יוזמת החקיקה להגבלת סמכותו של בג"ץ שמכונה "פסקת ההתגברות". על פי ההצעה שאושרה, יידרש רוב של 61 חברי כנסת לאישורם מחדש של חוקים שנפסלו על ידי בית המשפט.

"הממשלה היום התחילה בבניית חומת ההפרדה בין שלוש הרשויות. התערבות בג"ץ בחקיקה ובהחלטות ממשלה חרגה מזמן מהנורמה המקובלת", אמרו בתגובה שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד. 

"פסקת ההתגברות תחזיר את אמון הציבור בבית המשפט העליון ותשיב את תפקידיהן המקוריות של הרשויות: הכנסת מחוקקת, הממשלה מבצעת, בית המשפט מפרש. אל לה לרשות להתערב בחברתה. יש לזכור כי הכנסת, כמייצגת את העם, היא הריבון כמו בכל דמוקרטיה מתוקנת".

בנט הוסיף בציוץ בטוויטר כי "פסקת ההתגברות ברוב 61 עברה פה אחד בוועדת השרים לחקיקה. 
‏זהו יום גדול לדמוקרטיה הישראלית. נחזק את המשילות של הממשלה, ונעצים את אמון הציבור בבית המשפט. אני מודה לחבריי בממשלה על התמיכה  בחוקים".

במהלך הדיון שהתקיים בוועדת השרים לחקיקה, אמר שר המדע, אופיר אקוניס, כי "פסקת ההתגברות היא צו השעה. האקטיביזם השיפוטי טשטש את עקרון הפרדת הרשויות בישראל ב-20 השנים האחרונות וביתר שאת בעשור האחרון. במעשיה, מבטלת הרשות השופטת את הכנסת, שהיא הריבון, ואת הממשלה.

"חיוניותה של פסקת ההתגברות איננה מוטלת בספק, אם רוצים לשמור על עקרונות היסוד של הדמוקרטיה הישראלית. לא רק שפסקת ההתגברות איננה סכנה לדמוקרטיה - נהפוך הוא, היא רק תחזק אותה".

סגן שר הביטחון, אלי בן דהן, אמר: "דין אחד לפסקת ההתגברות של רבין ז"ל בחוק יסוד חופש העיסוק ודין אחד לפסקת ההתגברות שעברה היום בוועדת השרים לחקיקה. לא רק שזה לא קץ הדמוקרטיה, זה להפך - חיזוקה. דמוקרטיה בתפארתה. כנסת ישראל הוכיחה את שיקול דעתה בשימוש מושכל ומאוזן בפסקת ההתגברות הקיימת כיום בחוק חופש העיסוק, וכך ימשיך להיות".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי אמר כי "‏התקדמנו היום שלב חשוב ומשמעותי בדרך לאיזון נכון יותר בין הכנסת והממשלה לבית המשפט העליון. העובדה שההתגברות אושרה פה אחד בוועדת השרים מלמדת על היקף התמיכה בה בקואליציה. ממשיכים בעבודה לקראת ההצבעה במליאה".

בתנועת "רגבים", שמובילה יחד עם הארגונים החוץ פרלמנטריים קמפיין לאישור פסקת ההתגברות, בירכו על החלטת השרים, ואמרו: "זה יום חג לדמוקרטיה ולמשילות בישראל ושותפים לו השרים שאישרו, פה אחד, את הצעת החוק שיחזיר את הכוח לעם ולנבחריו.

"היום עשינו ביחד  צעד היסטורי גדול אך הדרך עוד ארוכה, ולכן נמשיך להזכיר לכל סיעות המחנה הלאומי בקואליציה: בחרנו בכם. השלימו את חקיקת פסקת ההתגברות ברוב רגיל".

ד"ר אביעד בקשי, ראש המחלקה המשפטית בפורום קהלת, אמר כי "ישראל צריכה בית משפט חזק, אך לא כל יכול. פסקת ההתגברות היא כלי חשוב להחזרת האיזון בין רשויות השלטון. החששות לשימוש מופרז ובלתי אחראי של הכנסת בהתגברות הן מופרכות ברמה האמפירית. מזה 24 שנים שיש פסקת התגברות בחוק יסוד חופש העיסוק והיא הופעלה פעם אחת בלבד.

"יתרה מכך, הכנסת רשאית כיום לתקן את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו ברוב רגיל והיא נמנעת מזה 24 שנים לעשות זאת. הכנסת הוכיחה שהיא מרוסנת, ולטעמי מרוסנת מדי, והבלמים חסרים כיום דווקא בגזרת בית המשפט. 

"באשר לרוב הנדרש להתגברות, הרוב הנוהג בקנדה הוא רוב רגיל והרוב שבו נחקק חוק יסוד כבוד האדם וחירותו הוא רוב של 32 ח"כים. אין הצדקה לדרוש רוב של 61 כדי להתגבר באופן חד פעמי על חוק שחוקקו 32 ח"כים ושאף ניתן לבטלו ברוב רגיל. בוודאי שלא רוב שעולה על כך".

מנגד, יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון, תקף את המהלך, ואמר: "קידום פיסקת ההתגברות מסוכנת מאד לעתיד המדינה. אנו נמצאים בתחילתו של מדרון חלקלק שעלול להוביל לחיסול אופיה הדמוקרטי של מדינת ישראל.  

‏"נתניהו, בנט וסייעניו הקואליציונים מובילים מתקפה מסוכנת נגד המשטרה, היועצים המשפטיים, מבקר המדינה, התקשורת, הכנסת ובית המשפט. נגד כל הרשויות המתנגדות לעריצות הרוב, לשחיתות ולגזענות אותם מובילה קואליציית נתניהו. ההתקפה הנוכחית על בית המשפט היא דמגוגית, חלולה וחסרת בסיס. מקום המדינה ועד היום נפסלו 18 חוקים בלבד על ידי בג"ץ - הרבה פחות ממדינות המערב".   
 
לדבריו, "המתקפה האנטי דמוקרטית של הקואליציה איננה מייצגת את מרבית אזרחי מדינת ישראל הדואגים לעתיד הדמוקרטיה הישראלית. כל סקר שנעשה בנושא מוכיח את התנגדות אזרחי המדינה באופן חד משמעי".

ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד אמרה כי "הבית היהודי ממשיכים בכל דרך אפשרית להשתלח בכל מוסדות השלטון. היום ניתנה האות לחיסול בית המשפט העליון".

לדבריה, "ממשלת ישראל ממשיכה לקדם הצעות חקיקה קיצוניות, שלא משרתות אף אחד פרט את עצמם. הצעת החוק שעברה הרגע ועדת שרים מחריבה לחלוטין את רעיון האיזונים והבלמים שקיים כאן שנים, רעיון שבבסיסו ההנחה שמישהו צריך לעצור את הממשלה כשהיא פוגעת בזכויות או במיעוטים. מי יעצור אותם עכשיו? 

"הממשלה הנוכחית הוכיחה לעם ישראל איך היא מרוכזת רק בעצמה ובספינים התקשורתיים שלה ומעבירה חוקים לא הגיוניים בקצב - מחוק ההמלצות ועד חוק המרכולים. הצעות החוק של חברי הבית היהודי ייזכרו כאן לדיראון עולם כאסמכתא לחיסול בית המשפט וחיסול כל ביקורת שיפוטית שנועדה להגן על אזרחי ישראל. יום מבייש היום, ומביישת לא פחות שתיקתם של השותפות הקואליציוניות ובראשם מפלגת 'כולנו'".