מנכ"לית איגוד רבני הקהילות: לא חסרות נשים שיכולות להיות מזכ"לית בני עקיבא

הריאיון של הרבנית מלכה פיוטרקובסקי לכיפה, בו התבטאה נגד הציבור החרד"לי הוציא מכליה את יסכה רגב, המנכ"לית החדשה של איגוד רבני הקהילות. "אנחנו לא באות להחליף את הרבנים", היא מצהירה בנוגע למטרותיה בתפקיד החדש, "פסיקת הלכה שייכת רק להם"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 09/03/22 17:27 ו באדר ב'

מנכ"לית איגוד רבני הקהילות: לא חסרות נשים שיכולות להיות מזכ"לית בני עקיבא
יסכה רגב, מנכ"לית איגוד רבני הקהילות, צילום: מיכל בר

חודשיים וחצי עברו מאז מונתה יסכה רגב למנכ"לית איגוד רבני הקהילות והיא כבר מתמצאת היטב בשיח ובהבדלים בין תתי המגזרים השונים בציונות הדתית, אך רגב, שנולדה בצפת לאבא מרוקאי ואימא אשכנזייה, לא הייתה מוכנה להתבטאות של הרבנית מלכה פיוטרקובסקי שאמרה בריאיון לכיפה כי "החרד"לים הרסו את המרקם שהיה בבני עקיבא". 

"הדברים שלה הפריעו לי", אומרת רגב לכיפה בתגובה לדבריה של אשת ההלכה, "כילדת פריפריה, מעולם לא התעסקנו עם מגזרים והפרדות, המקום של החיבורים זה מה שהעסיק אותנו. הגיע הזמן להפסיק את השיח הזה של אנחנו והם. הגיע הזמן להפסיק לדבר מגזרית. העם שלנו זקוק לאחדות וזה צריך לבוא מכל החלקים, כולל הציונות הדתית".

"כששוברים תקרות זכוכית - נפצעים"

את מרגישה בתפקיד שלך שאת מראה לבנות אחרות במגזר שאפשר לעשות תפקידים בכירים כאלה? 

אני לאורך כל החיים שלי חיה בשני ערוצים: אחד הוא המקום של השליחות שלי ולשם אני מתכנסת. זה המקום הפרטי ולא מתוך לכבוש פסגות והילדים שלי לא חושבים שאני "עושה קריירה", ואני לא מדברת בשפה הזאת, אלא אני מגשימה את מי שאני ואת מה שהקב"ה מצפה ממני. 

מצד שני, הייתי מנהלת חטיבה באולפנה במירון וחינכתי הרבה שנים. תלמידות שלי כותבות לי: "איזה כיף שאת שוברת לנו תקרות זכוכית", ואני אומרת להן: "בסדר, אבל תדעו שכששוברים תקרות זכוכית גם נפצעים".

איפה את נפצעת?

כששוברים תקרות זכוכית אז מקבלים את השריטה. העניין המגדרי הוא שריטה וגם הרצון להביא את אור התורה יכול לשרוט. השתתפתי בתכנית פעם והבעתי דעה יחידה משלי, אז גם צריך לדעת לפעמים להיות לבד. הרבה פעמים כמנכ"לית איגוד רבני הקהילות הנוכחות סביבי היא גברית. צריך לדעת לסלול את הדרך של גם וגם. 

פסיקת הלכה שייכת לרבנים, אילוסטרציה. צילום: אור תורה סטון

רגב טוענת כי במגזר החרדי-לאומי, שהיא מזוהה כחלק ממנו, יש יותר נשים בתפקידים בכירים מאשר משאר המגזרים. "זאת הפשטות של הדברים", היא מסבירה, "אנחנו לא באות מתוך מקום של לעומתיות והשתוות, אלא מתוך מקום של לעשות את התפקיד שלנו ולהביע את המהות". 

"לא באות להחליף את הרבנים"

את מרגישה שהתפקיד שלך כעת זאת השליחות שלך בחיים?

לחלוטין. אני רוצה להגיד לכל הנשים: כל אישה במקום שהיא נמצאת בו - זאת השליחות שלה ויש לה הרבה מה להביא במקום הזה. אם מישהי בחרה להישאר בבית עם הילדים שלה - זה מדהים בעיניי ומוערך מאוד. אני מעריצה נשים כאלה, והיא מבצעת שם את השליחות שלה. 

איזה דברים היית רוצה לעשות בתפקיד הזה?

להביא תורה של אור לעולם. אנחנו רואים כמה העולם מצפה, רואים בקהילות צמא גדול לתורה. להביא את התורה באופן הכי נקי מבלי להיכנס למלחמות. שם אני רואה את התפקיד שלי. גם להביא תורה שתינתן על ידי נשים. בעתיד יהיו לנו הרבה מיזמים נשיים כדי להביא את המקום הנשי המדויק הזה. 

"אנחנו לא באות להחליף רבנים", מדגישה מנכ"לית איגוד רבני הקהילות, "זאת לא המגמה ואין לנו רצון כזה. אנחנו רואות ברבנות ערך עליון ואנחנו כאן כדי לחזק את מעמד הרבנות. כמו שאמרתי - רבנות מאירה, רלוונטית שיודעת לבדוק את עצמה, שיודעת לומר איפה צריך בדק בית. עם זאת אנחנו לא באות להחליף את המעמד הרבני אלא לייצר משהו חדש-ישן, כמו שרה אימנו שגיירה את הנשים". 

מה זאת אומרת "לא מחליפות את הרבנים"?

אנחנו לא באות להזיז את הרבנים ולשים רבניות אלא להשלים. 

מה שייך לרבנים ולא לרבניות?

"פסיקת הלכה. נקודה וסימן קריאה", אומרת רגב נחרצות ומסבירה כי, "כל הדבר הזה הוא מקום של רבנים ועולם הרבנות. רבנים שיושבים שעות על גבי שעות ומוסרים את הנפש בלימוד תורה לאורך שנים. אנחנו באות בד בבד עם ההלכה". 

"יום האישה? אני תמיד בעד חגיגות"

אם אישה מרגישה שהשליחות שלה בחיים הוא להיות עם הילדים בבית, להיות רופאה, מעבירת שיעורים או מזכ"לית של תנועת נוער, את תומכת בה? 

בוודאי, אם זה מתאים למשפחה שלה ובעלה תומך בצעד הזה, כמו שהייתי מצפה ממנה לתמוך בבעלה. ואם זה מרגיש להם כמשהו נכון שמייטיב איתם - אז אני מברכת אותה. 

מזכ"לית בני עקיבא זאת לא מילה גסה? מזכ"לית אריאל זה משהו אפשרי לחלוטין?

לגמרי. זאת ברכה גדולה, בתנאי שזה מביא ברכה למשפחה שלה ולעולם. 

במי תבחר ועדת האיתור?

מזכ"לית בני עקיבא? ברכה גדולה. צילום: בני עקיבא

את לא תתעקשי על מינוי אישה לתפקיד רק בגלל שהיא אישה?

לא, כי אנחנו לא זקוקות לזה. אני לא זקוקה למישהו שיתעקש בשבילי כי אני אישה, ואני מביאה את האיכויות שלי. כך אני מצפה ממזכ"לית בני עקיבא. יש נשים איכותיות שאני נפגשת איתן יום יום, ולא חסר נשים שיכולות לשמש בתפקיד הזה וזה יכול להביא משהו רענן וחדש לתוך בני עקיבא, עוד זווית ראייה, עוד מרחב של תפיסה וחיבורים. אני מברכת על זה מאוד. 

אנחנו בשבוע האישה, מה דעתך על הקונספט הזה?

אני תמיד בעד חגיגות. למה לא? מגיע לנו. כל יום זה חג. ואם נשים מרגישות מועצמות דווקא ביום ספציפי אז שיישמחו פשוט ואם זה משמח אותן אז אדרבה. העולם הנשי זקוק לשמחה ומאור פנים והבעת הערכה כלפי התפקיד שלהן והמסירות היום יומית שלהן. בעיניי כל יום הוא חג. אני אומרת לנשים "תחגגי כל יום כאילו היום הוא יום האישה". זה לא מה שייקבע לי את יום החג. 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן