ריאיון מיוחד הרבנית מלכה פיוטרקובסקי: החרד"לים הרסו את המרקם שהיה בבני עקיבא

הרבנית מלכה פיוטרקובסקי, מצטרפת לקריאות למנות אישה למזכ"לית בני עקיבא ומבהירה: "לא רואה שום סיבה בעולם שאישה לא תעשה זאת". יחד עם ההחלטיות, אשת ההלכה מסייגת את דבריה: "תפקיד תובעני כזה ראוי לעשות רק אחרי שהילדים גדלים"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 06/03/22 12:47 ג באדר ב'

הרבנית מלכה פיוטרקובסקי: החרד"לים הרסו את המרקם שהיה בבני עקיבא
הרבנית מלכה פיוטרקובסקי, צילום: Oren Nahshon / FLASH90

אחרי 93 שנה, אישה תנהל את בני עקיבא? עם השאלה הזאת מתמודדים בשבועות האחרונים חברי ועדת האיתור שעומלים על מינוי מזכ"לית או מזכ"ל חדשים לתנועת הנוער הדתית הגדולה בישראל. בריאיון מיוחד לכיפה, התייחסה אשת ההלכה, הרבנית מלכה פיוטרקובסקי לשאלה האם באמת הגיעה העת למנות אישה לתפקיד הבכיר והאם בכלל יש סיכוי לכך.

"היום אנחנו עדים לחשיבות להצבת מודלים לכלל חניכי וחניכות בני עקיבא – מודל של יראת ה', של ערבות הדדית ורגישות אנושית, אני לא רואה שום סיבה בעולם לכך שאישה לא יכולה להוות מודל כזה", אמרה הרבנית פיוטרקובסקי ותהתה: "אני בכלל לא מבינה את הדיון הזה. הוכחנו שנגמר עם זה שמישהו יקבע למישהי מה היא יכולה ומה לא".

למרות ההחלטיות בסוגייה זו, היא מוסיפה הבהרה שלדעתה תביא לביקורות רבות כלפיה מארגונים פמיניסטיים: "אני מאוד כואבת את הפוקוס שהולך ויורד לגבי משפחה וההשקעה בזה. לאורך השנים זה היה התפקיד המסורתי של האישה ולשמחתי זה משתנה. החברה הציונית דתית היא החברה המתקדמת בעניין הזה בישראל, והאבות הפכו הרבה יותר מעורבים ושותפים, אבל הייתי מצפה גם מגברים וגם מנשים, שתפקיד תובעני כזה הם יעשו רק אחרי השלב שהילדים גדלים, כי זה תפקיד שדורש שעות רבות ואנרגיות. זה לא פוסל חלילה אישה בתפקיד הזה אבל צריך לתת על זה את הדעת".

האם יש צורך לעשות אפליה מתקנת לטובת נשים?

"ממש לא צריך", אומרת הרבנית ומבהירה: "יש גם מספיק נשים שוות וגם נכסים שהאישה מביאה ואין לגברים. זה טיעון שנשמע בדרך כלל מפי בעלי ההגמוניה שחוששים שהשליטה שלהם תישמט. נשים מנהלות היום גופים ענקיים, כל הטיעונים האלה נועדו לבצר את 'מה שהיה הוא שיהיה'. נדרשת בסך הכל פתיחות מחשבתית מינימלית".

בבני עקיבא יש הרבה מגזרים, ליברלים מאוד בקצה אחד, וחרד"לים בקצה השני. איך מוצאים מזכ"ל שיכול לייצג את כולם?

כמו שאומר החבר למלך כוזר: 'מצאת מקום כאבי'. מה שקרה עם בני עקיבא זה בדיוק מה שקרה עם הממ"דים והחינוך הפורמלי. באו הדתיים התורניים וניסו להשפיע על בני עקיבא לדרך שלהם ובסוף הקימו תנועה משלהם. הם הרסו את המרקם הכל כך חשוב שהיה בבני עקיבא עם לקיחה של כל מיני דברים שוליים והפכו אותם להכי חשובים בעולם כמו 'קול באישה ערווה' וכדומה. אבל גם זה לא היה מספיק אז הם הקימו תנועה משלהם.

"אני אהיה מאושרת אם תיבחר מזכ"לית שמבטאת באישיות ובדרך החיים שלה את החזון של ההורים שלנו בתנועה הזאת. החזון הוא חיי תורה, חיים מחויבים לקב"ה ולמצוותיו מתוך המציאות. יש מועמדות מצוינות בתחום הזה", מדגישה אשת ההלכה, "הן לא צריכות למצוא חן בעיני אף אחד, הן רק צריכות להתאים כמה שיותר לאידיאולוגיה של הציונות הדתית לחיים ללא בדלנות וללא הקמה של דברים יותר ויותר תורנים".

הרבנית פיוטרקובסקי מוסיפה בנחרצות כי, "אני לא מוכנה שבני עקיבא ייכנע לאתוס החרד"לי של מקום הנשים בעולם. אני מתנגדת לזה שאישה תהיה בבית כמו 'כל כבודה פנימה'. די, סיימנו עם העידן הזה".