מנכ"ל 'חותם' ל'כיפה': שמנו מראה מול הציבור הדתי-לאומי

אחרי התביעה שהגיש הרב שי פירון נגד ארגון 'חותם', אומר מנכ"ל הארגון הרב עמיטל בראלי ל"כיפה" כי גם הציבור הדתי לאומי צריך לשים חסמים. "אני שומע בביקורת את זעקת הקוזאק הנגזל"

חדשות כיפה גלעד כהן 23/08/18 12:52 יב באלול התשעח

מנכ"ל 'חותם' ל'כיפה': שמנו מראה מול הציבור הדתי-לאומי
מנכ"ל ארגון 'חותם' הרב עמיטל בראלי, צילום: יח"צ ארגון חותם

בלעדי ל'כיפה': בעקבות הסרטון "הציונות הדתית מתנתקת" של ארגון 'חותם' שפורסם השבוע ועורר סערה בקרב הציבור הדתי לאומי, אומר מנכ"ל 'חותם' הרב עמיטל בראלי כי "חיברנו את כל הפאזל לתמונה אחת גדולה ושמנו סוג של מראה מול הציבור הדתי לאומי." בעניין התביעה שהוגשה ע"י הרב שי פירון אומר הרב בראלי: "אם הארגונים האלה יגידו שהם כבר לא פועלים בהתאם למה שהם פועלו במשך השנים, אנחנו נשמח להגיד להם - חזק וברוך."


שלום למנכ"ל ארגון 'חותם' הרב עמיטל בראלי. מדוע פרסמתם דווקא עכשיו את הסרטון "הציונות הדתית מתנתקת"?


"המטרה של הסרטון ושל הדוח הוא לאפשר לנו לתת מבט-על על התרחשויות שקורות. לפעמים אנחנו לא מחברים את הפאזל. התחושה שלנו הייתה שהמבט הכולל שמחבר את כל חלקי הפאזל חסר. לכן עשינו עבודת נמלים וחיברנו את כל הפאזל לתמונה אחת גדולה ושמנו סוג של מראה מול הציבור הדתי לאומי."


"המטרה של הסרטון הייתה לאפשר לציבור להיות חשוף למידע ולפעילויות של הקרן החדשה לישראל. לפיו, רוב הארגונים שהוצגו בסרטון אשר ממומנים ע"י הקרן החדשה לישראל מגדירים את עצמם כחלק מהציבור הדתי לאומי ולציבור הדתי לאומי." לדעתו של הרב בראלי אין מספיק חסמים ביקורתיים בפני הגופים האלה וכי הציבור לא מודע למכלול הפעילות של הארגונים ושל מי שעומד מאחוריהם – הקרן החדשה לישראל. צריך להבין שהקרן החדשה פועלת בשתי חזיתות כדי להפוך את מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה. בחזית הלאומית מצד אחד ה-BDS והמלחמה נגד חיילי צה"ל ובחזית נוספת מול הצביון היהודי של מדינת ישראל."


האם הארגונים האלו שיחקו לידיהם של הקרן החדשה?


"אנחנו קוראים לזה "סוכן שתוי". הארגונים שהצגנו בסרטון לא מספיק מכירים את המכלול של הפעילות. לדוגמה, מיקי גיצין, מנכ"ל הקרן החדשה אמר שכבר לא צריך לבחור על איזה מאבק יותר חשוב להיאבק, הכיבוש, צדק חברתי או חופש דת -  הכל משתלב יחד."


גם כאן, לפי הרב בראלי, הקרן החדשה פועלת בשתי דרכים. הדרך הראשונה לטענתו היא המלחמה נגד הרבנים והגרעינים התורניים –בכל מה שקשור לטענות הרבות שיש "הדתה" היום במדינת ישראל. הדרך השנייה, לטענתו היא להיכנס לתוך הציבור הדתי לאומי עצמו כדי להשפיע על האג'נדה שלו. "בסופו של דבר נציגי הקרן החדשה לא מחלקים כסף סתם, הם בוחרים את מי לממן. לקרן יש צוות חשיבה שקובע למי לתרום."


אגב תרומות, מהיכן מגיעים הכספים של ארגון חותם?


"מי שמקבל קרנות בסכומים מאוד גבוהים יש לו מה לפרט, לצערנו לא שפר עלינו מצבנו הכלכלי ומצבנו לא כמו של הקרן החדשה לישראל. התרומות שלנו הן תרומות צנועות של כמה מאות שקלים מאנשים פרטיים."


הרב שי פירון תובע אתכם לדין תורה וביקש מנשיא הארגון, הרב יעקב אריאל, להיות הדיין. סכום הפיצוי: מיליון ₪. איך תתמודדו עם התביעה הזאת?


"אנחנו בארגון חותם לא רק מעודדים קיום דין תורה אלא הוצאתנו גם חוברת על החשיבות של דין תורה. נשמח לברר את הדברים בדין תורה. הסרטון שאנחנו הוצאנו הוא בעצם ממחיש בצורה כזאת או אחרת את הדוח שכתבנו. הדברים האלה שאנחנו טוענים הם דברים ממוסמכים הם דברים שנאמרו על ידי אנשים שמופיעים שם. אין פה הקצנה. אפשר לראות את החוברת "מי מושך בחוטים". הדברים האלה הם ממוסמכים ומסודרים ונשמח להציג את הדברים האלה בדין תורה מסודר."


אנחנו נמצאים בחודש אלול, הרב שי פירון טוען שהלבנתם את פניו ברבים. האם זה יותר לא יהודי להיות 'יהודי ליברלי' שממומן ע"י הקרן החדשה לישראל מאשר להיות יהודי שמלבין פני אדם ברבים?


"אנשי ציבור הם אנשים שפועלים בזירה הציבורית. כשאדם פועל בזירה הציבורית, אז יש זכות לציבור לשפוט אותו ע"פ המעשים והדרכים שהוא נוהג. החפץ חיים כותב "ומצווה נמי איכא". יש לפעמים מצווה לפרסם שדברים הם לצורך. אף אחד כאן לא חושב שיש לנו עניין אישי עם הרב שי פירון." הרב בראלי מדגיש כי הנקודה כאן היא מה הרב שי פירון עשה או הוביל והאם לציבור הדתי לאומי יש מספיק מודעות וביקורתיות? "האם בגלל שבן אדם נמצא בתוך הציבור הדתי לאומי אז הכל לגיטימי? גם הציבור הדתי לאומי צריך לשים חסמים. גם הציבור הדתי לאומי צריך לבדוק האם יש גופים שפועלים על ידי מימון של הקרן החדשה שכולנו יודעים מה האג'נדה שלה." באופן כללי ולא אישי, אני שומע כאן את "זעקת הקוזק הנגזל". חלק מהגופים שנמצאים שם שתוקפים רבנים באופן – בשיח הזה אף אחד לא התקומם."


הרב שי פירון אומר ש'הכל חינוך' קיבלו תרומה לפני 4 שנים ובנוסף אף אחד לא בא לבקש את תגובתו או לברר איתו את הפרטים, הנוגעים ברובם לתרומות מלפני כעשור?


"ארגון 'חותם' מכבדים את הדמויות שמופיעות בסרטון ואין כאן עניין אישי. אם הארגונים האלה יגידו שהם כבר לא פועלים בהתאם למה שהם פועלו במשך השנים, אנחנו נשמח להגיד להם "חזק וברוך". הרב בראלי אומר כי אם הרב שי פירון מתנער מהקרן החדשה לישראל נדרוש ממנו  להחזיר את פרס הקרן. "נשמח לשמוע אותו (את הרב שי פירון) אומר "אני מתנער מהקרן החדשה. אני חוזר בי מהעובדה שהקמתי יחד עם מנכ"ל הקרן החדשה לישראל לשעבר אליעזר יערי את עמותת 'הכל חינוך' וקיבלתי מהקרן החדשה תרומות ומשכורות גבוהות. אני חוזר בי אני מחזיר את פרס הקרן." אנחנו נגיד לו חזק וברוך."