מזג אוויר חריג הסופה "כרמל" בדרך: הרשויות נערכות להצפות וחסימות

מצפון הארץ עד לצפון הנגב ירדו גשמים עזים מלווים בסופות רעמים, וקיים חשש לשיטפונות. במשטרה וגם ברשות לכבאות והצלה מזהירים את הציבור להימנע מסכנות ופועלים כדי למנוע חסימות

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/12/21 17:40 טו בטבת התשפב

הסופה "כרמל" בדרך: הרשויות נערכות להצפות וחסימות
נערכים לסופה, צילום: דוברות המשטרה

מזג האוויר מבשר את בואה של סערה חדשה לאזורנו. שקע ברומטרי מפותח מעל מזרח הים התיכון, המכונה "כרמל", יגרום, החל ממחר (ב') למזג  אוויר סוער באזורינו, ולפרק גשם משמעותי, אשר צפוי להניב כ- 150-50 מ"מ, בצפון הארץ  ובמרכזה.  

ייעשה סוער ואביך. מצפון הארץ ועד לצפון הנגב ירדו גשמים מקומיים, מלווים בסופות רעמים ויתכן ברד. קיים חשש לשיטפונות בנחלי המזרח. בחרמון ירד שלג כבד, ובבוקר יתכן שלג קל, באוויר, בפסגות הרי הצפון מעל 1000 מטר. ינשבו רוחות חזקות עד עזות. משעות אחר הצהריים הגשמים יתגברו וקיים חשש להצפות  בערי מישור החוף והשפלה. בדרום יתחוללו סופות חול.  

משטרת ישראל נערכת למתן שירות מיטבי לציבור משתמשי הדרך, בכבישי הארץ ובצירים הראשיים בפרט, הכל במטרה לשמור על חייהם ובטיחותם של כלל אזרחי ישראל. כמו כן, יחידות החילוץ והמערך האווירי של המשטרה יופעלו בתוך זמן קצר במוקדים השונים ככל שיידרש, זאת במטרה להציל חיים.

המלצות המשטרה לציבור הנהגים ומשתמשי הדרך:

המשטרה תפרסם כל העת מידע אודות חסימות כבישים ושיבושי תנועה בעקבות מזג האוויר. מומלץ לציבור להיות קשובים לאמצעי התקשורת. כמו כן ניתן לקבל מידע אודות שינויים בהסדרי התנועה גם באמצעות מוקד המידע הארצי של משטרת ישראל שמספרו 110. בכל אירוע חריג המצריך התערבות משטרתית מידית - יש לפנות ללא שיהוי למוקד החירום של המשטרה שמספרו 100.

  • יש להתאים את מהירות הנסיעה לתנאי הדרך ולהאט משמעותית בעת כניסה לעקומות וביצוע פניות חדות.
  • יש להדליק אורות דרך במהלך כל הנסיעה ולנהוג לאט ובזהירות בפרט כשיש קרה על הכביש עקב סכנת החלקה.
  • כשהכביש רטוב, מרחק הבלימה גודל. לכן נדרש לשמור מרחק גדול יותר מהרכב שלפנים.
  • יש לאחוז את ההגה בשתי ידיים מאחר וכניסה עם הרכב לשלולית, ובורות המוסתרים ע"י הצטברות מים על הכביש - עלולה לגרום לסטייה פתאומית של הרכב.
  • יש להתרכז בנהיגה ולהימנע מהיסח דעת בדגש על שימוש בטלפון הנייד.
  • יש להימנע מכניסה לשלוליות שלא ניתן לאמוד את עומקן ולהיזהר משאר מפגעים על הכביש.
  • יש להימנע מחציית מקורות מים וממקומות עם זרימת מים חזקה.
  • שימו לב להולכי רגל – בעת מזג אויר גשום, קשה יותר להבחין בהולכי רגל ולבלום בזמן במקרה הצורך. יש להאט הנסיעה באזורי מגורים ולתת זכות קדימה להולכי רגל.

בטרם הכניסה לרכב: חובה לבדוק כי צמיגי הרכב תקינים ובלחץ האוויר הנדרש. יש לבדוק כי המגבים תקינים ואינם פגומים. יש לדאוג לנקות את שמשות הרכב על מנת לספק תנאי ראות טובים לנהג, וכן לנקות את פנסי הרכב הקדמיים והאחוריים- על מנת לראות ולהראות בהתאם.

בכבאות והצלה ממליצים להיעזר באמצעי חימום בטוח לשימוש 

מפקד מחוז צפון ברשות כבאות והצלה, טפסר ניזאר פארס, קיים היום (א') הערכת מצב לכלל המפקדים במחוז ובסיומה הנחה לעבות את צוותי הכיבוי בתחנות ולהיערך לקראת הסערה.על פי התחזיות קיים חשש להצפות ושיטפונות במקומות הבאים: נחל חילזון, ואדי סקיע, נחל ציפורי, נחל השופט, נחל דליה וכן באפיקי הנחלים המועדים להצפה. 

נערכים לסופה

נערכים לסופה צילום: כב״ה צפון

  • הימנעו מחימום הבית באמצעות תנורי ספירלה שגורמים בכל חורף שריפות קטלניות. יש להשתמש באמצעי חימום בטוחים לשימוש כגון מזגן או רדיאטור. 
  • יש להימנע מכניסה למפלסים תת קרקעיים, מעליות וחניונים העלולים להיות מוצפים.
  • החל מהלילה צפויות רוחות חזקות ברחבי הארץ העלולות לגרום לקריסת עצים, עמודים והתעופפות חפצים שונים. יש לדווח בהקדם לרשויות המקומיות על כל מפגע העלול לפגוע בעוברי אורח ולאבטח היטב חפצים מסוכנים בגגות, מרפסות וגינות.
  • חובה על ציבור הנהגים להאט משמעותית את מהירות הנסיעה ולהתאימה לתנאי הדרך הכוללים ערפל, ורוחות צד חזקות העלולות לטלטל את הרכב.

גם עיריית ירושלים נערכת למזג האוויר

מטה החרום העירוני השלים את היערכותו למזג האוויר הסוער וממליץ לתושבים להישמע להנחיות שבאתר עיריית ירושלים. לתושבי הבירה מומלץ לבדוק תקינות מערכת החימום, בעיקר אלה המחייבות אוורור, לוודא איטום גגות ופתחים (חלונות ותריסים), לנקות ולפתוח תאי ניקוז מים בחצרות ומרזבים על הגגות. בנוסף, מומלץ לגזום עצים וענפים בגינות פרטיות בסמיכות לכבלים, לבדוק בטיחות מערכות חשמל, להצטייד בתאורת חירום, לחזק אנטנות, דודי שמש וחפצים אחרים על הגגות. המוקד העירוני 106 נערך למענה לפניות הציבור ולהפניית גורמי העירייה לטיפול במפגעים.

מנהל קהילה - אגף הרווחה יקיים סיורים לאיתור דרי רחוב ויציע להם להתפנות לבתי מחסה. במידה ואינם מעוניינים להתפנות, יספקו להם העובדים הסוציאליים שמיכות וביגוד חם. בשל החשש ממפגעי בטיחות בדגש על קריסת עצים, ענפים ואלמנטים במרחב הציבורי תפעל העירייה במתכונת הבאה: 

• אגף חירום וביטחון - הפעלת מוקד תצפיות והפעלת כוננים במידת הצורך.
• תאגיד הגיחון - הפעלת צוותים בכוננות לשאיבת מים ומענה מידי לטיפול במערכות הניקוז ובהצפות, וכן הפעלת כוננים לתגבור המוקד הטלפוני ומתן מענה לקריאות אזרחים.  
• אגף התברואה - ייערך לניקיון סחף המצטבר בפתחי ניקוז.
• אגף שפ"ע, מחלקת בטיחות בדרכים – הפעלת "צוות 4" לפינוי וטיפול  במפגעים בשטח.
• מחלקת גננות-  הפעלת צוות גוזמים בכוננות במרכז תחזוקה. 
• מחלקת אחזקה- הפעלת כלי צמ'ה בכוננות.
• מוקד 106 - יתגבר משמרות ערב ולילה. 
• אגף אכיפה ושיטור עירוני - סיוע באיתור מפגעים ומוקדי הצפה. 
• חברת מוריה ואגף תושי"ה - ארגון אתרי התשתית של הרכבת הקלה ועבודות פיתוח בדגש על מערך הניקוזים.

הציבור מתבקש להימנע מפעולות שיש בהן סכנה בטיחותית, לשמור על ערנות וזהירות בנהיגה ובתנועה בצירים.

צילום: נעה ורשבסקי

הסערה מתקרבת, ולאחר שהרשויות נערכות לחסימות והצפות, גם בצה"ל מפיצים הודעות אזהרה והיערכות לשמירה על חיי החיילים. 
מספר דגשים במפקדת האוגדה:
1. צפי להפסקות חשמל.
2. חשיבות השליטה בכוח אדם- יש לוודא בכל אגף אם ישנם חיילים האמורים להגיע מנהריה.
לא להעלות את החיילים לבסיס, יש לדווח יום ד'.
3. החל משעה 6:00 חל איסור עד השעה 20:00 להוציא נהגים ממפקדת האוגדה למשימות. אנשי קבע (קצינים ונגדים) יצאו למשימות קריטיות, באישור מפקד האגף בלבד ובחתימתו על כרטיס העבודה
4.ערנות בנושא הגנת מחנות
5.ערנות בבטיחות סביבתית (עצים נופלים, מפגעי בטיחות וכו')