האם זו המדינה שלה ציפינו?

במהלך כנס ישיבת עטרת ירושלים ה-81 דנו שורת רבנים בשאלות כגון 'האם זאת המדינה שהנביאים דיברו עליה?', 'האם יש קדושה למדינה?', ו'האם יש נסיגה בגאולה?'. התשובה הייתה חד-משמעית

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/04/18 09:24 כג בניסן התשעח

האם זו המדינה שלה ציפינו?
הרב שלמה אבינר בכנס בישיבת עטרת ירושלים, צילום: ישיבת עטרת ירושלים

ישיבת עטרת ירושלים קיימה בשבוע שעבר את הכנס ה-81 של הישיבה, שנערך בכל חול המועד במשך 40 השנים האחרונות. מאות תלמידים ובוגרים הגיעו להשתתף בכנס, שעסק בשאלה: "הזאת המדינה שלה ציפינו?".  

במהלך הכנס דנו שורת רבנים בשאלות כגון 'האם זאת המדינה שהנביאים דיברו עליה?', 'האם יש קדושה למדינה?', ו'האם יש נסיגה בגאולה?'. הרבנים הגיעו לתשובה חד-משמעית: כן, זה בדיוק המדינה שציפינו לה, והיא קדושה וכסא ה' בעולם. למרות זאת, אמרו הרבנים כי יש נסיגות בגאולה ועוד לא הגענו לגאולה שלמה, אך מתוך אמונתנו במדינה ובעם ישראל כולו, אנו חייבים גם לתמוך בהם וגם לבקר מתוך אהבה כשיש צורך.

ראש הישיבה, הרב שלמה אבינר, דיבר על כך שהרב אברהם יצחק הכהן קוק הוא השליח האלוהי המיוחד לבנות את תחיית נשמת האומה, וכהשלמה לכך, בנו הרב צבי יהודה הוא השליח האלוהי המיוחד לבנות את נשמת מדינת ישראל.  

הרב אבינר עסק ביסודות המבוארים במאמר שכתב הרב צבי יהודה זמן קצר לאחר קום המדינה שנקרא 'המדינה כהתקיימות חזון הגאולה' ('לנתיבות לישראל' ח"א). במאמר זה הרב צבי יהודה מוכיח על פי דברי התורה שבכתב והתורה שבעל פה שמדינתנו היא התקיימות חזון הגאולה עליו דברו הנביאים: הגלות היא הרס החיים הלאומיים של עם ישראל, אם כן, הגאולה היא חזרת החיים הלאומיים של עם ישראל בארץ ישראל.

הרב אבינר המשיך להסביר על פי דברי הרצי"ה כי יש שלבים בתחיית האומה בארצה: קודם יש קיבוץ גלויות, ואחר כך יבוא השלב השני של קיום תורה ומצוות.  יש הטוענים שלא יתכן שזו גאולה כיוון שהדור לא חזר בתשובה, אך חכמנו פסקו שהגאולה לא תלויה בתשובה. וגם חכמנו נתנו לנו סימן מובהק מתי מתחילה הגאולה: כשארץ ישראל נותנת פריה. וכן המציאות היום, לכן רק עלינו לפתוח את עינינו ולראות את הניסים שה' עושה עמנו.

הרב מאיר גולדויכט, מראשי הישיבה יוניברסיטי בניו יורק, דיבר על משמעות יציאת מצרים לדורנו ועל הקשר לגאולתנו אנו, והרב יוסף קלנר דיבר על הנסיגות הקיימות בגאולה, אשר לאורך זמן ניתן לראות כיצד הן למעשה לא רק שלא עכבו את תהליך הגאולה, אלא אף קדמו את התהליך. 

הרב קלנר סיים בהתייחסות לברכה שעתידה לצאת ממלחמת התרבות המתנהלת בימים אלו בניסיון "להכפיש ולהדיר את בני הציונות הדתית מהמוסדות הלאומיים". הרב קלנר אמר שמלחמה זו נועדה לייצר דור חדש של אנשי תורה שחיים את תורת ארץ ישראל בלא משוא פנים.

הרב קלנר בכנס בישיבת עטרת ירושלים

הרב קלנר בכנס בישיבת עטרת ירושליםצילום: ישיבת עטרת ירושלים