בית הדין האירופי קבע: מוצרי ההתנחלויות יסומנו

פסק דין שניתן הבוקר ע"י בית הדין של האיחוד האירופי קבע כי מוצרים המיוצרים ביו"ש, בקעת הירדן ורמת הגולן- כמיוצרים ב'התנחלות ישראלית'. במועצת יש"ע מגנים: "מי שמחרים את מוצרי יהודה ושומרון מחרים גם את הפועלים הערבים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/11/19 11:48 יד בחשון התשפ

בית הדין האירופי קבע: מוצרי ההתנחלויות יסומנו
ראש מועצת יש"ע החדש, דוד אלחייני, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בית הדין האירופי החליט היום (ג') כי מוצרים המיוצרים ביהודה שומרון ובקעת הירדן ומשווקים באירופה, יסומנו כמיוצרים בשטח כבוש. מועצת יש''ע תוקפת בחריפות את החלטת ביה''ד, ומכנה אותה 'צבועה' ופוגעת לא רק בישראל אלא גם בערביי האזור.

בית הדין הגבוה לצדק של האיחוד האירופי פסק הבוקר כי על כל מדינות האיחוד האירופי לסמן מוצרים שיוצרו ביהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורמת הגולן, באופן ברור שהמוצר יוצר ב'התנחלות ישראלית'.

הפסיקה על רקע חוות דעת היועץ המשפטי של בית הדין לפיה על צרפת חלה חובה לסמן מוצרים שיוצרו ביהודה ושומרון, וזאת  בניגוד להחלטה מוקדמת של בית המשפט הצרפתי. בחוות הדעת כתב כי חוקי האיחוד דורשים סימון של מוצרים שיוצרו ב"שטחים שכבשה ישראל מאז 1967".

הנחיה כזו פורסמה מטעם האיחוד האירופי כבר ב2015 אך כמעט לא נאכפה. יקב פסגות שבבנימין החליט לעתור לבית המשפט בצרפת כנגדה  בטענה שמדובר בצעד הנוגד את החוק הצרפתי. בית המשפט הצרפתי קיבל את העתירה, והורה למשרדי הממשלה בצרפת להקפיא את יישום ההנחיות הקשורות לסימון עד להחלטת בית הדין לצדק של האיחוד האירופי בנושא, אליו גלגל בית המשפט הצרפתי  את ההכרעה הסופית.

בית הדין האירופי נסמך  על חוות הדעת של היועץ המשפטי לבית הדין שקבע בצורה ברורה. "כל מוצר שמקורו ב'שטחים הכבושים' נדרש לסימון על ידי החוק האירופי. הוספת שם האזור הגיאוגרפי שממנו הגיע המוצר וציון אם מדובר בהתנחלות הן הדרך היחידה לספק לצרכן את המידע המדויק והאובייקטיבי".

לפני זמן קצר פרסמה מועצת יש"ע הודעה ובה נכתב: "החלטת בית הדין האירופי אינה שווה את הנייר עליה היא כתובה. זוהי החלטה צבועה, הנובעת מאנטישמיות מהזן הנחות ביותר ואנו מגנים אותה בכל תוקף. סיימנו לסמן את זהותנו כתושבי מדינת ישראל - ולא נעשה זאת שוב.

ההחלטה לסמן מוצרים המיוצרים ביהודה, שומרון ובקעת הירדן היא פגיעה בערביי האזור ובכל תושבי מדינת ישראל. מי שמחרים את מוצרי יהודה ושומרון מחרים גם את הפועלים הערבים, אשר מתפרנסים וחיים מעבודתם בחקלאות ובתעשייה באזור."

מועצת יש"ע קוראת למשרד החוץ, למשרד לעניינים אסטרטגיים ולמשרד ראש הממשלה לפעול בחריפות על מנת לבטל את ההחלטה.

שר התחבורה וחבר הקבינט בצלאל סמוטריץ' על החלטת בית הדין הארופי: "‏באותו יום - אויבי ישראל מזכירים לנו את שאיפתם להשמידנו ואת תוצאות הבריחה מהטרור והפקרת השליטה בשטח, ובית המשפט האירופי מתייצב לצידם בצביעות וממשיך במסע דה-לגיטימציה להתיישבות ביהודה ושומרון. מוצרי יו"ש יסומנו בגאווה בתו איכות יהודי, ציוני, מוסרי וביטחוני. אני קורא לראש הממשלה נתניהו לפעול במסגרת התגובה להחלטת בית המשפט האירופי מול הנשיא טראמפ לביטול חוות הדעת הישנה של מחלקת המדינה (חוו"ד הנסן) השוללת את חוקיותה של ההתיישבות ביהודה ושומרון".

יו"ר הימין החדש, ח"כ איילת שקד, הגיבה בדף הפייסבוק שלה, על פסיקת בית הדין הגבוה לצדק של האיחוד האירופי: "בזמן שמיליון ישראלים נמצאים תחת מתקפת טילים, האיחוד האירופי שוב הפגין את צביעותו נגד ישראל. בית הדין הגבוה לצדק של האיחוד האירופי ( שהקשר בינו לבין צדק במקרה שלנו לא קיים) קבע הבוקר שכל המדינות החברות באיחוד האירופי מחויבות לסמן בצורה ברורה מוצרים שיוצרו ביהודה ושומרון , במזרח ירושלים וברמת הגולן. כמה צביעות". 

שר החוץ כ"ץ גינה את ההחלטה של בית הדין האירופי: "החלטת ביה"ד האירופי פסולה ערכית ומוסרית, ובכוונתי לפעול מול שרי החוץ האירופאים כדי לוודא את מניעת יישום מדיניות שגוייה וחמורה זו , העומדת גם בסתירה למדיניות האירופאית לקדם את סיום הסכסוך באמצעות מו״מ ישיר וללא תנאים מוקדמים ולא באמצעות פסיקות משפטיות ."

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי גיבתה עם השר: "החלטת בית הדין האירופי על סימון מוצרים מיהודה ושומרון היא החלטה פוליטית מבישה שכולה צביעות ומוסר כפול. יהודה ושומרון היו וימשיכו להיות חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל ולא שונה מוצר שמיוצר בהר ברכה ממוצרים המיוצרים בתל אביב. מצער שדווקא בשעות אלה בהן תושבי מדינת ישראל נמצאים תחת איום הטילים, בית הדין האירופי מספק רוח גבית לשונאי ישראל.

מזכ"ל תנועת הקיבוץ הדתי, אמיתי פורת אמר כי ההחלטה בבית הדין האירופי לסימון מוצרים, מחייבת היערכות לסיוע כלכלי לחקלאים שיפגעו.  פורת מביע חשש בעקבות החלטת ביה"ד האירופי לסימון מוצרים: "החלטת בית הדין האירופי לסימון מוצרים מרמת הגולן הבקעה יהודה ושומרון הוא איום נוסף על החקלאים והחקלאות שברובם מתבסים על ייצוא. על הממשלה הנוכחית וזו הבאה שתקום להאבק בחרם, להכין תוכנית להצלת החקלאות בישראל ולפעול כבר עתה לסיוע מיידי כלכלי לכל חקלאי שבשל סימון המוצרים תיפגע פרנסתו. הציונות מחייבת התגייסות" 

עו"ד נתי רום פעיל מרכזי נגד תנועות החרם הגיב גם הוא להחלטה ואמר: "האנטישמיות באירופה מרימה שוב את ראשה המכוער, וגם הפעם מנסה לכסות זאת במסווה של דאגה לזכויות אדם. תושבי ירושלים, הגולן, יהודה ושומרון לא ייכנעו לתכתיבים של הBDS וימשיכו לייצר ולשווק את מוצריהם גם לשוק האירופי על אפם וחמתם של שונאי ישראל".

ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן, גינה גם הוא את החלטת האיחוד האירופי: "אני לא יודע מה האיחוד האירופי יותר: מנותק מהמציאות או מנסה לייצר מציאות בה יהודים שוב מסומנים בטלאי צהוב כמו באירופה של לפני 80 שנה. ביום הזה תושבי יהודה ושומרון יחד עם כל מדינת ישראל עומדים מול כוחות הרשע, והממסד האירופי מנגד בוחר להכנע ולייצר החלטה בזויה של חרם. העצוב הוא שמי שמחרים אותנו לא מבין שבסופו של דבר יספוג את המכות של האיסלאם הקיצוני לו הוא נכנע כרגע. ואנו אומרים בקול ברור: יהודה ושומרון הם חלק ממדינת ישראל וקריאתנו לממשלה שלנו לקבוע זאת בחוק החלת הריבונות. קריאה זו מופנית לא פחות גם לרב אלוף במילואים בני גנץ - בניסיונך להקים ממשלה בישראל תשמיע את ההסכמה החד משמעית של מפלגתך בהחלת הריבונות על בקעת הירדן. מה שמותר לממשל אמריקאני, מותר גם לך. הגיע הזמן לריבונות ויפה שעה אחת קודם".

ראש העיר אריאל, אלי שבירו, אמר בתגובה להחלטה: "שוב אנו פוגשים את צביעות האיחוד האירופי. 
אני קורא לראש הממשלה ולהנהגה המדינית לפעול לביטול ההחלטה בהקדם.  יחד עם זאת אנו נמשיך לייצר באריאל בירת השומרון ולייצא לרחבי העולם. אנו גאים במוצרים היוצאים מאזורי התעשיה שלנו, מהעבודה משותפת המהווה גשר לדו קיום ולתרומה לכלכלה הלאומית."