בעקבות הפרסום בכיפה | ח"כ מעוז: "לפטר מיד את האחראים על שאלות הבגרות"

לאחר הפרסום בחדשות כיפה על הבגרות בלשון בה נתבקשו הנבחנים לקרוא מאמרים בנושא שינוי השפה העברית, אומר יו"ר מפלגת נעם: "מדובר בהאשמות הזויות כלפי החברה בישראל כ'מדירת נשים', ובהצעות לעיוות השפה העברית"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 03/06/21 19:53 כג בסיון התשפא

בעקבות הפרסום בכיפה | ח"כ מעוז: "לפטר מיד את האחראים על שאלות הבגרות"
אבי מעוז, צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הבוקר פרסמנו כי תלמידי תיכון שניגשו הבוקר (ה') לבחינות הבגרות בלשון, הביעו תרעומת על כך שמשרד החינוך שותל מסרים בבחינה. בבחינה ישנו חלק שמבקש קריאה של שלושה מאמרים ועליהם שאלות. השנה בחרו לעסוק בשפה המגדרית בעברית: מאמר ניתוח היסטורי של השפה העברית לבחור בלשון זכר כלשון ניטרלית, מאמר נוסף על חשיבות השימוש בשפה דו לשונית ושינוי, ומאמר שלישי על דרך האקדמיה העברית לשנות את השפה.

סערה בבגרות בלשון: משרד החינוך שותל מסרים בבחינה

בעקבות הפרסום שלנו, התייחס יו"ר מפלגת נעם וחבר סיעת הציונות הדתית, ח"כ אבי מעוז, לתוכן בחינת הבגרות בלשון שהתקיימה הבוקר: "מודבר בהנדסת תודעה באופן הכי קיצוני. שאלה אחרי שאלה, מלאות כולן בתפיסות פמיניסטיות רדיקליות, בהאשמות הזויות כלפי העברית והחברה בישראל כ'מדירות נשים', ובהצעות לעיוות השפה העברית". לסיום אמר מעוז: "אני קורא לשר החינוך לפטר מיד את כל פקידי החינוך האחראים לכך." קרא חה"כ מעוז לשר".

מדובר במגמה מתמשכת של משרד החינוך, לאחר שבאוקטובר האחרון, נפלה הצעת החוק שהגיש חבר הכנסת יוראי להב-הרצנו לשינוי ההגדרות בטפסים רשמיים, מ"אבא" ו"אמא" ל"הורה 1" ו"הורה 2". זאת על אף מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק התאמת טפסים ממשלתיים, אך במשרד החינוך בחרו לאמץ הצעת החוק. 

בעוד שההחלטה לשנות את הטפסים נעשתה בעיקר מול ההורים, שלושת המאמרים הובאו מול התלמידים תוך כדי בחינה מבלי לקבל את הסכמת המחנכים של בתי הספר. מדובר בהעברת מסרים בעייתית, כי כמו שאין נכונות לבצע דיון על נושאים כמו פוליאמורה, גם אם יהיו שני מאמרים נגדו, עצם הדיון מול תלמידים בצורה מניפולטיבית היא בעייתית.