נאמני תורה ועבודה על תשלומי ההורים: "לנצל את ההזדמנות להורדת שכר הלימוד בחמ"ד"

עם הכרזת השר גלנט על הפחתה בתשלומי ההורים, לקראת הדיון בוועדת החינוך בנושא, ועל רקע בעיית התקציבים הנוספים של החמ"ד, פונים בתנועה לח"כים הדתיים: נצלו את ההזדמנות לתיקון עומק אשר יביא להורדת שכר הלימוד

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 18/08/20 14:18 כח באב התשפ

נאמני תורה ועבודה על תשלומי ההורים: "לנצל את ההזדמנות להורדת שכר הלימוד בחמ"ד"
ועידת החמ"ד. ארכיון, צילום: דוברות החמ"ד

לאחר הכרזת השר גלנט הבוקר (ג') על הפחתה בתשלומי ההורים, לקראת הדיון בוועדת החינוך על תשלומי ההורים, ועל רקע בעיית התקציבים הנוספים של החמ"ד, פונים בתנועת 'נאמני תורה ועבודה' לח"כים הדתיים וקוראים להם "נצלו את ההזדמנות לתיקון עומק אשר יביא להורדת שכר הלימוד בחינוך הממלכתי דתי". 

גלנט: נפחית את תשלומי ההורים, חיסכון של מאות שקלים בשנה

בתנועה אומרים כי "מדובר בבעיה שהיא חברתית ביסודה ועל כן, טיפול שאינו רוחבי עלול היה להביא לרעות חולות אחרות, כגון הורדת כמות לימודי החול מתוכנית הלימודים, מעבר למוסדות פרטיים לגמרי, יצירת קומבינות חדשות, ולעוד בעיות תקציביות וחברתיות נוספות".  

בהמשך המסמך שמפרסמת תנועת נאמני תורה ועבודה נכתב: "עם קיומה של עוד ישיבה בוועדת החינוך על תשלומי הורים, אנו כהורים דתיים נביט בעיניים משתאות כיצד מתווכחים על כ- 1,300 ש"ח, בשעה שאצלנו בחמ"ד רק הממוצע הוא 3,500 לשנה. זאת בנוסף לעובדה שמוסדות רבים בחמ"ד עומדים בפני קריסה כלכלית. המתווה של השר גלנט יקל על עומס התשלומים המגזרי, אך לא יפתור את בעיית העומק". 

בנוסף, בתנועה מפרטים שורת צעדים אותם יש לנקוט, לעמדתם, במטרה להפחית את שכר הלימוד וליצור "תיקון עמוק" בחמ"ד: 

הגדלת נפח מוסדות החמ"ד: ניתן לעשות זאת באמצעות חיזוק מרכיבים תקציביים המעודדים מוסדות גדולים, כגון ע"י הכנסת מרכיב "מדד פיזור" אשר יצור הבחנה תקציבית בין מוסד קטן ומוצדק הנמצא בפריפריה הרחוקה, לבין מוסד קטנטן הנמצא בסביבה בה נמצאים עוד מוסדות רבים כדוגמתו. במרבית אזורי הארץ יש ריבוי מוסדות אשר הופך את רובם לבלתי יציבים כלכלית.

  1. מניעת הקמת מוסדות ללא הצדקה: לצורך אישור סמל מוסד חדש, יוקם מנגנון מקצועי רחב שתפקידו לבחון את הצורך ולבצע אכיפה כנגד מוסדות שקמו בשיטת חומה ומגדל.

  2. הקפדה על מנגנון התשלומים: לוודא את קיומה של שקיפות מלאה מול ההורים, להגביר את האכיפה כנגד מוסדות אשר חורגים מהתשלומים המותרים, ולהקפיד שהתשלומים ייעשו רק במקום בו קיימת אופציה ללמידה ללא תשלומים אלו.

  3. הרחבת התקצוב הדיפרנציאלי לכלל מערכת החינוך, בהתאם לדירוג החברתי-כלכלי של בית הספר, על שלל מרכיבי התקצוב כולל "הוצאות אחרות" המחייבות תִקנון ותקצוב מלא.

לסיום אומרים בנאמני תורה ועבודה כי "אם לא נתקן זאת, נמשיך לעודד את המצב הקיים בו: גם משרד החינוך משקיע יותר כסף בחינוך הדתי, גם ההורים נדרשים לפצות באמצעות תשלומי הורים גבוהים, גם התלמיד הדתי מקבל פחות, וגם המוסדות נמצאים תמידית במצב של חוסר יציבות תקציבית, במיוחד ברגעי משבר כלכלי".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן