התינוק הרגיש לא טוב הרופאים הוציאו 19 מגנטים שהסתתרו בבטנו

תינוק כבן שנה הובהל לבית החולים הדסה הר הצופים, בשל מחלת חום קצרה וצמרמורות. הרופא חשד כי מדובר בנסיבות מאתגרות יותר ובצילום חזה התגלו באופן מפתיע עשרות מגנטים עגולים שהתינוק בלע שבועיים קודם לכן

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/07/21 10:02 כא בתמוז התשפא

התינוק הרגיש לא טוב הרופאים הוציאו 19 מגנטים שהסתתרו בבטנו
צילום החזה, צילום: דוברות הדסה

בשבוע שעבר הובהל לבית חולים הדסה הר הצופים תינוק כבן שנה, בשל מחלת חום קצרה וצמרמורות. רופא הילדים בבית החולים אשר בדק את התינוק, חשד כי מדובר בנסיבות יותר מאתגרות והפנה לצילום חזה שם התגלו, באופן מפתיע ביותר, מספר רב של מגנטים עגולים שהתינוק בלע.

ההורים שמתגוררים בצפון ירושלים, טענו כי לא ידעו על כך ואמרו שראו ששיחק בהם כשבועיים-שלושה קודם לכן. "ראינו ששיחק לפני מספר שבועות עם המגנטים ולאחר מכן הם נעלמו, אך לא העלינו בדעתנו שהוא בלע אותם. לפני כשבוע, בשעה 3 לפנות בוקר עלה לו חום גבוה, שלא ירד. לקחנו אותו לבית החולים שם עשו צילום חזה וגילו את המגנטים. היינו המומים גם ממציאת המגנטים בבטן, וגם מהכמות של המגנטים שבלע. אנחנו מודים לצוות בית החולים, שפעל בצורה הטובה והמקצועית ביותר, בדק שוב ושוב, ועשה כל שביכולתו בשביל שכל המגנטים יוצאו מגופו, בלי לפגוע באיבריו".

לאחר הצילום, החלה סאגה מורכבת של מאמצים רבים להצילו. "התינוק סבל מחום גבוה והרופא העירני שלנו ביקש לבצע צילום חזה, כדי לבדוק את הריאות. אז בעצם התגלו עצמים זרים בבטן בצורת כדורים – מצב מסוכן ביותר, שעלול ליצור חסימה או ניקוב (פרפורציה) של המעי ולהוביל לסכנת חיים", הסביר ד"ר זאב דוידוביץ, רופא גסטרו ילדים בהדסה הר הצופים, שהוציא 12 מהמגנטים בהליך רגיש בעזרת רשת מיוחדת.

"המגנטים היו ממוקמים באופן כמעט נסתר"

"מיד ביצענו אנדוסקופיה דחופה, בה ראינו מספר רב של מגנטים בתחילת התריסריון, ואחד נוסף שתקוע בדופן, עם חשד לעוד אחרים. במשך כשעה עבדנו על הוצאתם בהליך אנדוסקופי, בהרדמה מלאה, באמצעות רשת מיוחדת, שמוכנסת דרך הוושט ונסגרת סביב המגנטים. לאחר מכן ביצענו צילום בטן בו נוכחנו לדעת כי קיימים, עדיין, מגנטים נוספים. ביצענו אנדוסקופיה נוספת, נכנסתי בכל העומק עם המצלמה, כמעט עד אמצע המעיים, אך המגנטים היו ממוקמים באופן כמעט נסתר. במהלך הלילה ערכנו מעקב וצילום נוסף, דאגנו לתינוק מאוד. ראינו ששבעת המגנטים הנותרים שנצפו לא זזו, לכן הבנו שהם תקועים, והוחלט להעביר את התינוק להמשך טיפול עם עמיתנו בהדסה עין כרם".

ד"ר עמוס פרומן, מנהל המחלקה לכירורגית ילדים בהדסה והרופא שניתח את התינוק המשיך ותיאר את השתלשלות האירועים. "התינוק הגיע אלינו לאחר שכבר הוצאו מגופו 12 מגנטים בהליך מאוד רגיש, ובצילום רואים 7 מגנטים נוספים, שעדיין מצויים בגופו. התארגנו במהירות וביצעו שוב אנדוסקופיה תוך כדי שיקוף, ורק לאחר מאמצים רבים ראינו שהמגנטים תקועים בדופן התריסריון".

צילום: דוברות הדסה


בהדסה מדגישים כי למרות השכיחות של בליעת מגנטים והעובדה כי הם נמצאים בבתים רבים, מדובר במצב מסוכן, כיוון שהוצאת המגנטים עשויה להוביל לחירור התריסריון. ד"ר פרון המשיך ותיאר: "יצאנו אל המשפחה המתוחה והסברנו את הצורך בניתוח. בניתוח נמצא שהמגנטים יצרו חיבור בין הקיבה לתריסריון ולולאת מעי דק. לאחר 'פירוק' החיבור הזה, ניתן היה להוציאם ולסגור את החורים. התינוק התאושש מהר מהניתוח וישתחרר במהרה מבית החולים".

ד"ר פרומן אמר כי אם לא היה מתבצע צילום החזה ולא היו מתגלים המגנטים, הרי שהמצב בעתיד היה עלול להיות בבחינת אסון. "חשיפה למכשיר מגנטי בעתיד, כמו למשל בדיקה תמימה במכשיר MRI, עלולה הייתה להביא למותו. המסר לציבור הוא שמגנטים הם דבר מסוכן, שלא מתעסקים איתם. מיד כשיש חשד שהילד בלע מגנטים, רצים במהירות המרבית לחדר מיון כדי להוציאם, לפני שיגרם נזק חמור בבטן או גרוע מכך".