"נעשה לה עוול": בקהילת הרמב"ן נפרדים מהרבנית כרמית פיינטוך

אחת ממנהיגות הקהילה עוזבת את תפקידה לאחר שלוש שנים. בבית הכנסת ערכו לכבודה אירוע פרידה מרגש ובו גם תחושת החמצה רבה. "המסע הזה לא היה מסע פרטי שלי פה", אמרה הרבנית. צפו בדברים

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 05/07/19 09:45 ב בתמוז התשעט

"נעשה לה עוול": בקהילת הרמב"ן נפרדים מהרבנית כרמית פיינטוך
הרבנית כרמית פיינטוך, צילום: באדיבות המצולם

לאחר כשלוש שנים בהם שימשה יחד עם הרב בני לאו כמנהיגת קהילת בית כנסת הרמב"ן בירושלים, אתמול (ה') נערך אירוע פרידה מהרבנית כרמית פיינטוך.  "אנחנו נפרדים היום מאישה שלקחה על עצמה לפני שלוש שנים תפקיד ייחודי, חלוצי, כפוי טובה, ועשתה בו גדולות ונצורות", אמר יאיר שלג, אחד מחברי הקהילה. "האופן שבו נעשו הדברים, ובמיוחד מצד המתנגדים להגעתה של הרבנית כרמית, היו בעייתיים בעיני. אני רואה גבורה יוצאת דופן, שהרבנית עדיין גם בשבועות האחרונים העבירה שיעורים בקהילה, כאשר היא מודעת היטב לעוול שנעשה לה".

לפני כמה חודשים נערכה הצבעה להמשך העסקתה של הרבנית כרמית פיינטוך, זאת לאחר שהגיעה לשלוש שנות ניסיון. היא קיבלה למעלה מ-50% אבל לא רוב מיוחס (66%) כך שהעסקתה לא נמשכה. אתמול בערב, הגיעו מאות אנשים לבית הכנסת, שבאו מתוך תחושה של החמצה גדולה. אנשי הקהילה הרגישו שהרבנית כרמית השפיעה בהנהגתה על כל כך הרבה אנשים, אבל אותו חלק שלא פגש בה לא ידע מכל מה שהיא עשתה כי זה היה אישי ועוצמתי בחדרי חדרים.

הרבנית כרמית אמרה אתמול באירוע הפרידה: "המסע הזה לא היה מסע פרטי שלי פה. הוא היה מסע של כולנו בתוך חידוש. חידוש שביקשנו ביחד כי הוא היה נראה לנו נכון. הוא נכון כי נשים הן חצי מהקהילה, כי הן שותפות היום בכל מרחב של החיים ולא יכול להיות שדווקא באחד המקומות היקרים והחשובים לנו ביותר, דווקא שם הן לא יקבלו מקום וביטוי. כי בנותינו או נכדותינו מחכות לראות את זה קורה, כי הן לומדות תורה ומתפתחות".

הרב בני לאו, ששימש עד לא מזמן בתפקיד מנהיג הקהילה אמר אתמול באירוע הפרידה כי: "כניסת נשים להיכלי התורה והתפילה מוכרחה להשפיע השפעה של ממש על אורחות החיים שלנו ועל דפוסי המחשבה הדתית שלנו. מציאות של אשה בעמדת הנהגה רוחנית בעזרת נשים משלימה את נקודת התצפית המלאה על כל חלקי הקהל, נשים כגברים. אני מקבל את הסיום של הפרק הזה שלך הרבנית כרמית בתודה גדולה על כל הנתינה והצמיחה ובתפילה שתמצאי את הקרקע הטובה שתקלוט אותך ומשם תצמיחי את פירותיך הטובים".

"הרבנית כרמית הייתה דמות מופת בתוך הקהילה. היא דאגה לבני הגיל השלישי, לאנשים הבודדים. היא יכלה להפוך לכך למודל למנהיגי קהילה, גברים ונשים יחד", אמר אתמול חבר הקהילה, יאיר שלג. "זהו רגע מאוד עצוב לקהילת בית כנסת הרמב"ן. ניתנה בידנו ההזדמנות חד פעמית, שמי יודע אם תחזור כמותה, להציע לעולם הדתי מודל של מנהגיה רוחנית, תורנית, קהילתית ששונה מהמקובל בעולם הגברי, אבל הוא נחוץ מאוד לכל קהילה. ניתנה בידנו ההזדמנות והחמצנו אותה".

כזכור, גם הרב בני לאו, ראש קהילת בית כנסת הרמב"ן סיים את תפקידו בהנהגה אחרי 18 שנים. בראיון הפרישה שפורסם בכיפה אמר הרב בני: "אמרתי להם שצריך עוד מנהיג יחד איתי. מישהו שיבוא עם כוחות, עם מנהיגות, כדי שאוכל לפנות את מקומי. אמרתי שאם כבר להביא מישהו, אולי נביא מישהו שיסגור את הפער בין עזרת הנשים לעזרת הגברים. אני רואה את עזרת הגברים ומכיר את כל מי שנוכח. כשיש אשה מנהיגה בעזרת נשים הופכות הנשים להיות חלק מהקהל ולא רק משקיפות".